امروز: شنبه, ۳ آذر ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: السبت 22 جماد أول 1446 | 2024-11-23
کد خبر: 250071 |
تاریخ انتشار : 28 دی 1397 - 2:11 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله اجتماعی صلح خبر دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور گفت: قصد داریم در اصلاح آیین‌نامه معاینه فنی کشور این مورد را اضافه کنیم که معاینه فنی خودروهای پلاک شخصی که جابه‌جایی بار و مسافر انجام می‌دهند، تاکسی‌های حمل‌ و نقل بار و مسافر و تاکسی‌های اینترنتی در صورت موافقت دولت مانند خودروهای حمل‌ […]

به گزارش مجله اجتماعی صلح خبر

دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور گفت: قصد داریم در اصلاح آیین‌نامه معاینه فنی کشور این مورد را اضافه کنیم که معاینه فنی خودروهای پلاک شخصی که جابه‌جایی بار و مسافر انجام می‌دهند، تاکسی‌های حمل‌ و نقل بار و مسافر و تاکسی‌های اینترنتی در صورت موافقت دولت مانند خودروهای حمل‌ و نقل عمومی باشد.

به گزارش صلح خبر، چندسالی است که فعالیت تاکسی‌های اینترنتی در سطح شهر پر رنگ و دامنه حضور آنها نیز روز به روز در شهرها گسترش یافته است، به طوری که شاید بتوان گفت این تاکسی‌ها بخشی از خدمات حمل‌ونقلی عمومی را برعهده‌گرفته‌اند. اگرچه در ارائه خدمات آنها شکی وجود  ندارد اما این سوال در ذهن ایجاد می شود که آیا این خودروهای پلاک شخصی که فعالیتی مشابه تاکسی‌ها دارند و دائما در سطح شهر در حال تردد و جابه‌جایی مسافرند و طبیعتا استهلاک بسیاری دارند مانند تاکسی‌ها هر شش ماه یکبار موظف به دریافت معاینه فنی‌اند؟ و آیا اساسا نظارتی در این زمینه وجود دارد؟

گفتنی‌است که براساس آیین نامه اجرایی معاینه فنی کشور، وسایل حمل‌ونقل عمومی باید هر ۶ماه برگه معاینه فنی خود را دریافت کنند در حالی که  برای خودروهای شخصی این زمان به سالی یکبار می‌رسد. طبیعتا چون تاکسی‌های اینترنتی جزو خودروهای شخصی به حساب می آیند تنها کافیست یکبار در سال معاینه فنی بگیرند و این با نوع خدمتی که انجام می دهند و همچنین سیاست‌های کاهش آلودگی هوای کلانشهرها خصوصا تهران مغایرت دارد. در این راستا دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک‌ شهرهای کشور نیز در سی و چهارمین جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا  به این موضوع اشاره کرده بود که آیین‌نامه‌ پیشین معاینه فنی در سال ۹۳ توسط هیات وزیران ابلاغ شده است و این آیین نامه بنا به دلایلی نیاز به اصلاح و بازنگری دارد که در آیین نامه جدید در تعریف خودروی عمومی ذکر شده که پلاک عمومی و پلاک شخصی با کارکرد عمومی ـ شامل آژانس‌ها، مسافربرهای اینترنتی و حتی وانت های شخصی با کارکرد عمومی مد نظر قرار گیرد.

 پوریا محمدیان یزدی-دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور در گفت‌وگو با صلح خبر به تشریح این موضوع می پردازد و  با بیان اینکه براساس آیین نامه معاینه فنی کشور تمام وسایل حمل‌ونقل عمومی باید هر ۶ ماه معاینه فنی بگیرند، می‌گوید: در این آیین‌نامه گفته شده است که هر خودروی عمومی که پلاک آن “ت” یا “ع” باشد بایستی هر ۶ماه برای دریافت معاینه فنی مراجعه کنند؛ اما این سوال برای برخی پیش آمد که تکلیف معاینه فنی خودروهایی که کار حمل‌ونقل عمومی ‌انجام‌ می‌دهند اما پلاک شخصی هستند چه می‌شود؟

وی ادامه می‌دهد: به همین منظور قرار شد پیشنهادی در این خصوص در آیین‌نامه اجرایی معاینه فنی کشور  اضافه کنیم تا از این به بعد معاینه فنی خودروهای پلاک شخصی که  جابه‌جایی بار و مسافر انجام می‌دهند ، آژانس‌های حمل‌ونقل بار و مسافر و تاکسی‌های اینترنی در صورت پذیرش دولت مانند خودروهای عمومی باشد.

دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور می‌افزاید: خودروهای شخصی باید سالی یکبار معاینه فنی بگیرند و سن معافیت از معاینه فنی آنها چهار سال است اما اگر خودرویی عمومی باشد معافیتش کمتر و حدود یک تا دوسال می‌شود و از طرفی هم باید هرشش ماه برای معاینه فنی مراجعه کنند.در حقیقت قصد داریم در اصلاح آیین نامه اجرایی معاینه فنی کشور این موارد را اضافه کنیم تا برای تایید نهایی به دولت برود.

وی در ادامه‌ می‌گوید: ماده ۱۸ قانون بیمه شخص ثالث یک آیین‌نامه اجرایی دارد که مصوب دولت است. در آن نوشته شده که  شرکت‌های بیمه زمانی که می‌خواهند بیمه نامه شخص ثالث را صادر کنند باید معاینه فنی را کنترل کرده و اگرخودرویی معاینه فنی نداشت، براساس درصد مشخص به حق بیمه آنها اضافه شود. در حقیقت این یک سیاست ضد تشویقی است. یعنی طرف وقتی می‌تواند با هزینه کمتر معاینه فنی بگیرد چرا باید هزینه بیشتر برای معاینه فنی دریافت کند؟ که این موضوع را در آیین نامه اجرایی بیمه شخص ثالث قرارداده‌ایم. یعنی وزارت کشور زمانی که این آیین‌نامه در حال تنظیم بود در جلسات کمیسیون اجتماعی دولت این پیشنهاد را داد.

زیرساخت‌های برقراری ارتباط سیمفا و بیمه مرکزی فراهم است

محمدیان در ادامه همچنین به ارتباطی که باید بین بیمه مرکزی و سیمفا(سامانه یکپارچه معاینه فنی کشور) برای بررسی معاینه فنی خودروها برقرار شود اشاره می‌کند و می‌افزید: کسانی که می‌خواهند بیمه صادر کنند باید بدانند که خودرو معاینه فنی معتبر دارد یا خیر؟ به همین جهت قرار شد که با بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران وب سرویسی از سیمفا ارتباط برقرار کنیم تازمانی که بیمه گذار شماره پلاک را وارد سامانه می‌کند، سیمفا به آن پاسخ دهد که آن خودرو معاینه فنی معتبر دارد یا ندارد. یعنی بایستی بین سیمفا و بیمه، ارتباط برقرار شود که در حال حاضرنیز زیرساخت‌های‌ آن هم مهیا است.

انتهای پیام

خبرنگار:سپیده رشیدپورایی/دبیر خبر: منیره کربلایی

منبع : Isna.ir

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگار صلح خبرموسسه صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید