امروز: یکشنبه, ۷ اردیبهشت ۱۴۰۴ / بعد از ظهر / | برابر با: الأحد 29 شوال 1446 | 2025-04-27
کد خبر: 255979 |
تاریخ انتشار : 20 بهمن 1397 - 16:32 | ارسال توسط :
0
4
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در بخشی از یادداشتی که در وصف شخصیت حضرت زهرا (س) نوشته، آورده است: «یکی از مراتب وجودی فاطمه زهراء (س)، مرتبه پیش از خلقت و علت بودن برای آفرینش است زیرا بر اساس روایات فاطمه زهراء (س) گل سرسبد عالم هستی است که عالم […]

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در بخشی از یادداشتی که در وصف شخصیت حضرت زهرا (س) نوشته، آورده است: «یکی از مراتب وجودی فاطمه زهراء (س)، مرتبه پیش از خلقت و علت بودن برای آفرینش است زیرا بر اساس روایات فاطمه زهراء (س) گل سرسبد عالم هستی است که عالم به برکت وجود او پا به عرصه وجود گذاشته است چنانکه در حدیثی آمده است: «و لولا فاطمه لما خلقتکما». بدین ترتیب، فاطمه زهرا (س) محور آفرینش است زیرا اگر وجود او نبود، نسل رسول اکرم (ص) منقطع می‌شد و به عبارتی رسالت زایل می‌شد و امامت تداوم پیدا نمی‌کرد.»

به گزارش صلح خبر، به نقل از دانشگاه مذاهب اسلامی حجت الاسلام والمسلمین حسین مختاری در این یادداشت آورده است:

«بسم الله الرحمن الرحیم
وجود مقدس فاطمه زهراء (سلام الله علیها) همسان قرآن
 

بر اساس اندیشه اسلامی فاطمه زهراء (س) دارای مراتب خَلقی گوناگون است که عقل بشر از شرح و بیان آن قاصر است. در رابطه با حضرت صدیقه طاهره (علیهاالسلام) باید اعتراف کنم که ما قاصرتر از آنیم که بخواهیم نسبت به حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و مقامات والا و نورانی آن حضرت سخن بگوییم اما؛

آب دریا را اگر نتوان کشید / ‏‬ هم به قدر تشنگی باید چشید

از این رو، با توجه به ایام شهادت آن بانوی بزرگ مطالبی را در باب فضائل وجودی آن حضرت بیان می‌کنم.

یکی از مراتب وجودی فاطمه زهراء (س)، مرتبه پیش از خلقت و علت بودن برای آفرینش است زیرا بر اساس روایات فاطمه زهراء (س) گل سرسبد عالم هستی است که عالم به برکت وجود او پا به عرصه وجود گذاشته است چنان که در حدیثی آمده است: «و لولا فاطمه لما خلقتکما». بدین ترتیب، فاطمه زهرا (س) محور آفرینش است زیرا اگر وجود او نبود، نسل رسول اکرم (ص) منقطع می‌شد و به عبارتی رسالت زایل می‌شد و امامت تداوم پیدا نمی‌کرد. پس فاطمه مصدر امامان معصوم (ع) و واسطه نبوت و امامت و تکامل آفرینش است.

یکی دیگر از مراتب وجودی آن حضرت، مرتبه نوری است که در منابع فریقین نیز به آن اشاره شده است چنانکه طبرانی در کتاب «معجم الکبیر» جلد ۲۲ حدیث ۱۰۰۰ از عایشه نقل کرده است که: من دیدم که رسول خدا (ص) فاطمه را می‌بوسد. به ایشان عرض کردم: یا رسول الله! کارهایی می‌کنید که قبلاً این کارها را انجام نمی‌دادید. پیغمبر فرمودند: ای حمیرا! در شب معراج که به آسمان رفتم، داخل بهشت شدم و در کنار درختی از درختان بهشتی که تا به حال زیباتر، سفیدتر و خوشبو تر از او ندیده بودم قرار گرفتم. من از میوه آن درخت خوردم و سپس، فاطمه از آن متولد شد. بنابراین هرگاه مشتاق بوی بهشت می‌شوم، دخترم فاطمه را می‌بویم.

مرتبه سوم که نشان دهنده جایگاه فاطمه زهراء (س) در عالم تشریع نیز هست، رابطه آن حضرت با شب قدر و نزول قرآن است: چنانکه امام صادق (ع) فرمود: «فمن عرف فاطمة حق معرفتها فقد ادرک لیلة القدر» (بحارالانوار، ج ۴۳، ص ۶۵) هر کس به شناخت حقیقی فاطمه (علیها السلام) دست یابد، بی گمان شب قدر را درک کرده است. این حدیث گویای رابطه نزدیک قرآن و شخصیت نورانی فاطمه زهرا (س) است زیرا همانگونه که قرآن در شب قدر از لوح محفوظ بر قلب پیامبر اکرم (ص) نازل شد، یازده قرآن ناطق نیز از وجود مقدس و منّور صدیقه طاهره (س) که شب قدر حیقیقی است نشأت گرفته‌اند. از این رو، ایشان همسان قرآن است چنانکه قرآن در خانه او نازل شد و همزمان با پایان نزول آن از دنیا رفتند. ایشان همانند قرآن ذوابعاد و ذومراتب است و هر برگی از زندگی پر برکت ایشان، تفسیر آیه‌ای از آیات قرآن است همان‌گونه که اقیانوس عظیم معرفت، بندگی، مهر، عاطفه، بخشش، صبر و نوع دوستی در وجود ایشان موج می‌زد.

یکی دیگر از مراتب وجودی آن بانوی بزرگ، همسانی و گاه برتری بر انبیا الهی است. بدین ترتیب، حضرت زهراء (س) قدیسه‌ای است که همسان با انبیا الهی است، زیرا همانگونه که مسیح با مادرش سخن گفت، حضرت فاطمه (س) نیز پیش از تولد با مادرش سخن گفت که از آن به ارهاص یاد کرده‌اند. از سوی دیگر، در برخی عبارات، فاطمه زهراء (س) بالاتر از انبیاِ الهی است چنان که حضرت امام (ره) در بیانی فرموند: یکی از بالاترین فضائل صدیقه طاهره آن است که در آن مدت ۷۵ یا ۹۵ روز پس از رحلت رسول خدا (ص)، جبرئیل بارها بر ایشان نازل شده و مطالبی را برای ایشان بازگو می‌کردند که این منحصر به فاطمه زهراء (س) است چون ما چنین عبارتی را حتی درباره ائمه معصومین (ع) نداریم.

بنابراین، حضرت زهراء (س) هسته هستی و بهار آفرینش است که جان‌های پژمرده با نور وجودش تازه می‌شوند. در حقیقت، روح بلند آن حضرت نشان از اخلاقیات و سبک زندگی الهی آن حضرت دارد چنانکه پای مبارکشان از ایستادن زیاد برای عبادت ورم کرده بود. از این رو، مراتب وجودی که مذکور از آثار صبر و تلاش و استقامت آن حضرت در مراحل زندگی کوتاهشان است که رعایت آن در جامعه امروزی باعث صعود معنوی و اخلاقی انسان می‌شود چنانکه حضرت ولی عصر (عج) نیز فرمود: دختر رسول خدا (ص) الگوی من است. (بحارالانوار، ج ۵۳، ص ۱۸۰)

انتهای پیام

منبع : Isna.ir

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگار صلح خبرموسسه صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید