امروز: چهارشنبه, ۷ آبان ۱۴۰۴ / بعد از ظهر / | برابر با: الأربعاء 8 جماد أول 1447 | 2025-10-29
کد خبر: 331282 |
تاریخ انتشار : 07 دی 1398 - 0:59 | ارسال توسط :
0
3
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله اقتصادی صلح خبر فراز و نشیب‌های خصوصی‌سازی در ایران تا حدی زیاد بوده که تقریبا همه پرونده‌هایی که در چند سال گذشته در این خصوص باز شد، با شکست بسته شد. در این راستا یک کارشناس بازار سرمایه در تشریح علل ناموفق بودن خصوصی‌سازی شرکت‌ها در کشور، گفت: رهاسازی می‌کنیم تا خصوصی‌سازی! […]

به گزارش مجله اقتصادی صلح خبر

فراز و نشیب‌های خصوصی‌سازی در ایران تا حدی زیاد بوده که تقریبا همه پرونده‌هایی که در چند سال گذشته در این خصوص باز شد، با شکست بسته شد. در این راستا یک کارشناس بازار سرمایه در تشریح علل ناموفق بودن خصوصی‌سازی شرکت‌ها در کشور، گفت: رهاسازی می‌کنیم تا خصوصی‌سازی!

سید مصطفی صفاری در گفت‌وگو با صلح خبر، با اشاره به اصل ۴۴ قانون اساسی، اظهار کرد: مقام معظم رهبری در سال ۱۳۸۶ اصل ۴۴ قانون اساسی و در سال ۸۸ بند ج این قانون را ابلاغ کردند. در این بند مشخص شد دولت باید در کدام بخش‌ها حضور داشته باشد و کدام بخش‌ها باید واگذار شود.

وی ادامه داد: اتفاقی که در دولت قبل رخ داد این بود که بیشتر رد دین به صندوق بازنشستگی صورت گرفت و اکثرا خصولتی بودند و فقط ۱۰ درصد خصوصی‌سازی واقعی رخ داد. این فرایند در این دولت تقریبا مسکوت بود و بحثی که مغفول مانده است بحث اهلیت است. خریداران باید اهلیت داشته باشند و به نظر می‌رسد نظر نقطه مغفولی که در خصوصی‌سازی وجود دارد اهلیت است.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه با بیان اینکه در بند چهار اصل ۴۴ ذکر شده بود درآمدهای خصوصی‌سازی باید صرف بهینه سازی و بیمه بیکاری شود، گفت: این درحالی است که متاسفانه درآمد خصوصی سازی صرف درآمدها وبودجه دولت می‌شود. برای مثال چرا هپکو و هفت تپه وقتی خصوصی می شوند باید تعدیل نیرو کنند که به بهره‌وری برسند؟ قرار است کارگران هزینه دهند!؟

صفاری ادامه داد: در اصل ۴۴ ذکر شده درآمد واگذاری صرف بیمه بیکاری اشخاص شود که هم بهبود تولید داشته باشیم و هم کارگران متضرر نشوند. اما درحال حاضر هم اهلیت‌ها درست برآرود نشده  و هم بیمه بیکاری اجرا نشده است و درآمدها صرف بودجه دولت شده است. برای مثال گفته شده است بیمه ایران و بیمه مرکزی دولتی بمانند و سایر بیمه‌ها خصوصی شوند. در بورس پذیرش هم شد اما چرا واگذار نشد؟ اکنون که منابع دولت محدود شده است شاید واگذار کنند اما در این ۱۰ سالی که اصل ۴۴ ابلاغ شده است، چرا واگذار نشد؟

وی با تاکید بر اینکه در بحث خصوصی‌سازی نه همتی در دولت است و نه در مجلس، عنوان کرد: اکثر خصوصی‌سازی‌های ما رها سازی بوده تا خصوصی‌سازی، زیرا تا شرکتی به بخش خصوصی واگذار می‌شود همه ادارات دولتی از آب برق و آب گرفته تا گمرک و بیمه برای اخذ بدهی خود به شرکت مذکور حمله می‌کنند. برای مثال تا هپکو خصوصی شد تعرفه واردات کاهش پیدا کرد. اگر تعرفه واردات محصولات هپکو کم می‌شد قبلا هم ورشکسته بود؛ چه دولتی بود چه غیردولتی.

انتهای پیام

منبع : Isna.ir

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگار صلح خبرموسسه صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید