به گزارش مجله مدیا صلح خبر «شنای پروانه»؛ یک تریلر معمایی قابلقبول دنیای تصویر – سیدآریا قریشی: با اجرایی سخت و فیلمنامهای قهرمان پرورانه که منطبق بر اصول کلّی کلاسیک نوشته شده، شنای پروانه نشان میدهد که کارت تمایلی به پیمودن سادهترین مسیرهای ممکن ندارد. شنای پروانه قهرمان میسازد، اما روند قهرمان سازی لزوما روندی […]
به گزارش مجله مدیا صلح خبر
«شنای پروانه»؛ یک تریلر معمایی قابلقبول
دنیای تصویر – سیدآریا قریشی: با اجرایی سخت و فیلمنامهای قهرمان پرورانه که منطبق بر اصول کلّی کلاسیک نوشته شده، شنای پروانه نشان میدهد که کارت تمایلی به پیمودن سادهترین مسیرهای ممکن ندارد. شنای پروانه قهرمان میسازد، اما روند قهرمان سازی لزوما روندی مطابق انتظار ما ندارد و به پایانی غیرمنتظره نیز ختم میشود. کارت یکی از امیدهای سینمای ایران است. فیلم از نظر بصری و اجرایی یادآور برخی از آثار فیلمسازانی، چون هومن سیدی به نظر میرسد و رسیدن به بیان تصویری مستقلتر میتواند منجر به ساخت فیلمهایی حتی برانگیزانندهتر از شنای پروانه از سوی کارت شود.
امیررضا تجویدی:
امتیاز: ***
اثری غافلگیرکننده از محمد کارت که اینجا توانسته مشکل فضاسازی صرف در فیلمهای کوتاهش را با سناریویی قابل قبول و استاندارد مرتفع کند. موقعیت اولیه بسیار ملتهب فیلم، حول یک آسیب اجتماعی مهم شکل میگیرد و حادثه محرک داستان نیز، بسیار سریع و کوبنده بدون اتلاف وقت عواقبی را برای شخصیتها رقم میزند که اهمیت واکنشهای آمیخته با تردید آنان را دوچندان میسازد.
فیلم در طراحی جزئیات انگیزه و کنش شخصیتها موفق است با ادغام کشمکشهای بیرونی در چند عرصه با کشمکشهای درونی شخصیتهای اصلی، پویایی و ریتم مناسبی برای تسلسل رویدادها در پرده نخست در پی گرفته و این ریتم، تا رقم خوردن نقطه عطف اول، فیلم را به اثری شاخص در سینمای اجتماعی چند سال اخیر تبدیل میکند. مشکل فیلم در پرده دوم اینجاست که جستجوی قهرمان برای یافتن حقیقت و مواجههاش با نزدیکان برادر خطاکارش، نمودار درستی ندارد و بخشی از این مواجههها در عوض کارکرد دراماتیک و تبدیل شدن به روابط بین فردی دراماتیک، صرفا حکم بازتاب پرجزئیات مختصات شخصیتی برخی بزهکاران مشغول به آسیبهای زیرزمینی تهران را دارند و با حذف یا لاقل کوتاه کردنشان نیز کلیت داستان آسیبی نخواهد دید.
در نقطه بحران و گرهگشایی، اما فیلم جانی دوباره میگیرد و با ایجاد پیچی غافلگیرکننده در باب هویت آنتاگونیست پشت پرده، نوید فرجامی نفسگیر را میدهد. اما در پایان فیلمساز خاطرنشان میکند که در دل این سیاهی و تباهی، مواجهه و درگیری تعیینکننده پایانی نه میان ضد قهرمان و آنتاگونیست ظاهری، که میان او و مورد اعتمادترین فرد زندگیاش است، اعتمادی که در این روزگار دروغ و پلیدی، در ازای تکیهگاه، بلای جان میشود.
شنای پروانه در مجموع راوی هزارتوی توطئه جذابی است در باب ورود قهرمانی از همه جا بی خبر به رینگ بوکسی که تنها راهش برای بیرون آمدن از آن، زدن بر زیر میز بازی باطلی است که ترجیح میدهد دیگر مهره خاموشی بر صفحه آن نباشد.
حمیدرضا حاج حسینی:
شایعاتی که درباره موضوع فیلم مطرح شده بود این فرضیه را قوت میداد که «شنای پروانه» فیلمی است که قصد دارد از قشر خلافکار و اراذل و اوباش قهرمان بسازد یا کاری کند که تماشاگر با این دسته از آدمها همدلی کند. اما رویکرد فیلم کاملا برعکس است. در واقع با یک تریلر معمایی قابلقبول طرفیم که تلاش کرده داستان بگوید. هر چند در بخشهایی از فیلمنامه ایراداتی وجود دارد و تاثیراتی از فیلمهایی نظیر «ابد و یکروز» و «مغزهای کوچک زنگزده» قابلمشاهده است. اما «شنای پروانه» به عنوان فیلم بلند اول محمد کارت اثری تماشایی است.
منبع :Bartarinha