امروز: پنجشنبه, ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ / قبل از ظهر / | برابر با: الخميس 11 ذو القعدة 1446 | 2025-05-08
کد خبر: 162070 |
تاریخ انتشار : 13 تیر 1396 - 22:31 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله اقتصادی صلح خبر اقتصاد > اقتصاد‌ ایران – علی ابراهیمی :متأسفانه به‌دلیل سهم بازار بیش از ۸۰درصدی دو تا سه برند خودروساز خارجی از بازار خودروهای وارداتی کشورمان، اکنون این بازار انحصاری شده و شورای رقابت بررسی این موضوع را در دستور کار قرار داده است. رئيس شوراي رقابت در نشست خبري ديروز خود در […]

به گزارش مجله اقتصادی صلح خبر

اقتصاد > اقتصاد‌ ایران – علی ابراهیمی :
متأسفانه به‌دلیل سهم بازار بیش از ۸۰درصدی دو تا سه برند خودروساز خارجی از بازار خودروهای وارداتی کشورمان، اکنون این بازار انحصاری شده و شورای رقابت بررسی این موضوع را در دستور کار قرار داده است.

رئيس شوراي رقابت در نشست خبري ديروز خود در مورد ممنوعيت واردات خودرو توسط نمايندگي‌هاي غيررسمي و شكل‌گيري انحصار در بازار خودروهاي خارجي اعلام كرد، قانونگذار اعلام كرده ورود هر كالايي به كشور، بايد همراه با خدمات پس از فروش باشد، بر اين اساس وزارت صنعت در ابتدا اعلام كرد كه نمايندگان غيررسمي برندهاي خارجي خودرو كه نمايندگي‌هاي خدمات پس از فروش ندارند بايد با پرداخت مبلغي اين گواهي را از نمايندگي‌هاي رسمي دريافت كنند اما وزارت صنعت و هيأت وزيران دوباره تصميم گرفتند تا واردات خودرو توسط شركت‌هاي وارد‌كننده خودرو كه نمايندگي خدمات پس از فروش ندارند را ممنوع كنند كه با اين شرايط بازار خودروهاي وارداتي انحصاري شده است.

رضا شيوا با بيان اينكه در بازار خودروهاي وارداتي نوعي انحصار توسط برخي برندهاي خارجي شكل گرفته است، افزود: اكنون عملا دو برند كيا و هيوندايي كره‌جنوبي 80درصد و بعد از آنها تويوتاي ژاپن رتبه سوم در واردات خودرو به ايران را داشته و به‌نظر من نوعي انحصار در واردات خودرو براي اين برندها شكل گرفته است. با اين روند گرچه فعلا بازار خودروهاي وارداتي در اختيار شوراي رقابت نبوده و وزارت صنعت متولي ساماندهي آن است اما موضوع انحصار در بازار خودروهاي وارداتي را در شوراي رقابت مطرح و مجددا به بحث مي‌گذاريم تا تعيين تكليف شود كه آيا بازار اين خودروها نيز بايد تحت نظارت شوراي رقابت باشد يا خير؟

درصورتي كه شورا به اين نتيجه برسد كه انحصار در بازار اينگونه خودروها وجود دارد، خودروهاي وارداتي نيز مشمول ضوابط قيمت‌گذاري و نظارت شوراي رقابت خواهد شد. وي با رد اين ادعا كه در بازار خودروهاي خارجي چندين شركت از برندهاي مختلف حضور دارند افزود:گرچه ممكن است حدود 100وارد‌كننده رسمي خودروهاي خارجي داشته باشيم اما مهم سهم بازار اين وارد‌كنندگان است چرا كه اكنون سهم بازار 10وارد‌كننده برخي خودروهاي خاص مانند مازراتي يا پورشه بسيار ناچيز بوده و به‌جز دو برند كيا و هيوندايي كه سهم عمده بازار را داشته و برند تويوتا كه در رتبه سوم سهم بازار است، ساير شركت‌هاي وارد‌كننده نيز سهم چنداني از بازار خودروهاي خارجي ندارند.

  • خودروسازان، خودرو را گران نكنند

رئيس شوراي رقابت با اظهار اميدواري نسبت به اعمال نشدن افزايش قيمت‌هاي جديد توسط شركت‌هاي خودروسازي مانند سال گذشته و به‌دليل ركود حاكم بر بازار اعلام كرد، توصيه ما به‌خودروسازان اين است كه قيمت محصولات‌شان را بالا نبرند. شيوا افزود: با مصوبه شوراي رقابت ميزان رشد قيمت براي خودروهاي خانواده سايپا (پرايد و تيبا) با نرخ تورم بخشي كمتر از 6درصدي حدود ١.٢٥ درصد و براي تندر ٩٠ اعم از معمولي و پارس تندر ١.٥٧ درصد است.

در محصولات ايران‌خودرو نيز با نرخ تورم بخشي 6.1درصدي متوسط افزايش قيمت ٢.٦٩ درصد براي پژو و سمند تعيين شده است. همچنين قيمت‌گذاري خودروهاي با قيمت بالاي 45ميليون تومان ربطي به شوراي رقابت ندارد و با مصوبه شوراي رقابت سه خودروي پژو٣٠١، ٢٠٠٨ و ٥٠٨ به‌دليل انحصاري نبودن بازار و وجود چند خودروي رقيب در اين رده‌هاي قيمتي از شمول قيمت‌گذاري شورا خارج شد.

  • سرنوشت مبهم نامه‌نگاري واگذاري سهام خودروسازان

رئيس شوراي رقابت درباره سرنوشت نامه‌نگاري با وزارت اقتصاد براي واگذاري باقيمانده سهام خودرويي دولت گفت: بايد هيأت وزيران در اين زمينه تصميم‌گيري كند كه با نامه‌نگاري‌هاي شوراي رقابت، اين موضوع در هيأت وزيران مطرح شده اما به‌نظر مي‌رسد هنوز وزارت صنعت علاقه‌مند به در اختيار داشتن سهام خودروسازان است و وزارت اقتصاد نيز پاسخي به نامه‌هاي شوراي رقابت نداده و ظاهرا اين نامه‌ها گم شده است.

رضا شيوا با بيان اينكه گرچه وزير اقتصاد بارها تمايل خود براي واگذاري سهام خودروسازان را اعلام كرده اما مقاومت‌هايي براي انجام اين كار وجود دارد و به‌رغم قول مساعد براي انجام اين كار در عمل اقدامي صورت نگرفته است، افزود: اكنون حدود 18درصد سهم خودروسازان در اختيار برخي شركت‌هاي دولتي است و متأسفانه به‌نظر مي‌رسد برخي وزرا دوست دارند سهامدار خودروسازان باشند و براي تحقق اين هدف در مسير قانوني حركت كرده‌ و مجوز نيز دارند .

Let’s block ads! (Why?)

RSS

اگر خبر یا گزارشی دارید از بخش خبریار صلح خبر برای ما ارسال نمایید.

خبریار صلح خبر

قوانین خبریار صلح خبر

  1. در صورت تمایل اعلام نمایید تا اخبار و گزارش ها با نام خود شما منتشر گردد.
  2. شما می توانید از بخش خبریار صلح خبر، اخبار و گزارش های خود را ارسال نمایید.
  3. شما می توانید اخبار و گزارش ها را به ایمیل solhkhabar@yahoo.com ارسال نمایید.
  4. لطفا در ارسال اخبار و تصاویر و گزارش های خود قوانین و مقرارت را رعایت فرمایید.
  5. از ارسال مطالب خلاف عفت عمومی اکیدا خودداری فرمایید.
  6. از ارسال کاریکاتورهای توهین آمیز یا تصاویر موهن اکیدا خودداری فرمایید.
  7. رعایت کپی رایت در مطالب ارسالی الزامی است.
  8. در صورت مشاهده تخلف پس از تذکر ، حساب کاربر خاطی بلافاصله حذف می گردد.

گروه وبگردی و خبریار صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید