مجتبی کشاورز ـ تهیه کننده و کارگردان برنامه «دعوت» ـ که چند سالی میشود به عنوان ویژه برنامه افطار شبکه یک به روی آنتن میرود، دربارهی دغدغههایی که کرونا برای این برنامه ایجاد کرده است، به صلح خبر توضیح داد: در برنامههای گذشته این اتفاق رخ داده است که مهمانی به خاطر کرونا به برنامه نیاید؛ مهمان، خبری راجع به کرونا میشنود نگران میشود و فردا تصمیم میگیرد که به برنامه نیاید؛ کار ما امسال بسیار سختتر از سال گذشته است؛ چرا که امسال یا آدمها خیلی نسبت به کرونا واهمه دارند که البته حق هم دارند و شرایط بسیار خاص شده است و یا نسبت به آن بسیار صبورند؛ ضمن اینکه این نگرانی نسبت به گروه و عوامل برنامه نیز وجود دارد.
او درباره تغییرات این فصل از برنامه «دعوت» عنوان کرد: ما در جهت تکمیل تیم «دعوت» امسال افرادی را به گروه اضافه کردهایم؛ اگر شما گروه را با سالهای قبل مقایسه کنید میبینید که عملا کسی از تیم حذف نشده است و صرفاً شکل حضور و مدل همکاری تغییراتی داشته است. آقای محمد بخشایش و خانم محیا اسناوندی امسال به گروه ما اضافه شدهاند چون برای جلوگیری از یکنواختی کار، لزوم ورود ایدهها و فکر جدید به پروژه را احساس کردیم و این کار را لازم دیدیم؛ شاید مقتضیات کار ایجاب میکرد به دلیل بهبود کار تغییراتی در شکل حضور عوامل ایجاد شود.
این تهیه کننده درباره رقابت برنامههای رمضانی عنوان کرد: امسال دوست دارم مردم برنامه «دعوت» را دوست داشته باشند حتی اگر در رتبه بیستم قرار داشته باشیم؛ رتبه اول برای ما خوشایند است اما هدف نیست؛ برگزیده شدن بسیار جذاب است و حس بسیار خوبی دارد اما هدفِ ما نیست؛ هدف ما این است تا طرحی که در ذهنمان وجود دارد و در اطاق فکرمان به آن رسیدیم را به درستی هرچه تمام اجرا کنیم؛ در هر مقطعی احساس کنیم مخاطب طرح ما را دوست نداشته است در این صورت به طور حتم برای برنامه آینده طرح خود را متناسب با سلیقه مردم و بیننده برنامه تغییر میدهیم؛ به گونهای که مخاطب آن را دوست داشته باشد و با برنامه ارتباط برقرار کند.
او با بیان اینکه امسال «دعوت» نسبت به سال گذشته ۱۰ دقیقه کمتر روی آنتن است، افزود: واقعاً زمان تاثیرگذار است اما باید بگویم اینجاست که حضور خانم اسناوندی، سردبیر برنامه بسیار موثر است؛ از آنجا که خودش مجری است به خوبی متوجه مدیریت زمان میشود؛ آنجاست که در لحظه تصمیم میگیرد بخشی از گفتوگو را حذف و یا به آن اضافه کند.
کشاورز درباره تاثیرگذاری سوژههای بکر بر جذب مخاطب توضیح داد: بکر بودن سوژه مخاطب را درگیر روایت میکند و میتواند با او ارتباط برقرار کند؛ مخاطب در طول تمام برنامه باید احساس کند که حرفهایی نو میشنود و قصهای جذاب را برای شنیدن انتخاب کرده است؛ در ساعات افطار مخاطب انتخابهای متنوعی را برای دیدن و شنیدن دارد؛ پس قاعدتا سراغ موضوع و روایتی بکر و جذاب خواهد رفت و انتخاب میکند؛ تمام تلاش تیم «دعوت» این بود که به نظر و سلیقه مخاطب حداکثر احترام را بگذرد.
سازنده «دعوت» در پایان با اشاره اینکه قرار در سال گذشته صحبت از ساخت برنامه ای در فضایی متفاوت و قابل تعمیم به کل سال بود، در عین حال عنوان کرد: قرار بود این کار را کنیم اما شرایط کشور در سال جاری به گونهای رقم خورد که هیچ چیز قابل پیشبینی نبود؛ شاید به صلاح نبود این تیم را مجدد در بحران کرونا جمع کنیم؛ چه من باشم و چه نباشم «دعوت» برای شبکه یک سیماست؛ حتی اگر پنج سال دیگر «دعوت» روی آنتن باشد و من در این برنامه حضور نداشته باشم از این بابت خوشحالام که من شروعکننده «دعوت» بودهام و توانستهام آن را به کمک دوستانی که در این سالها کنارم بودهاند تبدیل به یک برنامه بِرند کنیم؛ برایم جذاب و خواستنی است که همیشه کنار تیم بزرگ «دعوت» باشم اما هر جا قرار باشد که دیگر نباشم بازهم از دیدن این برنامه لذت میبرم.
برنامه «دعوت» به تهیهکنندگی و کارگردانی مجتبی کشاورز و اجرای حجت الاسلام محمد برمایی کاری از گروه اجتماعی شبکه یک سیما است که در ایام ماه مبارک رمضان هر روز ساعت ۱۹:۱۵ پخش میشود.
انتهای پیام