به گزارش مجله سرگرمی صلح خبر
حقایق عجیب درباره زندگی در ژاپن
برترینها – الهام مظفری: اینترنت پر از حقایق مختلف درباره ژاپن است، بنابراین چیزی درباره گجت ها، معماری و مدشان ما را متعجب نمیکند. همه ما درباره دقت، اخلاق کاری، جزایر حیوانات و هندوانههای مربعی ژاپنی ها میدانیم. اما چیزهای دیگری هم در آنجا اتفاق میافتد که شاید ندانید.
مردم ژاپن ناپدید میشوند
برای مردم ژاپن هیچ چیز بدتر از از دست دادن احترام اجتماعی نیست. عدم موفقیت در امتحان، از دست دادن شغل و طلاق تنها چند مورد از شکستهایی هستند که باعث میشود ژاپنیها خود و خانواده شان را به خاطر بی آبرویی طرد کنند. برخی افراد خودکشی میکنند و برخی برای همیشه ناپدید میشوند. سالانه حدود ۸۰ تا ۱۰۰ هزار نفر در ژاپن ناپدید میشوند. معمولا نه پلیس و نه خانواده به دنبال این افراد گمشده نمیروند، چون فکر میکنند آنها خودکشی کرده اند. حرف زدن درباره این افراد تابو است بنابراین هیچکس درباره آنها حرف نمیزند.
کسانی که تصمیم میگیرند ناپدید شوند ۲ راه دارند. یا به شهر سانیا میروند که روی هیچ نقشهای نیست. حتی از نظر فنی وجود ندارد. یک محله شلوغ در توکیو است که نامش توسط مقامات پاک شده است. به خاطر شرایط زندگی و کاری سخت، زندگی در آنجا بسیار دشوار است. یا در خانه میمانند، شغلشان را تغییر میدهند و دوستان و خانواده را برای همیشه ترک میکنند.
اوتاکو راه دیگری برای فرار است
یکی دیگر از راههای ناپدید شدن که در بین جوانان محبوب است، زندگی کردن به عنوان یک اوتاکو است. اوتاکو کسی است که به شکل شخصیت انیمه مورد علاقه اش زندگی میکند. کسانی که تصمیم می گیرند اوتاکو شوند، گاهی ناپدید می شوند و در قالب شخصیت کارتونی مورد علاقه شان زندگی میکنند. برخی از آن ها هم ترجیح میدهند این مدت را در کلوب های آکیهابارا بگذرانند که کالاهای مختلف مخصوص اوتاکوها در آنجا فروخته میشود.
خانواده و دوستان اجارهای
شاید نتوانید با پول عشق را بخرید، اما در ژاپن میتوانید ظاهر عشق را بخرید. شما میتوانید یک ستاره حرفهای استخدام کنید که هر نقشی میخواهید برایتان بازی کنند. حتی میتوانید برای چند روز یک بچه کرایه کنید. آژانسهایی هستند که این خدمات را ارائه میدهند. هدف اصلی این آژانسها کمک به افراد برای کنار آمدن با غم از دست دادن یا تنهایی است. اما درخواستهای دیگری هم وجود دارد. مثل نفش یک همسر عاشق یا عذرخواهی به خاطر یک اشتباه. حتی در یک مورد مشتری ۵۰ نفر را برای شرکت در یک عروسی استخدام کرد و ۱۸ میلیون دلار بابت آن پرداخت.
وقتی یک زلزله بزرگ در سال ۲۰۱۱ در شرق ژاپن اتفاق افتاد و باعث انفجار هستهای در نیروگاه فوکوشیما شد، دولت تصمیم گرفت دیوارهایی برای حفاظت از شهرهای ساحلی بسازد. ارتفاع این دیوارها ۱۲.۵ متر است. اما حتی اگر سونامی از دیوار بزرگتر باشد، دیوار سیل را به تاخیر میاندازد و مردم زمان بیشتری برای تخلیه دارند. در آغاز مردم محلی از ساخت دیوار حمایت کردند، اما بعد نظرشان عوض شد. برخی از آنها احساس ناراحتی کردند، چون دیوارها خیلی بلند بودند و منظره دریا را مسدود میکردند، برخی شهروندان هم میگویند حس میکنند در زندان هستند.
معذرت خواهی کار آسانی نیست و بیشتر افراد تا جایی که میتوانند از آن اجتناب میکنند. اما آژانسهای خاصی در ژاپن وجود دارد که این کار را برایتان انجام میدهد، کارشناسان عذرخواهی در این آژانسها به شما کمک میکنند از این موقعیتهای دشوار خلاص شوید. قیمت چنین خدماتی بستگی به نوع عذرخواهی و اندازه آژانس دارد. عذرخواهی رو در رو ۲۴۰ دلار و عذرخواهی تلفنی یا با موبایل حدود ۹۶ دلار است. برخی آژانسها هم ساعتی کار میکنند و ۳۳ دلار در ساعت میگیرند. برخی آژانسها لیست قیمتشان را نشان نمیدهند و با تلفن میگویند.
اتاق خستگی برای کارمندان
کارمندانی که از موقعیت شغلیشان برکنار میشوند معمولا اخراج میشوند. اما قوانین اخراج در ژاپن متفاوت و برای کارفرمایان زیان آور است. مثلا شرکت سونی باید ۵۴ ماه حقوق را به کارمند بپردازد. شرکتهایی که نمیخواهند چنین مبلغی پرداخت کنند از اتاقهایی استفاده میکنند که کارمندان مجبورند روزهای کاری خود را بدون اینکه هیچ کاری انجام دهند در آن بگذرانند. آنها میتوانند کتابهای خاص بخوانند یا فیلمهای آنلاین ببینند و در پایان روز، گزارشی از این فعالیتها ارائه دهند. سونی فکر نمیکند این اتاقهای خستگی چیز بدی باشد. منتقدان میگویند هدف واقعی این اتاقها این است که کارمندان احساس فراموش شدن و بی ارزش بودن کنند و در نهایت خودشان آن جا را ترک کنند.
کافهها جایی برای مشتریان تنها دارند
برخی کافهها در توکیو «کافههای ضد تنهایی» نام دارند. یک عروسک بزرگ به مشتریانی که تنها میآیند داده میشود تا با هم غذا یا قهوه بخورند. این ایده در میان ژاپنیها بسیار محبوب شده و گردشگران هم در صفهای طولانی میایستند تا به این کافهها بروند.
پروژههای مسکونی جمع و جور
خانههای کوچک و جمع و جور در دهه ۱۹۹۰ در ژاپن بسیار محبوب شدند یعنی زمانی که قیمت مسکن بسیار بالا رفت. برخلاف مجتمعهای مسکونی، آنها فضای زیادی نمیگیرند و در زمینهای کوچکی که برای هیچ چیز دیگری مناسب نیستند جا میگیرند. گاهی این زمینها به اندازه فضای پارکینگ هستند. حتی معماران از زمینهای نامتقارن استفاده میکنند که ارزانتر هستند و متقاضی بیشتری دارند. وقتی به این خانههای کوچک نگاه میکنید باور نمیکنید چیزی در آنها جای بگیرد. با این حال معماران و طراحان ثابت کردند که زندگی در این خانهها راحتتر از آپارتمانهای معمولی است.
فروشگاهی در ژاپن وجود دارد که میتوانید اولین نفری باشید که محصولات مختلف از سس گرفته تا محصولات آرایشی و … را امتحان میکنید. برای عضویت در این فروشگاه باید بالای ۱۶ سال سن داشته باشید، ژاپنی بلد باشید و حق عضویت سالانه ۹ دلار پرداخت کنید. هربار به فروشگاه میروید کمتر از ۳ دلار میپردازید. برای دریافت محصولات ارزانتر مشتریان باید پرسشنامه پر کنند و امتیاز بگیرند.
دستگاههای فروش خودکار همه چیز میفروشند
دستگاههای فروش خودکار در ژاپن خیلی طرفدار دارند. آنها نیاز به فروشنده ندارند، قیمت اجارهشان پایین است، هیچ صفی برای استفاده از آنها نیاز نیست، شبانه روزی کار میکنند و همه جا وجود دارند. علاوه بر این همه چیز میفروشند. این دستگاهها در ژاپن حتی تخم مرغ، اسباب بازی، سوغات، کفش، کراوات، زیرپوش و چتر میفروشند!
کتابفروشی که فقط یک کتاب دارد
صاحب یک کتابفروشی کوچک در ژاپن هر هفته فقط نسخههای یک کتاب را در فروشگاهش میفروشد. طراحی کتابفروشی هم باتوجه به کتاب تغییر میکند. مثلا وقتی کتاب درباره گلها باشد، فروشگاه را با گلها تزئین میکند. به همین دلیل وقتی وارد کتابفروشی میشوید حس میکنید وارد کتاب شده اید.
یک گزینه برای افراد تنهایی که کسی را ندارند بغل کنند، صندلی بغلی است. این صندلی به شکل یک عروسک بزرگ با دستهای بلند است که با آن کسی که رویش مینشیند را بغل میکند. قیمت این صندلی ۴۱۹ دلار است.
منبع : Bartarinha
اگر تمایل داشته باشید با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و فیلم ها و فیلم های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت پخش داشته باشند.
منبع خبر (
تحریریه ) است
و
صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن
هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را
به شماره
300078 پیامک
بفرمایید.