امروز: شنبه, ۷ مهر ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: السبت 25 ربيع أول 1446 | 2024-09-28
کد خبر: 401261 |
تاریخ انتشار : 02 آذر 1399 - 2:15 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله سیاسی صلح خبر یک کارشناس مسائل با بیان اینکه باید حق طلاقِ مطلق مرد از بین برود و این حق به آدم بی‌طرفی به عنوان قاضی داده شود، گفت: اینکه مهریه را از بقیه دیون مجزّا کنیم، امتیازی است که برای مردان قایل هستیم و در قبال آن حق مسلمی از خانم‌ها […]

به گزارش مجله سیاسی صلح خبر

یک کارشناس مسائل با بیان اینکه باید حق طلاقِ مطلق مرد از بین برود و این حق به آدم بی‌طرفی به عنوان قاضی داده شود، گفت: اینکه مهریه را از بقیه دیون مجزّا کنیم، امتیازی است که برای مردان قایل هستیم و در قبال آن حق مسلمی از خانم‌ها سلب می‌شود.

فریده غیرت در گفت‌وگو با صلح خبر، در خصوص “بخشنامه چگونگی رسیدگی به دادخواست‌های مطالبه مهریه در محاکم” اظهار کرد: در این بخشنامه بحث مهریه مطرح است و چون مهریه هم یک دین است و در سند رسمی هم قید می‌شود، شخصی که عهده‌دار پرداخت آن شده مکلف به ادای دین خود است و باید آن را پرداخت کند.

وی با بیان اینکه “متاسفانه معاذیری پیدا می‌شود که می‌خواهند مانع پرداخت مهریه شوند”، تصریح کرد: باید توجه کرد که مهریه در ازدواج مساله خاص اجتماعی است که متاسفانه این روزها به صورت یک معضل درآمده و ناشی از این است که زوجه -دختر یا خانمی- که می‌خواهد ازدواج کند چون تامینی برای زندگی‌اش ندارد در قبال حق طلاق مطلقی که مرد دارد به این دستاویز متوسل شده و مهریه سنگینی -خود یا خانواده‌اش- برای او قرار می‌دهند که فکر غلطی بوده و با مهریه‌های سنگین متاسفانه این روزها دچار مصیبت به اجرا گذاشتن آن و نتوانستن پرداخت و بعد هم زندان هستیم.

این حقوقدان ادامه داد: این کار غلط است. ما معتقدیم باید طوری باشد که حق طلاقِ مطلق مرد از بین برود و حق طلاق به آدم بی‌طرفی به عنوان قاضی داده شود که اگر تشخیص داد شرایط زندگی زن و مردی به جایی رسیده که دیگر نمی‌توانند با هم ادامه دهند، او حکم طلاق را اجرا کند و این مساله در اختیارِ مطلقِ مرد نباشد تا زن مجبور شود در قبال آن چنین تضمینی را برای خود ایجاد کند، اما حال که ایجاد شده و مصیبت پیش آمده باید گفت که مهریه نیز دینی مانند باقی دیون است که اگر مدیون نتواند آن را پرداخت کند قانون محکومیت‌های مالی با فرد رفتار کرده و او را هم زندان می‌کنند و هم اینکه مجازات‌هایی که قانون در نظر گرفته اجرا می‌شود.

وی گفت: اینکه مهریه را از این مساله مجزّا کنیم، امتیازی است که برای این افراد قایل هستیم و در قبال آن حق مسلمی از خانم‌ها سلب می‌شود که البته باید این مساله ریشه‌یابی شود و مهرهای سنگین گذاشته نشود.

این کارشناس مسائل حقوقی گفت: در مورد مسایل اجتماعی نمی‌توان راجع به مسایل یک مقطع بحث کرد، بلکه باید ریشه یابی کرده و ریشه‌های آن را درمان کرد تا کار به آنجا کشیده نشود که بخواهند عده‌ای را محروم کنند.

انتهای پیام

منبع : Isna.ir

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگار صلح خبرموسسه صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید