امروز: دوشنبه, ۱۲ خرداد ۱۴۰۴ / بعد از ظهر / | برابر با: الإثنين 6 ذو الحجة 1446 | 2025-06-02
کد خبر: 347726 |
تاریخ انتشار : 26 اسفند 1398 - 0:02 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر مهران مدیری، حمید گودرزی، کامبیز دیرباز، سام درخشانی، پژمان بازغی، بهنام تشکر، علیرام نورایی، مهران رجبی، سروش صحت، مهران غفوریان، رامبد جوان و محمدرضا گلزار. این روزها و هفته‌ها اگر در کانال‌های مختلف تلویزیونی گشت زده باشید، این ستاره ها را در قاب تلویزیون دیده‌اید؛ بعضا در برنامه‌های تولید […]

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر

مهران مدیری، حمید گودرزی، کامبیز دیرباز، سام درخشانی، پژمان بازغی، بهنام تشکر، علیرام نورایی، مهران رجبی، سروش صحت، مهران غفوریان، رامبد جوان و محمدرضا گلزار. این روزها و هفته‌ها اگر در کانال‌های مختلف تلویزیونی گشت زده باشید، این ستاره ها را در قاب تلویزیون دیده‌اید؛ بعضا در برنامه‌های تولید جدید، بعضا هم در تکرار پخش برخی برنامه‌های قبلی. اما مساله این است که این لشگر ستاره ها، در هیچ سریال تلویزیونی حضور ندارند. آنها در قامت مجری در برنامه‌های تولید تلویزیون حاضر می‌شوند.

به این اسامی اضافه کنید، ستاره ها دیگری چون رویا نونهالی و امین حیایی را که در قامت داور یک شوی تلویزیونی در این زمره قرار گرفته‌اند، یا لادن طباطبایی که در مقام داور و مجری یک رئالیتی‌شو در تلویزیون حضور دارد و یا احمد نجفی که اعلام شده است از سوم فروردین، برنامه‌ای با اجرای او پخش می‌شود.

پس با این وضعیت، اصلا بعید نیست که تا چندی دیگر، ستاره ها دیگری چون بهرام رادان، محمدرضا فروتن، پژمان جمشیدی، حامد بهداد، هدیه تهرانی یا هر بازیگر دیگری به تلویزیون بیاید، اما نه در مقام بازیگر!

شاید اگر مهناز افشار هم به خارج از کشور نرفته بود و داور یک شوی تلویزیونی آن‌ور آبی نشده بود، الان یکی از گزینه‌های در ذهن یا بالفعل مدیران تلویزیون خودمان بود.
با یک نگاه کارشناسی، این استفاده روزافزون از بازیگر‌ها را در مقام مجری و شبیه آن در تلویزیون، راوی و سند چند وضعیت می‌توان دانست:

– مدیریت تلویزیون در این سال‌ها با وجود شعارهای بسیار، در ساختارسازی موفق عمل نکرده است.
– مدیریت تلویزیون در این سال‌ها با وجود صرف بودجه‌های کلان، در تولید محتوا موفق نبوده است.
– مدیریت تلویزیون در این سال‌ها، با وجود لشگری از کارکنان و مستخدمان، در زمینه کادرسازی سربلند عمل نکرده است.

از این‌رو می‌توان گفت که مدیریت تلویزیون از حدود یکی دو سال پیش، در روندی افزایشی، به نوعی دوپینگ با بهره‌گیری از سلبریتی‌های عرصه بازیگری روی آورده است، تا ضعف‌های خودش را بپوشاند.

اما آیا این سرپوش موقتی می‌تواند راهی برای حفظ مخاطبان در دراز مدت و جلب رضایت آنها و سرپوش گذاشتن بر نقطه ضعف تربیت مجری‌های متخصص و محبوب تلویزیونی باشد؟

خبرنگار بخش رسانه صلح خبر درباره علت حضور بی‌سابقه و روزافزون بازیگر‌ها در قالب مجری، در قاب تلویزیون با هرمز شجاعی‌مهر، مجری باسابقه تلویزیون گفت‌گویی داشته است که در ادامه می‌خوانید:

«تلویزیون به دنبال جبران یک نقص بزرگ است»

هرمز شجاعی‌مهر مهمترین علت استفاده از ستاره ها به عنوان مجری در برنامه‌های تلویزیونی را جبران یک نقض بزرگ عنوان کرد.

این مجری باسابقه تلویزیون که از رادیو کارش را آغاز کرد و از همان ابتدا به طور تخصصی اجرای برنامه‌های خانواده را عهده‌دار بود، درباره حضور بی‌سابقه ستاره ها در تلویزیون در قالب مجری گفت: به نظر من تلویزیون یک نقص بزرگ را با آوردن بازیگر‌های محبوب بر طرف می‌کند و آن نقص نداشتن جذابیت در برخی از برنامه‌هاست. برنامه‌هایی هستند که به تنهایی جذابیتی برای مخاطب ندارند و باید یک بازیگر یا خواننده محبوب و معروف در برنامه باشد تا به خاطر وجود او برنامه جذاب شده و آن نقص برطرف شود.

شجاعی‌مهر ایراد این رویکرد را گم شدن هدف نهایی برنامه دانست و افزود: «رسانه در ساخت یک مجموعه تلویزیونی، هدف مشخصی را دنبال می‌کند و در پی انتقال پیامی است. اگر مجری در جایگاه خودش نباشد این انتقال پیام دچار مشکل می‌شود.
حضور سلبریتی‌ها به عنوان مجری در تلویزیون در کوتاه مدت ممکن است مشکلی ایجاد نکند اما  در داراز مدت آن برنامه پوچ می‌شود.»
او ادامه داد: تلویزیون تمام تلاشش را می‌کند تا این باور را ایجاد کند که مجری آدم بسیار فهمیده و باسوادی است و دانش و اطلاعاتش را به مخاطب منتقل می‌کند، اما وقتی مخاطب این اطلاعات را از زبان یک کمدین یا خواننده می‌شنود طبیعی است که برایش جذاب نیست و جنبه علمی ندارد.»

این مجری علت اینکه در بین مجری‌های تلویزیونی سلبریتی‌های کمتری به چشم می‌خورد، خط قرمزها و قوانینی عنوان کرد که مجری‌ها ملزم به رعایتش هستند.

او در این زمینه عنوان کرد: برای محبوبیت بین مردم باید حرف دلشان را زد و مجری‌ها محدودیت‌ها و قوانینی دارند که باید رعایت کنند.
مساله‌ی دیگری که وجود دارد این است که مثلا یک خواننده با خواندن ترانه‌ای عاشقانه به سرعت محبوب می‌شود اما مجری که خیلی منطقی درباره مسائل و معضلات اجتماعی صحبت می‌کند، جایی برای محبوبیت و معروفیت آنچنانی ندارد؛ مگر آنکه در درازمدت حس نوستالژیکی برای مردم ایجاد کند.

شجاعی مهر درباره ظهور و غروب زودهنگام مجری‌هایی که هویتشان را از همان ابتدا در صداوسیما به دست می‌آورند و سیاست سلبریتی‌ستیزی که تلویزیون در این سال‌ها نسبت به مجریان متخصصش اعمال کرده است،  گفت: ما در کشوری زندکی می‌کنیم که قدر داشته‌هایمان را نمی‌دانیم. در تاریخ کشور ما نخبه‌کشی متاسفانه یک اصل پذیرفته شده است. باید از مدیران پرسید که چرا برخی مجری ‌ها به محض محبوبیت کنار گذاشته شدند.

طبیعی است که وقتی مجری معروف شود خواسته‌ها و توقع‌هایشان بالا می‌رود و شاید سازمان صداوسیما توان و حوصله این رفتارها را نداشته و این عکس‌العمل را نشان داده است.

انتهای پیام

منبع : Isna.ir

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگار صلح خبرموسسه صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید