امروز: جمعه, ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 12 ذو القعدة 1446 | 2025-05-09
کد خبر: 155015 |
تاریخ انتشار : 12 خرداد 1396 - 1:28 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله اقتصادی پایگاه صلح خبر ؛ حمل‌ونقل دریایی ایران؛ بین‌المللی‌ترین بخش حمل‌ونقل است به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی در نشست مشترک با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در بندر امام خمینی گفت: حمل‌ونقل دریایی در ایران بین‌المللی‌ترین بخش حمل‌ونقل است و زمانی که درباره بندر حرف می‌زنیم باید از […]

به گزارش مجله اقتصادی پایگاه صلح خبر ؛

حمل‌ونقل دریایی ایران؛ بین‌المللی‌ترین بخش حمل‌ونقل است

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی در نشست مشترک با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در بندر امام خمینی گفت: حمل‌ونقل دریایی در ایران بین‌المللی‌ترین بخش حمل‌ونقل است و زمانی که درباره بندر حرف می‌زنیم باید از قواعد بین‌المللی آن آگاه باشیم و بدانیم که در یک بازی جهانی چه سهمی داشته و خواهیم داشت.

وی بابیان اینکه لازم است بعد از سال‌ها سهم خود را از بازار جهانی به دست آوریم گفت: به دلیل رویکردهای ناقص تا حد زیادی از حمل‌ونقل دریایی در عرصه بین‌الملل جامانده‌ایم و در حال حاضر رقبای بسیار جدی داریم که ۳۰ سال گذشته خبری از آن‌ها نبود.

آخوندی ادامه داد هدف فعلی دولت بازگشت به بازار جهانی و بازپس‌گیری سهم ایران از حوزه بین‌الملل است این کار هم سهل و هم ممتنع است. سهل ازاین‌جهت که کشور بزرگی با موقعیت جغرافیایی مناسب هستیم که می‌تواند ما را صاحب‌ سهم بزرگی در حمل‌ونقل دریایی کند و ممتنع از این‌ جهت که حجم سرمایه‌گذاری رقبا بسیار بالا است و آن‌ها اتکا به خلیج‌فارس را کاهش داده‌اند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حال حاضر عراق و ایران تنها کشورهای متکی به خلیج‌فارس هستند در عین‌حال سرمایه‌گذاری رقبای ایران در حوزه بندر افزایش‌یافته است. این دو نکته رقابت را سخت کرده بااین‌حال لازم است که امیدوارانه برای استیفای سهم حمل‌ونقل دریایی ملت ایران بجنگیم.

آخوندی اعلام کرد که برای رسیدن به این مهم نیازمند ثبات اقتصادی و سیاسی هستیم، ورود به سرمایه‌گذاری در حوزه دریا، ورود به سرمایه‌گذاری‌های بزرگ‌مقیاس است که دوره بازگشت آن طولانی بوده و به همین دلیل نیازمند ثبات سیاسی و اقتصادی هستیم.

وی به موضوع انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: انتخاب مردم در این دوره معنادار بود و نشان از تمایل مردم به ایجاد ثبات سیاسی و عدم‌ تغییر بود. تصور برخی‌ها بر این بود که هم‌زمان با ادامه رویکرد تغییر در برخی کشورها، در ایران هم این تمایل وجود دارد؛ اما مردم هوشیارانه نشان دادند که با شعار تغییر در پی آن بی‌ثباتی می‌آید مخالف هستند.

آخوندی تأکید کرد که انتخاب مردم در انتخابات این دوره نشان داد که به دنبال ثبات سیاسی و اقتصادی هستند و این انتخاب بزرگ‌ترین سرمایه برای بخش خصوصی است که بدانند مردم به دنبال تغییر نیستند.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: اگر تصمیم ما بر این است که در پی آن ثبات بتوانیم سهمی از بازار بین‌الملل داشته باشیم باید به‌جایی برسیم که روزی در چنین جلساتی از ملیت‌های مختلف حضور داشته باشند و آن زمان است که می‌توانیم ادعا کنیم که وارد بازار بین‌المللی شده‌ایم.

به گفته آخوندی برای دست‌یابی به بازارهای بین‌المللی نیازمند شرکای بین‌المللی هستیم و این در حالی است که هنوز فرهنگ داشتن شریک بین‌المللی در سرمایه‌گذاری را به دست نیاورده‌ایم.

وی همچنین تأکید کرد: برای رسیدن به این جایگاه لازم است بنادر کشور از مرحله تخلیه و بارگیری عبور کند و به مراکز تولید بار تبدیل شود بدین ترتیب که کالای وارد شده به بنادر تبدیل به کالای دیگری شده و برای صادرات آماده گردد. در این صورت توانسته‌ایم تحول در بندر را ایجاد کنیم.

وی خطاب به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی گفت: ما در آغاز راه هستیم و از صمیم قلب آماده شنیدن مشکلات شما و حل‌وفصل آن هستیم.

آخوندی در بخش دیگری از سخنان خود به رابطه بندر و محیط پیرامون آن اشاره کرد و گفت: نمی‌توانیم یک بندر پیشرفته با پیرامون توسعه‌نیافته داشته باشیم. باید ارتباط منطقی بین بندر و پیرامون آن برقرار شود؛ بنابراین باید به این فکر کنیم که چگونه می‌توانیم شرایط زندگی را در شهرهای بندری ارتقا دهیم.

به گفته آخوندی لازم است که سرمایه‌گذاران را برای توسعه در شهرهای بندری ترغیب کنیم.

وی ادامه داد: اینکه بندر امام خمینی توانسته است ۸ هزار شغل ایجاد کند به خاطر این است که ارتباط بندر با جمعیتی که پیرامون آن زندگی می‌کنند برقرار شده است.

وزیر راه و شهرسازی همچنین به حمل‌ونقل ترکیبی ریل و بندر اشاره کرد و گفت: با سرمایه‌گذاری در راه‌آهن و اتصال ریل به بندر فاصله زیادی داریم.

وی از برنامه خود برای دستیابی به حمل‌ونقل ترکیبی اشاره کرد و گفت: بخش عمده کار ما این است که کریدورهایی که به بندر ختم می‌شود را ریلی کنیم. هم‌اکنون کریدور زاگرس که یکی از مهم‌ترین کریدورهای کشور است و ۱۷ درصد جمعیت کشور را شامل می‌شود در این پروژه قرارگرفته است. توسعه ریلی این کریدور جزو برنامه‌های ما است.

آخوندی در بخش پایانی سخنرانی خود به گلایه سرمایه‌گذاران بخش خصوصی از عدم همکاری بانک‌ها اشاره کرد و گفت: متأسفانه تسهیلات بانکی یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کلان اقتصاد کشور است. بی‌انضباطی مالی که برای مدت طولانی در اقتصاد ایران حاکم بود قدرت وام‌دهی بانک‌ها را کاهش داده است. متأسفانه وجوه تسهیلات معوق و غیرجاری که به بالای ۱۰ درصد رسیده است حاکی از بی‌انضباطی گسترده در حوزه بانکی در دولت قبل است.

وی گفت: رفع این مشکلات زمان‌بر است. تخفیف‌های غیر بهینه منابع بانکی ایران را قفل کرده و به همین دلیل تمام تلاش دولت ایجاد انضباط مالی و رفع این موانع است.

آخوندی ابراز امیدواری کرد که سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در آینده نزدیک با امیدواری بیشتر برای سرمایه‌گذاری در بنادر کشور اعلام آمادگی کنند.

35224

Let’s block ads! (Why?)

RSS

اگر خبر یا گزارشی دارید از بخش خبریار صلح خبر برای ما ارسال نمایید.

خبریار صلح خبر

قوانین خبریار صلح خبر

  1. لطفا در ارسال اخبار و تصاویر و گزارش های خود قوانین و مقرارت را رعایت فرمایید.
  2. از ارسال مطالب خلاف عفت عمومی یا تصاویر موهون اکیدا خودداری فرمایید.
  3. در صورت مشاهده تخلف پس از تذکر ، حساب کاربری موردنظر بلافاصله حذف می گردد.

گروه وبگردی صلح خبر 

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید