امروز: یکشنبه, ۱۱ خرداد ۱۴۰۴ / بعد از ظهر / | برابر با: الأحد 5 ذو الحجة 1446 | 2025-06-01
کد خبر: 166729 |
تاریخ انتشار : 03 مرداد 1396 - 16:40 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله فرهنگ و هنر صلح خبر فارسی‌آموزان ۴۴ کشور دنیا: فرش ایرانی جایش کف زمین نیست، به دیوارها بیاویزیم به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مسئولین خانه سینما، به بهانه نمایش فیلم «فرش ایرانی»، با دعوت از تهیه‌کننده این کار، رضا میرکریمی، میزبان 121 فارسی‌آموز حاضر در هشتاد و چهارمین دوره دانش‌افزایی بنیاد سعدی بودند. بعد از […]

به گزارش مجله فرهنگ و هنر صلح خبر

فارسی‌آموزان ۴۴ کشور دنیا: فرش ایرانی جایش کف زمین نیست، به دیوارها بیاویزیم

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مسئولین خانه سینما، به بهانه نمایش فیلم «فرش ایرانی»، با دعوت از تهیه‌کننده این کار، رضا میرکریمی، میزبان 121 فارسی‌آموز حاضر در هشتاد و چهارمین دوره دانش‌افزایی بنیاد سعدی بودند.

بعد از تماشای فیلم، وقتی دوستان برای پذیرایی به حیاط این مجموعه سینمایی می‌روند، فرصتی دست می‌دهد تا صحبت‌های جمعی از مهمانان خارجی را در مورد فیلم و فرش ایرانی بشنویم. در صدر مطالب مطرح شده، جمله‌ عجیبی که در بین صحبت‌ دوستانه جمعی از فارسی‌آموزان هندی و پاکستانی مطرح می‌شود، بسیار جالب است. این نقل قول یکی از مهمانان مسلمان اعزامی از شهر بمبئی است که می‌گوید: «فرش ایرانی را حیف است زیر پا بیندازیم، شایسته آن است که این اثر هنری را بر روی دیوار خانه‌ها نصب کنیم.»

دانشجویی از کشور تونس، نقوش فرش ایرانی را هنری بین‌المللی برای ارتباط با انسان‌هایی فراتر از مرزهای جغرافیایی می‌داند. هموطن او که دانشجوی دکتری رشته معماری است هم اعتقاد دارد فرش ایرانی فقط یک هنر نیست، بلکه یک رسانه است.

زهرا، دانشجوی رشته روابط بین‌الملل اعزامی از کشور ترکیه می‌گوید: «با تماشای فرش ایرانی بیش از آن که مجذوب نقوش و رنگ‌های یک کار هنری باشم، درگیر ذهنی زحمت فراوان قالیبافانی می‌شوم که در مدت زمان نسبتا زیادی این فرش‌ها را نخ به نخ روی هم گذاشته و آن را این گونه زیبا خلق می‌کنند.»

صالحه زینب ارگون، دانشجوی ترک دیگری با اشاره به شباهت‌های فرش ایرانی و ترکیه‌ای، وجه متمایز این دو را اینگونه بیان می‌کند: «نقوش ایرانی شرقی‌تر هستند اما در این که برای رج به رج این محصول عده‌ای شبانه روز چشم و دست خودشان را می‌گذارند، این حقیقت یک موضوع مشترک در بین بافنگان دو کشور است.»

سمانور ارسلان، که او هم در جمع هیئت ترکیه به کشورمان سفر کرده است، با اشاره به فیلم فرش ایرانی، می‌گوید: «ساخت مستندی با محوریت فرش و پرداختن به سابقه و شیوه تهیه آن در ایران جالب بود. چرا که همیشه و همه جا اگر اسمی از فرش بوده در میان انواع مختلف آن، به شخصه تاکید بر ایرانی بودن آن محصول را بارها و بارها شنیده‌ام.»

دلزار ادریس، دانشجوی کُرد اعزامی از استان اربیل عراق، با بیان محبوبیت فرش‌های ایرانی در این کشور یادآور می‌شود: «از گذشته تا به امروز فرش ایرانی اولین بِرند مردم عراق در تهیه این وسیله زندگی به شمار می‌آید. عده‌ای هم به برکت همین محصول ایرانی با خرید و فروش آن، کار و کاسبی خوبی برای خودشان راه انداخته و همچنان به تجارتش مشغولند.»

او ادامه می‌دهد: «امروز هرچند بسیاری به دنبال تجملات هستند و کیفیت، چندان برای جمع زیادی به ویژه جوانان دغدغه نیست، اما در مورد فرش ایرانی می‌توان گفت هر دو مولفه زیبایی و ماندگاری رعایت شده است. به عنوان نمونه پدر و مادر من سال 1970 میلادی یک فرش ایرانی تهیه کردند که هنوز هم آن خریدشان در خانه با همان کیفیت و رنگ و طرح اولیه در بهترین اتاق خانه خودنمایی می‌کند. حال اینکه در این مدت بسیاری از فرش‌ها در این منزل از بین رفته یا چندین بار رفو شده‌اند.»

یاور عباس، مهمانی از کشمیر هم همکلام ما می‌شود: «فرهنگ قالیبافی در کشمیر ریشه در مراودات و سفرهای متعدد هنرمندان ایرانی به این منطقه دارد. فرهنگ بافت فرش به نوعی از این کشور اسلامی به کشمیر آمده است. از آنجا هم که پدر من هشت سال کارش قالی بافی بود، از نزدیک شاهد بودم و خوب می‌دانم که بافندگان برای تهیه یک فرش، چه زحمت‌هایی که در پای دار قالی نمی‌کشند.»

کامران بایمت‌اُف، دانشجوی رشته روزنامه‌نگاری از دانشگاه دولتی خجند، دیگر فارسی‌آموزی است که نظر جالبی در مورد فرش ایرانی دارد. او می‌گوید: «فرش دستباف هنرمندان ایران زمین یک محصول تجاری نیست، بلکه رویاهایی است که از طریق نقوش و رنگ‌هایی در قالب یک تابلو جلوه کرده است. فرش‌های ایرانی به قدری در تاجیکستان عزیز هستند که با وجود گران بودن این محصول در آنجا اما هرگز واردات آن به دنبال استقبال بالای مشتریان محدود نشده است. ما در بازار فروشگاه‌هایی مخصوص به فروش فرش‌های ایرانی داریم.»

سمیرا کوثر، دانشجوی رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بین‌المللی اسلام‌آباد هم با بیان مشترکات فرهنگی‌ مردم ایران و پاکستان می‌گوید: «فرش ایرانی معرف یک فرهنگ غنی و اصیل است. از آنجا که ملت‌های ایران و پاکستان در گذشته حتی در حوزه زبانی باهم اشتراک داشتند، امروز هم با تکیه بر همین پشتوانه در مناطق پشتون نشین، مانند برخی استان‌های کشور شما فرشبافی با الگوبرداری از طرح‌‌های ایرانی بافته و برای فروش عرضه می‌شود.»

57243

Let’s block ads! (Why?)

RSS

اگر خبر یا گزارشی دارید از بخش خبریار صلح خبر برای ما ارسال نمایید.

خبریار صلح خبر

قوانین خبریار صلح خبر

  1. در صورت تمایل اعلام نمایید تا اخبار و گزارش ها با نام خود شما منتشر گردد.
  2. شما می توانید از بخش خبریار صلح خبر، اخبار و گزارش های خود را ارسال نمایید.
  3. شما می توانید اخبار و گزارش ها را به ایمیل solhkhabar@yahoo.com ارسال نمایید.
  4. لطفا در ارسال اخبار و تصاویر و گزارش های خود قوانین و مقرارت را رعایت فرمایید.
  5. از ارسال مطالب خلاف عفت عمومی اکیدا خودداری فرمایید.
  6. از ارسال کاریکاتورهای توهین آمیز یا تصاویر موهن اکیدا خودداری فرمایید.
  7. رعایت کپی رایت در مطالب ارسالی الزامی است.
  8. در صورت مشاهده تخلف پس از تذکر ، حساب کاربر خاطی بلافاصله حذف می گردد.

گروه وبگردی و خبریار صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید