امروز: شنبه, ۳ آذر ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: السبت 22 جماد أول 1446 | 2024-11-23
کد خبر: 405617 |
تاریخ انتشار : 21 آذر 1399 - 14:03 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله اقتصادی صلح خبر رییس خانه اقتصاد ایران و ترکیه گفت: نخستین قطار تجاری مستقیم میان ترکیه و چین چند روز قبل حرکت خود را از استانبول به سمت شرق آسیا آغاز کرده است. سید جلال ابراهیمی در گفت و گو با صلح خبر، اظهار کرد: ترکیه از ماه‌ها قبل برنامه ریزی جدی […]

به گزارش مجله اقتصادی صلح خبر

رییس خانه اقتصاد ایران و ترکیه گفت: نخستین قطار تجاری مستقیم میان ترکیه و چین چند روز قبل حرکت خود را از استانبول به سمت شرق آسیا آغاز کرده است.

سید جلال ابراهیمی در گفت و گو با صلح خبر، اظهار کرد: ترکیه از ماه‌ها قبل برنامه ریزی جدی خود برای نقش آفرینی در حوزه ترانزیت منطقه‌ای و افزایش نفوذ در حوزه حمل و نقل را آغاز کرده و در کنار حمل و نقل زمینی، در حوزه ریلی نیز به دنبال ایجاد مسیرهای جدید است.

به گفته وی، در طول سال‌های گذشته، محموله‌های تجاری و باری ترانزیتی میان چین و ترکیه در رفت و آمد بودند اما قطاری که در روزهای گذشته حرکت خود را آغاز کرده نخستین قطار تجاری است که کالاهای صادراتی ترکیه را به چین می‌برد.

رییس خانه اقتصاد ایران و ترکیه درباره جزییات برنامه این قطار توضیح داد: این قطار بناست مسیری بیش از ۸۶۰۰ کیلومتری را طی کند و در مسیر از خود از دو دریا و پنج کشور عبور می‌کند. بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته این قطار از ترکیه وارد گرجستان می‌شود و سپس از طریق آذربایجان به دریای خزر رفته و با عبور از آن به قزاقستان و سپس چین می‌رسد.

ابراهیمی ادامه داد: ترکیه به دنبال گسترش حضور خود در عرصه ریلی است و در این میان به دنبال اجرای شیوه‌هایی است که ایران در آنها حضور نداشته باشد. مسیر آذربایجان و نخجوان و استفاده از کشتی‌های باربری دریایی برای عبور از خزر یکی از این طرح‌هایی است که مورد استفاده قرار گرفته است.

به گفته وی، در ماه‌های گذشته محدودیت‌هایی در مرزهای مشترک برای عبور و مرور کامیون‌های ایرانی نیز به وجود آمده بود، در حالی که کامیون‌های ترک که مقصد ترانزیتی دارند از خاک ایران استفاده می‌کنند و این به معنای آن است که ایران باید سیاست‌های جدی و همه جانبه‌ای را در این حوزه به کار ببندد.

به گزارش صلح خبر، آمارهای تجارت ایران در سال جاری نشان می‌دهد که بر خلاف سال‌های قبل، میزان تجارت مشترک ایران و ترکیه به شدت کاهش یافته است. همچنین تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا، میزان مسافران ایرانی که به ترکیه سفر کرده‌اند نیز به شدت کم شده است.

بخش مهمی از کاهش صادرات ایران به ترکیه تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا و کاهش تجارت مشترک در حوزه نفت، گاز و کالاهای وابسته به نفت بوده است.

انتهای پیام

منبع : Isna.ir

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگار صلح خبرموسسه صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید