به گزارش صلح خبر، مسئولان طرح «شبکه شهرهای خلاق فرهنگوهنر ایران» میگویند این شبکه با هدف برنامهریزی برای توسعه پایدار، مشارکتی و مبتنی بر رویکرد آمایشی در شهرها و مناطق فرهنگی ایران، کشف، جذب، و پرورش فعالیتها و حمایت از پیشنهادهای نو، خلاقانه، اثربخش، و پایدار بومی، ساماندهی و بهرهگیری از امکانات و ظرفیتهای فرهنگی و هنری در سطح محلی و بومی مبتنی بر فرهنگ ایرانی ـ اسلامی، تمرکززدایی در امور فرهنگی و هنری و تقویت ظرفیتهای مردمی در فرهنگ، تبادل تجربهها و دانش بومی در میان شهرهای مختلف ایران و توسعه اقتصاد فرهنگ و هنر و کمک به بهبود کسبوکارهای فرهنگی هنری و صنایع خلاق توسط معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری نهادها و دستگاههای مرتبط مثل کمیسیون ملی یونسکو و سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور راهاندازی شده است.
ابراهیم حیدری، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامهریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره این طرح گفت: طرح «شبکه شهرهای خلاق فرهنگوهنر» یکی از برنامههای مهم و مورد اهتمام جدی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجموعه وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی است. پس از تشکیل شورای سیاستگذاری و برگزاری جلسات مختلف، فراخوان عمومی این طرح در تیرماه ۱۳۹۸ به صورت ویدئو کنفرانس با حضور معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیران علمی و اجرایی آن با حضور مدیران کل و معاونین فرهنگی و هنری ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سراسر کشور و اصحاب رسانه برگزار شد. در مردادماه ۱۳۹۸ کارگاه هماندیشی و توجیهی معاونان هنری ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره چگونگی اجرای این طرح در تهران برگزار شد و تا ۱۰ شهریورماه ۱۳۹۸ فرصت ثبت درخواست اولیه شهرها برای شرکت در این طرح اعلام شد.
دبیر اجرایی طرح «شبکه شهرهای خلاق فرهنگوهنر» درباره شیوه اجرایی این طرح اظهار کرد: در هر شهر، شورای برنامهریزی شهرهای خلاق فرهنگوهنر به ریاست فرماندار و دبیری رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور نمایندگان مجموعهای از دستگاههای فرهنگیوهنری شهرستان تشکیل میشود. سپس دبیرخانه شهر خلاق فرهنگوهنر در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی راهاندازی میشود. پس از آن، شهرها مطابق با فراخوان، نسبت به انتخاب حوزه و شاخه موضوعی اقدام خواهند کرد. هر شهر درخواست اولیه خود را برای شرکت و ثبت حوزههای فرهنگی و هنری مندرج در فراخوان، حداکثر تا ۱۰ شهریور ۱۳۹۸ و پس از امضای فرمهای مربوطه توسط شهردار، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و نمایندگان انجمنهای فرهنگی و هنری مرتبط به دبیرخانه مرکزی ارسال میکند. پس از ارزیابی فرمهای رسیده، نمایندگان هر شهر از نیمه دوم شهریورماه به کارگاه تخصصی مرتبط دعوت خواهند شد. پس از بازگشت گروه آموزشدیده، طرح تفصیلی و پروندههای تخصصی شهر را تدوین و ارسال خواهند کرد. دبیرخانه مرکزی پس از اعلام نظر هیئت داوران، طی مراسمی شبکه شهرهای خلاق هر رشته فرهنگی و هنری را معرفی خواهد کرد.
حیدری همچنین درباره ویژگیهای کلی برنامههای شهرها افزود: باید برنامهها، فعالیتها و اقدامها به طور ویژه برای این عنوان طراحی شده باشد و از ظرفیتهای بومی و محلی به نحو احسن استفاده شده باشد. ضروری است برنامهها متناسب با نیازهای محلی، آیینهای بومی و ارزشهای دینی و ملی باشد. همچنین برنامههای یادشده باید تأثیرات پایداری در ارتقای سطح فرهنگ و هنر شهر داشته باشد. برنامهها باید از مشارکت مردمی و فعالان حوزه فرهنگ و هنر و پشتیبانی شرکتهای بزرگ تجاری، کارخانهها و دستگاههای اجرایی برای تأمین هزینهها و سرمایهگذاری برخوردار و قابلیت الگوبرداری داشته باشد و مهمتر اینکه در محتوا و شیوه اجرا نوآورانه و کیفی باشد. قابلیت و ضمانت اجرایی نیز از دیگر ویژگیهای ضروری برنامهها شهرهای خلاق فرهنگ و هنر است.
همچنین مسعود غلامپور، عضو شورای سیاستگذاری «شبکه شهرهای خلاق فرهنگوهنر» ایران با اشاره به تاثیر مثبت پیادهسازی این ایده در شهرهای مختلف ایران گفت: شبکه شهرهای خلاق فرهنگوهنر به منظور شناسایی ظرفیتهای و سرمایههای بومی و تاریخی شهرهای مختلف ایران که در طول قرنهای متمادی شکل گرفته و به دنبال این است که صنایع فعال در حوزههای مختلف فرهنگیوهنری و خلاق به نحوی بازآفرینی و احیا شده و منجر به رونق شهرهای خلاق فرهنگ و هنر شوند. در واقع هدف و اولویت «شبکه شهرهای خلاق فرهنگوهنر» هویتیابی شهرهای ایران است و با داوری توانمندی شهرها در شاخههای مختلف مشخص میشود و شهرها با توانمندسازی و توسعه خود در شاخهای که توانایی بالاتری داشتهاند میتوانند زمینه شکوفایی فرهنگی، هنری و اقتصادی شهر خلاق خود را فراهم کنند. ساکنان شهرهای تاریخی و فرهنگی ایران که سالیان متمادی به عرضه محصولات و خدمات مرتبط با حوزه فرهنگ و هنر مشغول بودند در قالب شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر میتوانند در بُعد وسیعتری تولیدات خود را در داخل و خارج کشور در معرض مخاطبان قرار دهند و سهم بیشتری در اقتصاد ملی داشته باشند، چرا که این کسبوکارها مولد و درونزا هستند و سریعتر میتوانند در اشتغالزایی نقش ایفا کنند.
او ادامه داد: فراخوان حاضر به دنبال مسابقه نیست بلکه این هدف را دنبال میکند که ضمن شناسایی ظرفیت شهرهای مختلف کشور با سیاستگذاری درست، برنامههای حمایتی و برنامهریزی مستمر با همکاری نهادهای همکار در این حوزه همچون سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستیوگردشگری، وزارتورزشوجوانان و وزارت کشور(استانداریها ، فرمانداریها و شهردایها) و سایر ارگانها و نهادهای مردمنهاد این ظرفیتهای بالقوه را به بالفعل تبدیل کند. شهرهایی که خود را در معرض داوری قرار میدهند هم با نقاط قوت خود آشنا میشوند که میتوانند بر این نقاط قوت تکیه کنند و هم از نقاط ضعف خود آگاه میشوند که باید برای این نقاط ضعف برنامهریزی کنند.
انتهای پیام