به گزارش مجله آموزشی صلح خبر شاهکارهای صنعت خودرو در نمایشگاه برگزارنشدهی ژنو ۲۰۲۰ وبسایت دیجیاتو – سعید علیپور: در سالهای اخیر عادت کرده بودیم که در این مقطع از سال، با خبرها و گزارشهای مربوط به نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۲۰ در خدمت شما مخاطبین گرامی دیجیاتو باشیم. اما همانطور که قبلا به اطلاعتان رساندیم، […]
به گزارش مجله آموزشی صلح خبر
شاهکارهای صنعت خودرو در نمایشگاه برگزارنشدهی ژنو ۲۰۲۰
وبسایت دیجیاتو – سعید علیپور: در سالهای اخیر عادت کرده بودیم که در این مقطع از سال، با خبرها و گزارشهای مربوط به نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۲۰ در خدمت شما مخاطبین گرامی دیجیاتو باشیم. اما همانطور که قبلا به اطلاعتان رساندیم، با تصمیم دولت سوئیس در راستای پیشگیری از گسترش ویروس کرونا این دوره از نمایشگاه ژنو لغو شد.
با وجود این، خودروسازانی که برای شرکت در این نمایشگاه معتبر جهانی آماده شده بودند، برنامههای خود را به صورت آنلاین پیش برده و تازهترین محصولاتشان را اینترنتی معرفی کردند. از این رو در روزهای اخیر شاهد ظهور چندین و چند مدل جدید بودیم. در نوشتار حاضر قصد داریم مروری گذرا بر این مدلها داشته باشیم.
شرکت آلفارومئو یکی از خبرسازان روزهای گذشته است. این برند اصیل ایتالیایی دو نسخه جدید از سدان محبوب و پرطرفدار جیولیا کوادروفولیو را با پسوندهای GTA و GTAm معرفی کرده است. در مقایسه با مدل استاندارد، این نسخههای جدید ظاهر به مراتب اسپرتتر و جذاب تری داشته و در داخل کابین از اجزای فیبرکربنی و پوشش آلکانترا به وفور استفاده شده است. سپرهای عضلانیتر و باله بزرگ عقبی (برای نسخه GTAm) را میتوان بارزترین تفاوتهای ظاهری دو نسخه جدید با مدل استاندارد دانست.
نسخه GTAm
نسخه GTA
از لحاظ فنی موتور ۲.۹ لیتری توئین توربوی بکار گرفته شده در GTA و GTAm ارتقا پیدا کرده و اکنون با ۳۰ واحد افزایش توانایی تولید ۵۳۲ اسب بخار قدرت را دارد. با توجه به کاهش وزن تقریبا ۱۰۰ کیلوگرمی، شتاب صفر تا صد این دو به ۳.۶ ثانیه تقلیل یافته است. این را هم اضافه کنیم که GTAm در واقع نسخه هیجان انگیزتر GTA محسوب شده و از قطعات فیبرکربنی بیشتری سود میبرد.
از ایتالیا به انگلستان میرویم، جایی که بنتلی با رونمایی از یک اتومبیل روباز بسیار زیبا و منحصر بفرد به نام Bacalar توجه تمامی رسانههای خودرویی را به خود جلب کرده است. این کمپانی انگلیسی Bacalar را «کمیابترین بنتلی دو درب عصر مدرن» توصیف نموده و تنها ۱۲ دستگاه از آن را با قیمت پایه ۱.۵ میلیون پوند به فروش خواهد رساند.
مثل اتاق، داخل کابین این خودرو نیز جذابیتهای خاص خود را داشته و از چوب درختانی که ۵۰۰۰ سال پیش افتاده اند، در برخی قسمتها استفاده شده؛ صندلیها و پشت سریها نیز جنسی از پشم طبیعی دارند. Bacalar نیروی خود را از موتور ۶ لیتری W۱۲ و توئین توربوی گروه فولکس واگن که ۶۵۰ اسب بخار قدرت و ۹۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد، دریافت میکند. با این موتور قدرتمند و گیربکس هشت سرعته خودکار Bacalar شتاب صفر تا صد را در عرض ۳.۵ ثانیه محقق نموده و قادر است به نهایت سرعت ۳۲۲ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. بد نیست اشاره کنیم این خودرو توسط بخش مولینر بنتلی ساخته شده است.
استون مارتین دیگر خودروساز انگلیسی بود که یک اتومبیل فوق العاده خاص معرفی کرد. این اتومبیل V۱۲ اسپیدستر نامگذاری شده و در نمای بیرونی آن ترکیبی از المانهای DBS Superleggera و Vantage دیده میشود. به گفته استون مارتین توسعه این خودرو ۱۲ ماه زمان برده و در اصل توسط بخش Q این شرکت طراحی و تولید شده است. V۱۲ اسپیدستر مثل مکلارن الوا فاقد هر گونه شیشه جلو بوده و صندلی راننده و سرنشین کناری با آنچه که استون مارتین از آن با عنوان ستون فقرات یاد میکند، جدا شده است.
همانطور که از نامش نیز پیداست، نیروی مورد نیاز این خودرو را یک موتور V۱۲ به حجم ۵.۲ لیتر تامین میکند. این موتور به دو توربوشارژر مجهز بوده و توانایی تولید ۷۰۰ اسب بخار قدرت و ۷۵۳ نیوتن متر گشتاور را دارد؛ وظیفه انتقال قدرت نیز بر عهده گیربکس هشت سرعته ساخت ZF گذاشته شده است. با این قوای محرکه V۱۲ اسپیدستر شتابی برابر با ۳.۵ ثانیه و حداکثر سرعتی برابر با ۳۰۰ کیلومتر در ساعت (محدود شده به صورت الکترونیکی) دارد. استون مارتین تنها ۸۸ دستگاه از این اتومبیل ۹۵۰ هزار دلاری را تولید خواهد کرد.
مکلارن هم با رونمایی از ۷۶۵LT جزو شرکتهای انگلیسی خبرساز هفته قبل بود. این خودرو بر مبنای ۷۲۰S تولید شده و از پسوند LT مشخص است که بدنه کشیده تری دارد. نیروبخش مکلارن ۷۶۵LT یک موتور ۴ لیتری V۸ توئین توربو است که ۷۵۵ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این موتور در همکاری با گیربکس ۷ سرعته خودکار که عملکرد آن ۱۵ درصد سریعتر از گیربکس ۷۲۰S است، چرخهای عقب را به حرکت در میآورد. مکلارن شتاب صفر تا صد و حداکثر سرعت ۷۶۵LT را به ترتیب ۲.۸ ثانیه و ۳۳۰ کیلومتر در ساعت اعلام کرده است. از این خودروی اسپرت مهیج ۷۶۵ دستگاه تولید شده و از سپتامبر امسال سفارشات مشتریان تحویل داده میشود.
در کنار انگلیسی ها، ژرمنها نیز با رونمایی از مدلهای متعدد، جزو خبرسازان اصلی روزهای قبل بودند. مهمترین آنها کمپانی پورشه بود که پس از نزدیک به دو سال از زمان معرفی نسل هشتم ۹۱۱، بالاخره نسخه پرچمدار آن یعنی توربو S را نیز به جمع خانواده این مدل پرطرفدار اضافه کرد. نیروی پورشه ۹۱۱ توربو S جدید توسط همان موتور ۳.۸ لیتری شش سیلندر تخت و توئین توربوی نسل قبل تامین میشود. اما با بهینه سازیهای صورت گرفته، قدرت و گشتاور این موتور از ۵۸۰ و ۷۵۰ واحد به ۶۴۰ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور افزایش پیدا کرده است. نیروی تولیدی این موتور قدرتمند از طریق گیربکس ۸ سرعته PDK به سمت هر چهار چرخ ارسال میشود.
پورشه میگوید نسخه کوپه از ۹۱۱ توربو S مدل ۲۰۲۱ صفر تا ۹۶ کیلومتر را در عرض ۲.۶ ثانیه محقق نموده و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۳۳۰ کیلومتر در ساعت را دارد. طبق انتظار نسخه کابریوله اندکی کندتر بوده و شتاب آن ۰.۱ ثانیه کندتر است، ولی از لحاظ حداکثر سرعت پا به پای نسخه کوپه حرکت میکند. پورشه این خودرو را در نسخه کوپه با قیمت ۲۰۳,۵۰۰ دلار و نسخه کابریوله را با قیمت ۲۱۶,۳۰۰ دلار عرضه خواهد کرد.
کانسپت هیوندای پرافسی (Prophecy) جزو رونماییهای پر سر و صدای روزهای اخیر بود. این مفهومی خط مشی دپارتمان طراحی هیوندای را به نمایش گذاشته و نشان میدهد که محصولات آتی کره ایها با چه شکل و شمایلی راهی بازار خواهند شد. هیوندای برای توصیف این خط مشی از عبارت «آینده نگری خوشبینانه» استفاده میکند.
با مشاهده فرم کلی بدنه کانسپت پرافسی، مدل معروفی، چون پورشه ۹۱۱ در ذهن تداعی میشود؛ اما برخلاف مدل مذکور این کانسپت از پیشرانهای تمام الکتریکی سود میبرد که البته اطلاعاتی درباره آن منتشر نشده است. مثل کانسپت ۴۵، این مفهومی دارای چراغهای اصلی پیکسلی است؛ هیوندای میگوید این ویژگی به زودی به مدلهای تولیدی منتقل خواهد شد. در داخل کابین این خودرو با فضایی بسیار مدرن روبرو هستیم، چرا که خبری از فرمان نبوده و راننده از طریق دو جوی استیک خودرو را کنترل میکند؛ همچنین داشبورد هم جای خود را به یک نمایشگر عریض سرتاسری داده تا سرنشینان اطلاعات مختلف را به راحتی مشاهده کنند.
برند لوکس هیوندای یعنی جنسیس هم با انتشار اولین تصاویر از مدل ۲۰۲۱ از سدان G۸۰ مورد توجه رسانهها قرار گرفت. مثل شاسی بلند GV۸۰، در این سدان نیز چراغها ساختاری دوگانه داشته و جلوچنجره اینک شباهت بیشتری با لوگوی الماس شکل کمپانی پیدا کرده است. علاوه بر نمای بیرونی، کابین نیز تا حد زیادی متحول شده و G۸۰ لوکستر از قبل دیده میشود. نمایشگر عریض ۱۴.۵ اینچی این خودرو را در کلاس خود متمایز از تمامی رقبا خواهد کرد؛ ضمن اینکه به گفته جنسیس به لطف بهره گیری سخاوتمندانه از چرم، چوب و قطعات تزئینی فلزی، کیفیت کابین در سطحی فراتر قرار خواهد گرفت.
این برند لوکس تایید کرده که G۸۰ بر اساس پلتفرم تازهای ساخته شده و از پیشرانهها و سیستمهای پیشرفته بهره خواهد برد. انتظار میرود این سدان سایز متوسط با موتور ۲.۵ لیتری ۳۰۰ اسب بخاری و موتور ۳.۵ لیتری ۳۷۰ اسب بخاری به فروش برسد. احتمال داده میشود در برخی بازارها این خودرو با موتور ۳ لیتری دیزلی نیز که ۲۷۴ اسب بخار قدرت دارد، قابل انتخاب باشد. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه باید تا رونمایی رسمی G۸۰ منتظر بمانیم.
ناگفته نماند کانسپت رنو مورفوز، کانسپت ب ام و i۴، فیس لیفت مرسدس بنز E کلاس، بوگاتی شیرون Pur Sport و ابرخودروی جدید کوئنیگزگ Gemera جزو رونماییهای مهم روزهای اخیر بودند که پیشتر در مطالبی جداگانه خدمت شما مخاطبین گرامی دیجیاتو معرفی کرده ایم.
منبع : Bartarinha