امروز: شنبه, ۳ آذر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: السبت 22 جماد أول 1446 | 2024-11-23
کد خبر: 207277 |
تاریخ انتشار : 30 آبان 1396 - 14:35 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله تصویری صلح خبر رنه ماگريت که بود؟ روزنامه اعتماد – بهار سرلك: وقتي «رنه ماگريت» دهه ششم زندگي‌اش را مي‌گذراند ستايش‌شده‌ترين هنرور سوررئاليست تاريخ هنر نام گرفت. رنه ماگريت درباره آثارش مي‌گويد: «نقاشي‌هاي من تصاوير قابل مشاهده‌اي هستند كه هيچ‌چيزي را در خود پنهان نكرده‌اند؛ آنها احضاركننده رازها هستند و وقتي يكي […]

به گزارش مجله تصویری صلح خبر

رنه ماگريت که بود؟

روزنامه اعتماد – بهار سرلك: وقتي «رنه ماگريت» دهه ششم زندگي‌اش را مي‌گذراند ستايش‌شده‌ترين هنرور سوررئاليست تاريخ هنر نام گرفت. رنه ماگريت درباره آثارش مي‌گويد: «نقاشي‌هاي من تصاوير قابل مشاهده‌اي هستند كه هيچ‌چيزي را در خود پنهان نكرده‌اند؛ آنها احضاركننده رازها هستند و وقتي يكي از نقاشي‌هاي من را نگاه كنيد اين سوال ساده را مي‌پرسيد: «اين نقاشي چه معني مي‌دهد؟» هيچ معني نمي‌دهد چون راز هيچ معني در خود ندارد و ناشناخته است.»
 
رنه ماگريت 
 
رنه ماگريت سال 1898 به دنيا آمد. پدرش كارخانه‌دار و ثروتمند بود، اما وقتي سال 1912 جسد مادرش را كه خودكشي كرده بود در رودخانه «سامبر» پيدا كردند، همين موضوع دستمايه‌اي براي تحقير اين خانواده شد.
 
 رنه از سال 1916 تا 1918 در فرهنگستان هنرهاي زيباي فرانسه در پايتخت بلژيك، بروكسل مشغول به تحصيل شد. اما او درس و كتاب را كنار گذاشت چون فكر مي‌كرد تحصيل چيزي جز وقت هدر دادن نيست. بعد از اين دوره، همه نقاشي‌هايش را به سبك كوبيسم كشيد. پابلو پيكاسو پيشروي اين جريان بود و كوبيسم در آن زمان طرفداران زيادي داشت. سال 1922 رنه با «ژرژت» ازدواج كرد و براي به دست آوردن خرج و مخارج زندگي‌اش از شركت‌هاي تبليغاتي سفارش نقاشي مي‌گرفت.
 
رنه ابتداي زندگي حرفه‌اي‌اش و كمي پس از ازدواجش، وقت آزادش را صرف ايجاد فرم‌هاي هنري و كار روي چند اثر مي‌كرد؛ در همين دوران بود كه ماگريت متوجه شد سوررئاليسم مكتب هنري‌اي است كه او از كار به آن شيوه‌ بسيار لذت مي‌برد. اثر«The Threatened Assassin» يكي از نخستين آثارش در سال 1926 بود كه سبك سوررئال ماگريت را به نمايش مي‌گذاشت. تابلوي «اسب‌سوار گم‌شده» ديگر اثر سوررئاليستي بود كه او در سال 1925 به معرض نمايش گذاشت.
 
رنه ماگريت 
 
ماگريت در طول زندگي هنري‌اش چندين طرح از اثر «اسب‌سوار گمشده» را كه فرمت آنها را تغيير داده بود، ارايه داد؛ در واقع ماگريت با استفاده از اين تغيير فرمت‌ها قصد داشت تجربه بيننده را از آنچه مي‌بيند بازسازي كند.
 
سال 1927، ماگريت نخستين نمايشگاه آثارش را در بروكسل برگزار كرد. در طول اين دوره از زندگي‌اش، هر روز حداقل يك اثر هنري را خلق كرد كه اين آثار مختص نمايشگاهي گسترده و قرار بود تنوع سبك‌هاي خاص را در معرض ديد مخاطباني قرار دهد كه به نمايشگاه مي‌آمدند. اما منتقدان از اين نمايشگاه استقبال نكردند. ماگريت كه از اين شكست مايوس شده بود به پاريس مهاجرت كرد و آنجا با «آندره برتون» بنيانگذار مكتب سوررئاليسم دوست شد.
 
سال 1924 آندره برتون كتاب معروفش «مانيفست‌هاي سوررئاليسم» را منتشر كرد كه در آن نظريه‌هاي سوررئاليستي را با استفاده از مفاهيم ساده مطالعات روانكاوانه «زيگموند فرويد» و مخصوصا «تفسير رويا»ي فرويد پايه‌گذاري كرد. رنه ماگريت از سال 1927 تا 1930 يكي از اعضاي فعال گروه سوررئاليسم شد و اكثر آثارش در اين دوره «غارمانند» نام گرفتند؛ همچنين آثاري را خلق كرد كه در آنها صحنه‌هاي عجيب‌وغريب را به تصوير كشيده بود.
 
از نظر ماگريت اهميت آنچه پنهان است بيشتر از آن مفهومي است كه نمايان است: اين گفته در مورد ترس‌هاي او و همچنين شيوه‌ رازگونه طراحي اشيا درست است، اما اگر ماگريت بدن انسان را در جامه‌اي مي‌پوشاند، اگر در صحنه‌اي كه به تصوير كشيده پرده‌هاي خانه يا اتاق باز شده‌اند، اگر سرها را زير كلاه پنهان كرده است بدين معني نيست كه او چيزي را پنهان كرده است بلكه با خطر دستيابي به درون‌مايه «انزوا» چنين كاري كرده است. او اين تكنيك را در نخستين مراحل كارش به خدمت خود درآورد. اما مطمئنا «اختراع زندگي»، «معشوقه» و «داستان محوري» اصلي‌ترين آثار او هستند.
 
رنه ماگريت 
 
در طول جنگ جهاني دوم وقتي آلمان بلژيك را اشغال كرد، ماگريت در بروكسل ماند كه همين موضوع رابطه او با آندره برتون را خدشه‌دار كرد. بعد از آن در سال‌هاي 44- 1943 و زماني كه آن را «دوره رينوآر» ماگريت نامگذاري كرده‌اند او سبكي مصور و رنگارنگ را به خدمت گرفت. اين سبك واكنشي بود به احساسات انزوا و واگذاري‌اي كه اشغال بلژيك به همراه آورده بود. طي اين دوره ماگريت با توليد آثاري كه از «ون‌گوگ»، «پيكاسو» و «پل سزان» جعل مي‌كرد امرار معاش مي‌كرد؛ كه البته بعدها مسووليت اين ريسك بزرگ او را برادرش «پل ماگريت» بر عهده گرفت.
 
رنه ماگريت باقي عمرش را در بروكسل ماند. ماگريت در دوره پركاري، پيرو سبك سوررئاليسم بود و به‌ندرت از اين فرم دست مي‌كشيد. اكثر آثاري كه خلق كرد تصاويري مشابه با درون‌مايه‌هاي تكراري هستند. برخي از محبوب‌ترين صحنه‌هاي به نمايش درآمده از او سنگ‌هاي معلق يا نقاشي در نقاشي است. همچنين او در آثارش اشياي بي‌جان را روي صورت انسان مي‌كشيد كه به همين وسيله سبكي متمايز را به وجود آورد كه ديگر هنروران از دستيابي به آن ناتوان بودند.
 
او در طول زندگي هنري‌اش از نقاشي‌هاي مشهور نيز بهره مي‌برد؛ نقاشي‌هايي كه هنروران ديگر خلق كردند. از اين طريق نگاه سوررئاليستي خود را در آنها مي‌گنجاند. از آثاري كه در اين دسته قرار مي‌گيرد بازسازي نقاشي «بالكن» (شاهكار «ادوار مانه» نقاش فرانسوي) بود. ماگريت در اين تابلو تابوت‌هايي را جايگزين افرادي كرد كه در نقاشي مانه بودند.
 
اين كار او وسيله‌اي براي ارايه سبكش و همچنين خلق طرحي خاص بود. او بيننده تابلو‌هاي خود را مجبور مي‌كرد بدون در نظر گرفتن هنجارها آثار او را ببينند و روي ويژگي‌هاي متمايزي تمركز كنند كه عرضه نشده بود.
 
رنه ماگريت 
 
ماگريت در بخش عمده‌اي از فعاليت هنري‌اش، روي سبك سوررئاليسم، سبكي كه به آن وفادار بود، تمركز داشت و در آخرين دوره‌هاي حرفه‌اش شروع به ساخت مجسمه كرد. او حس شوخ‌طبعي بالايي داشت كه به بسياري از آثارش راه يافتند و همين آثار شناخته‌شده‌ترين آثار او شدند. نمونه اين آثار مجموعه نقاشي‌هاي پيپ او است. ماگريت مسحور دنياي پارادوكس‌وار بود و اگر به مجموعه نقاشي‌هاي پيپ او به مثابه يك اثر نگاه كنيد متوجه اين موضوع مي‌شويد.
 
در سال‌هاي اخير اكثر آثار ماگريت به نمايش عموم درآمده اما او در طول سال‌هاي حيات حرفه‌اي‌اش برخي از كارهايش را در بروكسل و در ديگر نقاط جهان به نمايش گذاشت. سال 1936 نمايشگاهي در شهر نيويورك برپا كرد، سپس دو نمايشگاه كه نگاهي به آثار گذشته او داشتند برگزار شد. يكي از اين دو نمايشگاه سال 1956 در موزه «هنرهاي مدرن» و ديگري سال‌ها بعد در 1992 در موزه «هنر متروپوليتن» برگزار شد.
 
نه تنها بسياري از هنروران جذب آثار او شدند و تحت تاثير آنها قرار گرفتند بلكه فرهنگ عامه و دنياي هنر نيز تحت تاثير خلاقيت و توانايي منحصربه‌فرد ماگريت در به تصوير كردن اشياي متداول به شيوه‌اي كاملا متفاوت قرار گرفتند. توانايي او در ارايه چهره‌هايي اشاره‌گر و البته پرسشگر، آثار او را مطلوب و خواستني كرده است. به خاطر سبك متمايز ماگريت و ناتواني هنروران ديگر در خلق آثار به شيوه او، ايده اكثر كارهاي او دزديده شده است و اين كارها را در كتاب‌ها و تبليغات مي‌بينيم.
 
سال 1967 سرطان لوزالمعده جان رنه ماگريت را گرفت. اكثر آثار اين هنرور هنوز هم در نمايشگاه‌ها و موزه‌هاي وطنش و سراسر جهان نمايش داده مي‌شود. ماگريت فقط مبدع سبكي جديد نبود بلكه او پيشروي سبك سوررئاليسم بود و او با نقاشي‌هايش و همچنين برخي  مجسمه‌هايش شيوه‌اي جديد در نگاه به هنر ارايه داد.

منبع : Bartarinha

اگر فیلم یا ویدئو یا تصاویری دارید که تمایل دارید با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله مدیا صلح خبر منتشر گردد.

اگر تمایل داشته باشید با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و ویدئو ها و فیلم های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت پخش داشته باشند.

خبرنگاران RSS

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید