رضامراد صحرائی شامگاه گذشته در افتتاحیه دوره آموزشی «رهیاران تحول» که با حضور ۱۵۰۰ تن از معلمان برگزیده از سراسر کشور که در مجتمع آیهها برگزار شد، اظهار کرد: در نخستین روز از هفته دولت و به یاد شهیدرجایی، معلم اسوه تحول و تحولآفرینی در جمهوری اسلامی چنین نشستی در تاریخ آموزش و پرورش سابقه ندارد.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه فرهنگیان در برنامه تحولی دولت سیزدهم به طور ویژه مورد توجه قرار گرفته است، اظهار کرد: دانشگاه فرهنگیان در حال تجربهای دورهای است که رئیس آن از همه ارکان دانشگاه برای تحول در دانشگاه پیشتر است و ۵ تحول در دانشگاه فرهنگیان با عنوان چرخشهای نوین تحولی را دنبال میکنیم.
رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور تشریح کرد: تحول نخست، تبدیل کردن دانشگاه فرهنگیان به یک دانشگاه گفتمانساز و تحولآفرین است. به دانشگاه فرهنگیان این امید میرود که در ریل موازی وزارت آموزش و پرورش بتواند در نقطهای وضعیت نظام تعلیم و تربیت را دگرگون کند. به همین دلیل در ۱۰ سال اخیر، رهبر معظم انقلاب، ۱۰ بار بر اهمیت تقویت آن تأکید کردند. تحول، نقطه اهرم میخواهد، فشار در لبه اهرم، بازدهی بالا و اثربخشی سریع دارد، آن نقطه اهرمی، دانشگاه فرهنگیان است.
وی ادامه داد: چرخش دوم، تبدیل کردن دانشگاه فرهنگیان از یک دانشگاه عادی به یک دانشگاه تحولآفرین در تراز دانشگاههای نسل نو است. دانشگاههای نسل نو، ویژگیهایی از جمله انعطافپذیری، خطرپذیری و مشارکتجویی دارند که دانشگاه فرهنگیان امید دارد به آن تبدیل شود. دانشگاه شالودهزدا، بازاندیش و پاسخگوی سریع؛ دانشگاه پژوهشگرا، ارزشمحور و پرورشدهنده نیروی انسانی خلاق و منعطف، پویا و تحولگرا؛ دانشگاهی که تسهیلکننده و آیندهنگر و آیندهنگار است و در ساختار نخواهد ماند.
صحرائی افزود: چرخش سوم در این دانشگاه، تربیت معلمان چند ساحتی و چند مهارتی است. معلمان دانشگاه فرهنگیان علاوه بر دروس آموزشی متعارف، ۶ مهارت را متناسب با ۶ ساحت سند تحول فرا خواهند گرفت و در غیر این صورت فارغالتحصیل نخواهند شد. هر معلم، یک مربی قرآن، امدادگر و هر معلم یک مربی ورزشی از همین امسال شروع خواهد شد.
وی تصریح کرد: چرخش چهارم، چرخش از معلم به مربی و از آموزش به تربیت و در یک کلام تربیت مربی قوی و معلم قوی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است. معلم امروز دانشگاه فرهنگیان، معلم آینده است و دانشآموزانی را در افق ۱۴۲۰ تربیت خواهد کرد، بنابراین باید آیندهشناس باشد و برای آینده تربیت شود.
رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور بیان کرد: تغییر نقش سنتی معلم از عرضهکننده دانش به تسهیلگر میدان تجربه و یادگیری، به تسهیلگر فضای بحث و جدال احسن، به ایجاد کننده محیط آموختن و به توزیعکننده فرصت یادگیری و تغییر از آموزش مباحث عادی و متعارف به مهارتهای نرم مانند تفکر خلاق و انتقادی، ذهنآگاهی و خویشتنبانی، آموزش تلفیقی و معکوس و بهرهگیری از واقعیتهای جدید آموزش در افق اهداف دانشگاه فرهنگیان است.
وی تأکید کرد: در دانشگاه فرهنگیان قرار است مواردی را به معلمان آموزش دهیم که در جای دیگری به آنها آموخته نمیشود. امروز متأسفانه دانشگاه فرهنگیان، برنامه آموزشی متناسب با مأموریت خود ندارد، بنابراین یک چرخش تحولی جدی، اصلاح این برنامه آموزشی به نفع آن هدف کلان و در چارچوب سند تحول بنیادین است.
صحرائی خاطرنشان کرد: اگر قرار است در دانشگاه فرهنگیان مطالبی که در دیگر دانشگاهها آموزش داده شود ارائه شود، بنابراین فلسفه وجودی دانشگاه فرهنگیان چیست؟ چنانکه حسن باقری در دوران آموزشی دفاع مقدس که به آموزشگر خود گفت «به ما چیزی را بیاموز که آنها نمیآموزند» و اینگونه است که ما در علمورزی به الگوریتمی رسیدهایم که برای ساحتهای علمی جدید غربی نامکشوف است، زیرا الگوریتم ما درون خود ما شکل گرفته است.
رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور اظهار کرد: در تربیت معلم باید به یک الگوی بینظیر و کاملا بومی دست یابیم، زیرا معلم نقطه اهرم تحول است و اگر قرار است آینده را بسازیم، باید از معلمان شروع کنیم، شاید نقل معروف امیر کبیر بارها و بارها ارزش گفتن داشته باشد، اگر قصد برداشت یکساله دارید، گندم بکارید، اگر قصد برداشت ۱۰ ساله دارید، درخت بکارید، اما اگر قصد برداشت ۱۰۰ ساله دارید، انسان تربیت کنید.
تحول در نظام آموزش و پرورش کاری سخت، پیچیده و چند بعدی است
محمدحسین کفعمی، رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور نیز در این مراسم اظهار کرد: تحول در نظام آموزش و پرورش کاری سخت، پیچیده و چند بعدی است و محقق نمیشود مگر با عظمی عالمانه و مجاهدانه برای در هم شکستن فرآیندهای اداری موجود در کشور.
وی تشریح کرد: طبق مطالبه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در گام دوم انقلاب اسلامی برای رسیدن به نقطه نهایی انقلاب اسلامی در حوزه تمدنی، راهی نیست جز تربیت نسلی متفاوتتر از نسل گذشته که بتواند مفاهیم و آرمانهای انقلابی را به خوبی بشناسد و با شناختی کامل از مبانی و آرمانهای انقلاب اسلامی پا به عرصه نقشآفرینیهای تخصصی در دوره جوانی بگذارد.
وی افزود: بنابراین تحول اتفاق نمیافتد، مگر با عظم راسخ افسرانی که قرار است آینده جمهوری اسلامی و مدیران انقلاب اسلامی را تربیت کنند و این وظیفه سخت و سنگین بر عهده معلمان قرار گرفته است. ساخت نسلی مجاهد و عالمی که بتواند مبانی انقلاب اسلامی را به سمت تمدن نوین بشناسد و مسیر را سپری کند.
رئیس سازمان بسیج دانشجویی بیان کرد: مجموعه راهبری اختصاصی بسیج دانشگاه فرهنگیان، چند سالی است در حال طراحی این الگوی جدید در حوزه تحول هستند؛ با همه سنگاندازیها، کارشنکیها، مشکلات و محدودیتهایی که در مسیر بوده است و خدا را شاکریم که امروز مجموعهای در دست وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته که دغدغه اصلی آن اجرای سند تحول بنیادین است.
وی ادامه داد: اگر این اتفاق با همت و مجاهدت دوستان و همسنگران ما در وزارت آموزش و پرورش اتفاق بیفتد، قطعا در آینده نزدیک نسلی را خواهیم داشت که با سرعتتر میتواند مطالبات امامین انقلاب را در جامعه عملیاتی کند.
کفعمی تصریح کرد: مجموعه بسیج دانشجویی، به عنوان یک تشکل انقلابی با افتخار اتصال به مجموعه سپاه پاسداران و دارای هویت دانشجویی است و در هر جایی، مانند دانشگاه فرهنگیان که عقبه فکری، فرهنگی و آموزشی را پشت سر گذاشته، میتواند کمک کند.
انتهای پیام