امروز: دوشنبه, ۵ آذر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الإثنين 24 جماد أول 1446 | 2024-11-25
کد خبر: 301861 |
تاریخ انتشار : 26 مرداد 1398 - 12:37 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله آموزشی صلح خبر خودروهایی که در پارکینگ ایران‌خودرو ماندند و روانه‌ی بازار نشدند برترین‌ها: پس از انعقاد توافق‌نامه هسته‌ای یا برجام، خون تازه‌ای در رگ‌های صنعت خودروسازی ایران تزریق شد و خودروسازان ایرانی با استفاده از فرصتِ پیش‌آمده، خود را برای خلق روز‌هایی شیرین و دوست‌داشتنی آماده کردند! بنابراین دیر زمانی نگذشت […]

به گزارش مجله آموزشی صلح خبر

خودروهایی که در پارکینگ ایران‌خودرو ماندند و روانه‌ی بازار نشدند

برترین‌ها: پس از انعقاد توافق‌نامه هسته‌ای یا برجام، خون تازه‌ای در رگ‌های صنعت خودروسازی ایران تزریق شد و خودروسازان ایرانی با استفاده از فرصتِ پیش‌آمده، خود را برای خلق روز‌هایی شیرین و دوست‌داشتنی آماده کردند! بنابراین دیر زمانی نگذشت که شرکت‌هایی مانند ایران‌خودرو با مذاکرات مختلف و متفاوت خود با طرف‌های خارجی، از تولید و مونتاژ خودرو‌های خارجی در ایران خبر دادند. البته رقبای داخلی ایران‌خودرو هم بی‌کار نبوده و به موازات ایران‌خودرو با تولیدکنندگان مشهور خودرو وارد مذاکره شده بودند.

ایران‌خودرو کمی خوش‌شانش‌تر از رقبایش بود و بنا به هر علتی، شرکای پیشینی مانند پژو فرانسه و سوزوکی ژاپن برای تولید محصولات خود در ایران اعلام آمادگی کردند؛ بنابراین در پارکینگ‌ها و… مجموعه ایران‌خودرو، ماجرا‌هایی دلچسب برای صنعت خودروسازی ایران رخ می‌داد و هر از چندگاهی تصاویری از محصولات احتمالی ایران‌خودرو منتشر می‌شد.

البته ایران‌خودرو فقط به فکر تولید و مونتاژ خودرو‌های خارجی نبود و نیم‌نگاهی هم به برخی از محصولات خود و اعمال تغییرات فنی و ظاهری، قصدِ نونوار کردن سبد محصولات خود را داشت. این گونه بود که هر از چندگاهی محصولی از ایران‌خودرو برای آینده بازار ایران و با گمانه‌زنی‌های فراوان و توسط عکاسان خبری منتشر می‌شد. میزان تصاویر و… به حدی بود که گمان می‌کردیم، اگر عکاسان مذکور کمی تلاش و کوشش خود را بیشتر کنند، قطعا در پستو‌های انبار‌های ایران‌خودرو، تعدادی بنتلی و رولزرویس هم یافت شده و ما شگفت‌زده خواهیم شد.

در مقاله پیش رو قصد داریم که با نیم‌نگاهی به گذشته نه‌چندان دور و روز‌هایی که صنعت خودروسازی ایران تحریم نبود؛ با تعدادی از محصولات احتمالی ایران‌خودرو برای عرضه در بازار ایران آشنا شویم. البته برخی از خودرو‌های لیست ما در مسیر تولید قرار داشته و هیچ ربطی به تحریم صنعت خودروسازی ایران ندارند و بزودی شاهد پیش‌فروش و سرانجام عرضه آن‌ها در بازار خواهیم بود؛ بنابراین با برترین‌ها همراه شده و به پارکینگ پرماجرای ایران‌خودرو بیایید!

فیات تیپو

پارکینگ پر ماجرای ایران‌خودرو؛ از تیپو تا دنا پلاس اتوماتیک!

ایران‌خودرو مذاکرات فراوانی با کمپانی فیات ایتالیا داشت و ظاهرا قرار براین بود که فیات تیپو در ایران و توسط ایران‌خودرو به تولید برسد. البته فیات در ایران مدعی‌های زیادی داشته و حتی اکنون و در زمان تحریم‌ها هم خبر‌هایی از کمپانی فیات و همکاری‌های آن با خودروسازانِ تقریباً کوچکِ صنعت خودروسازی ایران به گوش می‌رسد.

فیات تیپو خودرویی ارزان قیمت و اقتصادی در اروپا بود. محیط داخلی و ظاهر بیرونی آن از طراحی معقول و تقریبا بروزی برخوردار بوده و از پیشرانه‌های مختلفی هم استفاده می‌کرد. ظاهرا ایران‌خودرو قصد داشت که فیات تیپو را با پیشرانه ۱.۶ لیتری و ۱۱۰ اسب‌بخاری در ایران عرضه کند. این در حالی بود که فیات برای تیپو هفت پیشرانه متفاوتِ دیزلی، بنزینی و گازسوز را در نظر گرفته بود. تیپو ایران‌خودرو از گیربکس شش سرعته اتوماتیک استفاده کرده و نیروی پیشرانه را به محور جلو انتقال می‌داد.

پارکینگ پر ماجرای ایران‌خودرو؛ از تیپو تا دنا پلاس اتوماتیک!

تیپو از تجهیزات ایمنی و امکاناتی نظیر شش کیسه هوا، ترمز ضد قفل، کنترل پایداری، ایستایی در تپه و سراشیبی، کنترل لغزش، ترمز کمکی، تهویه مطبوع اتوماتیک، حسگر باران، نمایشگر لمسی ۵ اینچی و… برخوردار بود. در آن زمان قیمت فیات تیپو در اروپا بین ۱۲ تا ۲۰ هزار دلار بوده و احتمالا با قیمت تقریبی ۶۵ تا ۹۰ میلیون تومان در بازار ایران به فروش می‌رسد. قرار بود که در سال ۹۷ تیپو راهی خیابان‌های ایران شود؛ اما تحریم‌ها برگشت و فیات تیپو به ایران نیامد.


هایما M۵

پارکینگ پر ماجرای ایران‌خودرو؛ از تیپو تا دنا پلاس اتوماتیک!

هایما قبل از برجام و در شرایط تحریمی با ایران‌خودرو همراه شده بود و محصولاتی مانند S۷ را در بازار ایران و از سال ۹۴ عرضه می‌کرد. هایما بعد از عرضه موفقیت‌آمیز S۷ به سراغ S۵ رفت و به طور جدی به رقابت با کراس‌اوور‌های چینی و هم وطن خود در بازار ایران پرداخت. اما ظاهرا این پایان کارِ هایما نبوده و در نمایشگاه بین‌المللی خودروی تهران شاهد حضور یکی از سدان‌های کمپانی هایما بودیم. اندکی بعد هم از ایران‌خودرو خبر رسید که این شرکت برای تولید خودرو‌های بیشتری از سبد محصولات کمپانی هایما آماده بوده و در گام نخست برروی هایما M۵ دست گذاشته است.

این بود که ایران‌خودرو کار خود را آغاز کرد و با انتشار تصاویری از نسخه‌های استتار شده و… هایما M۵ تمام خبر‌های قبلی تایید شد. هایما M۵ ایران‌خودرو احتمالا مجهز به پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی و توربوشارژ با توان ۱۲۳ اسب‌بخار است. ولی شاید ایران‌خودرو به سراغ پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ با توان ۱۵۴ اسب‌بخار رفته و به این ترتیب یکی از سدان‌های قدرتمندِ چینی در بازار ایران را به تولید برساند.

هایما M۵ در بهترین نسخه خود به تجهیزات ایمنی و امکاناتی نظیر شش کیسه هوا، سیستم کمکی ترمز، ترمز ضد قفل، سیستم حفظ پایداری خودرو در سربالایی، سیستم کنترل کشش، سیستم کنترل الکتریکی پایداری خودرو، دوربین عقب، توزیع الکتریکی نیروی ترمز، صندلی‌های چرمی، سانروف، سنسور باران، آینه‌های جانبی تاشو برقی و… مجهز بوده و احتمالا ایران‌خودرو M۵ را در شرایط کنونی و با قیمت ۱۴۰ تا ۱۷۰ میلیون تومان عرضه خواهد کرد.


سوزوکی گرند ویتارا نسل جدید

پارکینگ پر ماجرای ایران‌خودرو؛ از تیپو تا دنا پلاس اتوماتیک!

سابقه همکاری کمپانی ژاپنی سوزوکی با ایران‌خودرو به سال‌های دور بازگشته و هرگاه شرایط برای همکاری آن‌ها وجود داشته؛ ایران‌خودرو دست به کار شده و یک یا دو محصول سوزوکی را به سبد محصولات خود افزوده است. برجام فرصتی دوباره برای ایران‌خودرو بود که پس از عرضه فیس‌لیفت نسل قدیمی گرندویتارا، به فکر تولید و مونتاژ نسل جدید سوزوکی گرند ویتارا باشد؛ بنابراین چند دستگاه گرندویتارا نسل جدید به ایران آمد و تعدادی از آن‌ها در پارکینگ‌های مجموعه ایران‌خودرو دیده شدند.

اما نقص برجام توسط آمریکا و بازگشت تحریم‌های صنعت خودروسازی ایران، شرکت ایران‌خودرو را تنها کرد و سوزوکی به همکاری خود با ایران‌خودرو پایان داد. البته پیش از این و در دوره‌ای که برجامی در کار نبود؛ سوزوکی بار‌ها ایران‌خودرو را رها کرده و دوباره برگشته بود. در واقع سوزوکی مجبور بود که برای تنفس در بازارِ جهانی، تابع سیاست‌های تحریمی دولت آمریکا باشد و به همین دلیل همیشه در رفت و آمد بود!

پارکینگ پر ماجرای ایران‌خودرو؛ از تیپو تا دنا پلاس اتوماتیک!

به هر حال نسل جدید ویتارا با پیشرانه‌های احتمالی ۱.۴ (توربوشارژ و با توان ۱۳۸ اسب‌بخار) یا ۱.۶ لیتری (۱۲۰ اسب‌بخار در دور ۶۰۰۰) تولید شده و مشخص نبود که نسل جدید ویتارا با چه پیشرانه‌ای در بازار ایران حضور خواهد داشت. اما احتمالا پیشرانه ۱.۶ لیتری انتخابی معقول برای ایران‌خودرو بوده و گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک آن هم عملکرد بسیار خوبی داشت. ایران‌خودرو در نظر داشت که تولید نسل قبلی گرند ویتارا را به ۹ هزار دستگاه رسانده و سپس با کاهش و تقلیل آن به ۶ هزار دستگاه، نسل جدید گرند ویتارا را برروی خط تولید شرکت ایران‌خودروی خراسان ببرد. ولی همه چیز نقش بر آب شده و رویای ایران‌خودرو به حقیقت نزدیک هم نشد. علاوه بر این‌ها بهتر است که بدانید؛ قیمت نسل جدید گرند ویتارا در آن زمان بین ۱۳۰ تا ۱۷۰ میلیون تومان تخمین‌زده می‌شد!


پژو ۲۰۸

پارکینگ پر ماجرای ایران‌خودرو؛ از تیپو تا دنا پلاس اتوماتیک!

کمپانی پژو برنامه‌ریزی وسیعی برای حضوری پرقدرت در بازار ایران داشت. این خودروساز فرانسوی در نظر داشت که علاوه بر مدل‌های ۳۰۱، ۲۰۰۸ و ۳۰۰۸، پژو ۲۰۸ را هم در ایران به تولید رسانده و شاید با تولید ۲۰۸ خط تولید پژو ۲۰۶ هم از ایران‌خودرو خداحافظی می‌کرد.

ایکاپ از طرف شرکت ایران‌خودرو مامور تولید و مونتاژ خودرو‌های جدید پژو در بازار ایران بود و به همین منظور ایکاپ با سفارش نسخه‌ای از ۲۰۸ که فاقد سقف شیشه‌ای و… بود؛ ۲۰۸ را به مجموعه ایران‌خودرو و پارکینگ پرماجرای آن برد و نوید روز‌های خوبی برای صنعت خودروسازی ایران داد. ۲۰۸ در شش نسخه متفاوت به تولید می‌رسید و همین موضوع باعث گمانه‌زنی‌های فراوانی درباره پیشرانه و مشخصات فنی ۲۰۸ در بازار ایران شد. برخی پیشرانه PureTech ۱۱۰ و ۱.۲ لیتری توربوشارژ و ۱۰۹ اسب بخاری ۲۰۸ را برای بازار ایران مناسب می‌دیدند. این پیشرانه استاندارد آلایندگی یورو ۶ داشت و برای انتقال قدرت به محور جلو از گیربکس ۵ سرعته دستی یا ۶ سرعته اتوماتیک استفاده می‌کرد. بعضی هم پیشرانه ۱.۶ لیتری نسخه GT-Line پژو ۲۰۸ را مناسب دانسته و مجذوب توانایی ۱۶۵ اسب‌بخاری آن شده بودند. ولی هیچگاه مشخص نشد که ایکاپ برای پژو ۲۰۸ چه پیشرانه‌ای را در نظر داشته و این گمانه‌زنی‌ها ادامه یافت.

پارکینگ پر ماجرای ایران‌خودرو؛ از تیپو تا دنا پلاس اتوماتیک!

پژو ۲۰۸ در نسخه کامل و فول آپشن خود از امکاناتی نظیره نمایشگر ۷ اینچی، دوربین دید عقب، برف پاکن اتوماتیک، تهویه خودکار و دوگانه، کروزکنترل و … استفاده می‌کرد. همچنین از نظر ایمنی پژو ۲۰۸ در نسخه فول خود از شش کیسه هوا و انواع و اقسام سیستم‌های ایمنی استفاده کرده و پنج ستاره ایمنی از موسسه EURO NCAP گرفته بود. علاوه‌براین، گفته می‌شد که قیمت پژو ۲۰۸ برای عرضه در بازار ایران حدود ۷۰ تا ۷۵ میلیون تومان است؛ اما افسوس که همه چیز دگرگون شد و پژو با تحریم خودروسازی ایران، بازارِ ما را ترک کرد.


دانگ‌فنگ AX۴

پارکینگ پر ماجرای ایران‌خودرو؛ از تیپو تا دنا پلاس اتوماتیک!

دانگ‌فنگ یکی از خودروسازان بزرگ چینی بوده و با شرکت ایران‌خودرو همکاری می‌کند. یکی از محصولاتی که دانگ‌فنگ در ایران‌خودرو به تولید رساند و با استقبال تقریبا مناسبی هم روبرو شد؛ دانگ‌فنگ H۳۰ کراس بود. البته تحریم‌ها و… این روز‌ها تولید H۳۰ کراس را با مشکلاتی مواجه کرده و شاید مشکلات ایجاد شده در نقل و انتقالات مالی میان ایران و چین را باید یکی از عوامل اصلی توقف و یا کاهش تولید محصولاتی مانند H۳۰ کراس دانست.

اما H۳۰ کراس و برادر سدان آن یعنی S۳۰ تنها نمایندگان دانگ‌فنگ در شرکت ایران‌خودرو نبوده و ظاهرا این شرکت قصد تولید و مونتاژ محصولی به نام دانگ‌فنگ AX۴ را دارد. AX۴ با دو پیشرانه ۱.۶ لیتری (۱۲۴ اسب‌بخاری) و ۱.۴ لیتری توربو (۱۴۰ اسب‌بخاری) به تولید رسیده و نسخه فول آپشن آن به امکاناتی نظیر دوربین عقب، سنسور پارک عقب، آینه تاشو برقی، کروزکنترل، استارت دکمه‌ای، سیستم کنترل پایداری، سانروف و… مجهز است.

پارکینگ پر ماجرای ایران‌خودرو؛ از تیپو تا دنا پلاس اتوماتیک!

با دیده شدن دانگ‌فنگ AX۴ در مجموعه ایران‌خودرو، خیلی‌ها آن را رقیبی برای چانگان CS۳۵ و جک S۳ دانسته و قیمت تقریبی آن را بین ۱۹۰ تا ۲۲۰ میلیون تومان تخمین زده‌اند. البته باید توجه داشت که شرکت ایران‌خودرو تاکنون درباره AX۴ و ابعاد همکاری خود با کمپانی دانگ‌فنگ و در شرایط فعلی، صحبتِ دقیقی نداشته و تمام مطالب مرتبط به AX۴ را باید فعلا در حد و اندازه شایعه و گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای دانست.


دانگ‌فنگ AX۳

پارکینگ پر ماجرای ایران‌خودرو؛ از تیپو تا دنا پلاس اتوماتیک!

در مجموعه ایران‌خودرو و در کنار دانگ‌فنگ AX۴، خودروی دانگ‌فنگ AX۳ هم حضور داشته و کارشناسان احتمال تولید این‌خودرو به دلیل شباهت ظاهری آن با H۳۰ کراس را قوی می‌دانند. این محصول چینی در سال ۲۰۱۵ معرفی شده و برای ساخت آن از پلتفرم DF۱ و مشابه با پلتفرم PF۱ گروه PSA استفاده شده است.

این محصول نیز از پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی ۱۱۷ اسب‌بخاری یا از پیشرانه ۹۹۹ سی‌سی ۱۲ سوپاپ توربو با توان ۱۲۵ اسب‌بخار استفاده می‌کند. البته پیشرانه اصلی این محصول در کشور چین ۱.۴ لیتری توربو با توان ۱۴۰ اسب‌بخار است. همچنین پیشرانه ۱.۵ لیتری معمولی با توان ۱۱۵ اسب‌بخار برای AX۳ در نظر گرفته شده است.

پارکینگ پر ماجرای ایران‌خودرو؛ از تیپو تا دنا پلاس اتوماتیک!

دانگ‌فنگ AX۳ به امکاناتی نظیر نمایشگر ۷ اینچی، کامپیوتر سفری، دوربین عقب، کروز کنترل، سانروف، چهار کیسه هوا و… مجهز بوده و در صورت تولید و عرضه این خودرو توسط ایران‌خودرو، احتمالا برای خرید آن باید بین ۱۵۰ تا ۱۸۰ میلیون تومان هزینه کرد.


هایما S۷ توربو پلاس

پارکینگ پر ماجرای ایران‌خودرو؛ از تیپو تا دنا پلاس اتوماتیک!

هایما S۷ فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته و هنوز هم مشتریان ایرانی رغبت چندانی برای خرید هایما S۷ نشان نمی‌دهد. شاید به همین خاطر باشد که ایران‌خودرو دست به کار شده و بدنبال تولید هایما S۷ فیس‌لیفت یا توربو پلاس است. این محصول در مجموعه ایران‌خودرو دیده شده و تصاویر آن هم از طریق رسانه‌های مختلف مخابره شده است.

مسئله تولید هایما S۷ توربو پلاس کاملا جدی بوده و ظاهرا ایران‌خودرو در جهت داخلی‌سازی برخی از قطعات آن گام‌هایی برداشته است. در این خودرو از همان پیشرانه ۱.۸ لیتری توربو (۱۷۰ اسب‌بخاری) و گیربکس شش سرعته قبلی استفاده شده و تنها تغییراتی در ظاهر بیرونی و کابین آن صورت گرفته است.

پارکینگ پر ماجرای ایران‌خودرو؛ از تیپو تا دنا پلاس اتوماتیک!

هایما S۷ توربو پلاس به آینه‌های تاشو برقی، کامپیوتر سفری، سانروف، گرمکن صندلی‌های جلو، چهار کیسه هوا، نمایشگر لمسی اندروید، دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم تهویه اتوماتیک لمسی، رادار خطی و… مجهز شده و با عرضه آن در بازار، احتمالا باید برای خرید هایما S۷ توربو پلاس در بازار آزاد، نزدیک به ۳۰۰ میلیون تومان هزینه کرد.


سمند فیس‌لیفت

پارکینگ پر ماجرای ایران‌خودرو؛ از تیپو تا دنا پلاس اتوماتیک!

ایران‌خودرو به غیر از مونتاژ و تولید محصولات چینی و… توان تولید خودرو‌های خاص خود را هم داشته و هر از چندگاهی با تغییر چراغ‌ها، سپر و… بازار ایران را منفجر می‌کند! یکی از محصولات این شرکت که تصاویری از آن در مجموعه ایران‌خودرو مخابره شده بود؛ سمند فیس‌لیفت بوده و نشان می‌دهد که ایران‌خودرو با انجام تغییراتی به دنبال بهبودِ ظاهر زمخت و قدیمی سمند است.

دستگیره دربِ هم رنگ بدنه، تغییر گرافیک چراغ‌های جلو، تغییر ساختار و گرافیک چراغ‌های عقب، جلو پنجره کرومی، رینگ‌های آلومینیومی پنج پر، افزوده شدن داشبورد سورن و… از جمله تغییرات سمند فیس‌لیف است. اما نمی‌دانیم که چرا با تحریم صنعت خودروسازی ایران دیگر خبری از عرضه خودروی ملی و افتخار خودروسازی ایران و نسخه فیس‌لیفت و جدیدش در بازار ایران نیست و فعلا و تا زمان نگارش این مقاله، حتی یک نسخه از این خودروی ملی هم عرضه نشده است. البته شاید ایران‌خودرو هنوز هم مشغول تست بررسی محصول جدید خود بوده و قطعا آزمایش یک محصول جدید کمی زمان بر خواهد بود!


سورن توربو فیس‌لیفت

پارکینگ پر ماجرای ایران‌خودرو؛ از تیپو تا دنا پلاس اتوماتیک!

ایران‌خودرو به یاد سورن هم هست و نسخه توربو آن را با تغییراتی در ظاهر و… برای عرضه در بازار ایران آماده می‌کند. رینگ‌هایی جدید و دو رنگ، یک اسپویلر کوچک و ساده، چراغ‌هایی جدید، کروزکنترل، فرمان چرمی و… تنها بخشی از تغییرات سورن توربو و فیس‌لیفت است.

سورن فیس‌لیفت مدت‌ها پیش توسط رسانه‌ها و در مجموعه ایران‌خودرو شناسایی شده بود و ظاهرا اکنون ایران‌خودرو از آن در ناوگان داخلی خود استفاده کرده و نسخه‌هایی از آن را برای انجام آزمایشات مختلف راهی جاده‌های کشور کرده است.


رانا فیس‌لیفت

پارکینگ پر ماجرای ایران‌خودرو؛ از تیپو تا دنا پلاس اتوماتیک!

رانا فیس‌لیفت یا رانا پلاس یکی‌دیگر از محصولات ایران‌خودرو است که تصاویر آن از درون مجموعه و پارکینگ‌های ایران‌خودرو مخابره شده بود. این محصول با رانا معمولی تفاوتی چندانی ندارد و ظاهرا پروژه تولید و عرضه این محصول بدون هیچ مشکلی در مجموعه ایران‌خودرو ادامه دارد.

در رانا پلاس شاهد تغییر گرافیک چراغ‌ها، زه همرنگ بدنه، دستگیره همرنگ بدنه، کروزکنترل، بلوتوث، صندلی‌های عقب جدید، تریم جدید و با کیفیت‌تر نسبت به رانا معمولی و… هستیم. در اوایل سال ۹۸ پیش‌بینی شده بود که قیمت این محصول بین ۶۰ تا ۷۵ میلیون تومان باشد؛ اما اکنون در صورت عرضه رانا پلاس، احتمالا باید نزدیک به ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان برای خریداری آن هزینه کرد.


دنا پلاس توربو اتوماتیک

پارکینگ پر ماجرای ایران‌خودرو؛ از تیپو تا دنا پلاس اتوماتیک!

یکی‌دیگر از محصولاتی که ایران‌خودرو برای تولید و عرضه آن در بازار ایران لحظه‌شماری می‌کرد؛ دنا پلاس توربو و اتوماتیک بود. این محصول از همان پیشرانه EF۷ مشهور استفاده کرده و به لطف توربو قدرت آن حدود ۱۵۰ اسب‌بخار بود. اما نکته جالب افزودن گیربکس جنجالی و اتوماتیک به دنا پلاس توربو است. این گیربکس قرار بود توسط پانچ بلژیک عرضه شود. اما به یکباره با تحریم خودروسازی ایران، ورق برگشت و ایران‌خودرو دست به دامن یک شرکت کره‌ای و گیربکس دیگری شد. در واقع ایرا‌ن‌خودرو مجبور بود که قید استفاده از گیربکس شش سرعته پانج را بزند و به یک گیربکس چهار سرعته اکتفاء کند.

ولی ماجرا این گونه پایان نیافت و ابعاد جدیدی از تاثیرگذاری تحریم‌ها بر صنعت خودروسازی ایران فاش شد. ایران‌خودرو تولید نسخه توربو دنا پلاس را متوقف کرد و مجبور به حذف چند آپشن کاربردی از خودروی محبوب خود شد. طرف کره‌ای هم همکاری لازم را با ایران‌خودرو نداشت و دستِ آخر فعلا ایران‌خودرو پروژه عرضه و تولید دنا پلاس اتوماتیک را متوقف کرده و اکنون تنها تصاویر این خودرو برای ما باقی مانده است.

منبع : Bartarinha

اگر فیلم یا ویدئو یا تصاویری دارید که تمایل دارید با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله مدیا صلح خبر منتشر گردد.

اگر تمایل داشته باشید با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و ویدئو ها و فیلم های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت پخش داشته باشند.

خبرنگار صلح خبرموسسه صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید