شهرزاد آبادی، مدیر و موسس دبستان غیردولتی فرزانه شهر برازجان در گفتوگو با صلح خبر عنوان کرد: شیوع کرونا، شروع خوبی برای آموزش راه دور بود، در خیلی از کشورهای پیشرفته تحصیل از راه دور وجود دارد، اما کشور ما متاسفانه در این مسئله ضعیف بوده است؛ اما فکر می کنم که شیوع بیماری کرونا، یک شروع خوبی بود برای اینکه آموزش و پرورش ما به فکر یافتن راهی جدید برای جبران آسیب ها باشد و این اتفاق واقعا نقش به سزایی داشت.
دانش آموزانی که از لحاظ مالی و معیشتی دچار مشکل هستند
وی به گونه ای دیگر مشکلات سیستم آموزش را گفت و افزود: از چند دیدگاه می توان این نکته را مورد بررسی قرار داد، ما هنوز هم دانش آموزانی در بعضی مناطق داریم که از لحاظ مالی و معیشتی دچار مشکل باشند و همچنین دانش آموزانی که در حین تحصیل به دلیل مسائل و مشکلات خانوادگی و مسائلی که جامعه به دانش آموزان انتقال می دهد و حتی پدیده هایی مانند ماهواره، فضای مجازی، اینترنت و بازی های رایانه ای دچار افت تحصیلی می شوند. اینگونه مسائل گاها دانش آموزان را از فضای آموزشی دور کرده و به روند آموزش ضربه می زنند.
این آموزگار سابق و مدیر امروز با اشاره به چالش های روز کشور و آموزش مجازی گفت: در خیلی از کشورهای پیشرفته تحصیل از راه دور وجود دارد، اما کشور ما متاسفانه در این مسئله ضعیف بوده است؛ اما فکر می کنم که شیوع بیماری کرونا، یک شروع خوبی بود برای اینکه آموزش و پرورش ما به فکر یافتن راهی جدید برای جبران آسیب ها باشد و واقعا نقش به سزایی داشت.
آبادی درباره اینکه یک سری از دانش آموزان اصلا امکانات شرکت در کلاس ها و دریافت آموزش راه دور را ندارند، اظهار کرد: همه این مشکلات بر می گردد به نبود زیرساخت های آموزشی و همان عدالت آموزشی، که در کشور ما هنوز وجود ندارد و از لحاظ معیشتی خانواده ها، حتی یک گوشی همراه هوشمند هم ندارند، تا قبل از این مسئله ما به خانواده ها تاکید می کردیم بچه ها نیازی به داشتن گوشی ندارند و باید از آسیب فضای مجازی دور باشند و حالا یک باره شرایط به سمتی رفته که خانواده ملزم شد فرزندانش را به این سو بیاورد. و دیگر مسائلی که به اعتقاد خانواده ها بر می گردد که شاید نیازی نمی بینند فرزنداشان در این سن تلفن همراه داشته باشد.
“شاد” نتوانسته نیاز مردم جامعه را برطرف کند
در ادامه شهرزاد آبادی با توجه به اینکه با مشکلات این برنامه آشنا بود، عنوان کرد: یک هفته پس از تعطیلی مدارس قرار بود که آموزش و پرورش برنامه شاد را راه اندازی کند منتها این اتفاق رخ نداد و همکاران ما با توجه به شرایط از طریق برنامههای دیگر شروع به کار کردند، اما شرایط سختتر شد و با تداوم تعطیلیها آموزش و پرورش با برنامهریزی و بررسی لازم مجدداً در هفته دوم فروردین ماه اپلیکیشن شاد را ارائه دادند، ما و خانواده ها نصب کردیم و کلاسبندیها انجام شد و معلم و دانشآموزان وارد کلاس شدند اما باز هم این برنامه با سیستم عامل بعضی از گوشی ها سازگار نبود. اینترنت این شبکه بسیار کند است و یا اینکه ارسال و یا دانلود فیلم یک آموزش حداقل یک روز زمان می برد، پیام های متنی و صوتی به همین شکل و همین ضعفها باعث شده دانش آموزان و معلم ها از این شبکه فراری شوند.
این فرهنگی ادامه می دهد: فضای مجازی، فضای کلاس نیست. در کلاس، معلم با عشق برای تدریس حضور دارد و خب بسیار متفاوت است تا فضای دور و آنلاین که باعث می شود دانش آموزان از درس فاصله بگیرند و یا با نبود الزام برای حضور در کلاس این آسیب بیشتر حس کنند.
انتهای پیام