امروز: یکشنبه, ۱۲ مرداد ۱۴۰۴ / بعد از ظهر / | برابر با: الأحد 9 صفر 1447 | 2025-08-03
کد خبر: 167606 |
تاریخ انتشار : 08 مرداد 1396 - 8:34 | ارسال توسط :
0
3
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله علم و فناوری صلح خبر دانش > محیط زیست جهان – همشهری آنلاین:پژوهشگران روسی اقدام به تولید آسفالتی با قابلیت خودترمیم شوندگی کردند. در این فرآیند نانولوله‌های کربنی به قیر طبیعی اضافه شده و با حرارت دادن، آسفالت ترمیم می‌شود. به گزارش ایرنا، محققان دانشگاه ملی علم و فناوری MISIS موفق به تولید آسفالت خود ترمیم […]

به گزارش مجله علم و فناوری صلح خبر

دانش > محیط زیست جهان – همشهری آنلاین:
پژوهشگران روسی اقدام به تولید آسفالتی با قابلیت خودترمیم شوندگی کردند. در این فرآیند نانولوله‌های کربنی به قیر طبیعی اضافه شده و با حرارت دادن، آسفالت ترمیم می‌شود.

به گزارش ایرنا، محققان دانشگاه ملی علم و فناوری MISIS موفق به تولید آسفالت خود ترمیم شونده شدند؛ این آسفالت قادر است ترک‌ها را حذف کند و در صورت بروز مشکل ساختاری، بعد از چند ساعت یا حداکثر یک هفته ترمیم شود.

توسعه‌دهندگان این فناوری معتقدند که این آسفالت می‌تواند هزینه نگهداری جاده‌ها را تا سه برابر کاهش دهد. این فناوری توسط مجمع حمل و نقل بین‌المللی (ITA) تایید شده ‌است و به ‌عنوان اولین راهکار بین‌المللی این مجمع شناخته می‌شود.

این فناوری ‌جدید موجب صرفه‌جویی در وقت شده و می‌توان سطح جاده‌ها را با استفاده از آن و بدون این که ترافیک جاده‌ای ایجاد شود، مرمت کرد. در این پروژه از خاصیت حساسیت القایی بالای نانولوله‌های کربنی چندجداره استفاده شده‌ است. این ماده هزینه‌های تولید را چندان افزایش نمی‌دهد، به طوری که برای 50 کیلوگرم قیر طبیعی تنها 17 گرم نانولوله‌ کربنی نیاز است. این مقدار قیر برای ایجاد یک تن آسفالت کافی است.

یک دستگاه ماکرویوو ویژه روی ابزار تولید آسفالت قرار داده شده‌ است که می‌تواند نانولوله‌های کربنی را حرارت داده و فعال کند. با این کار نانولوله‌ها می‌توانند ترک‌های سطح را ترمیم کنند.

در حال حاضر دانشگاه‌ها و شرکت‌های مختلفی از چین و هلند فناوری‌ مشابهی برای ترمیم آسفالت به وسیله الیاف فلزی استفاده می‌کنند.

با این حال، روشی که این گروه تحقیقاتی ارائه کرده‌اند از نظر کارایی بسیار بالا است و می‌توان آن را به راحتی مورد استفاده قرار داد؛ چرا که تنها بخش کوچکی از قیر حرارت داده می‌شود و برخلاف آسفالت حاوی الیاف فلزی نیاز به تغییر دادن ترکیب کامپوزیتی آسفالت نیست.

این آسفالت قرار است در سازه‌های مورد استفاده در جام ‌جهانی 2018 روسیه به کار گرفته شود.

Let’s block ads! (Why?)

RSS

اگر خبر یا گزارشی دارید از بخش خبریار صلح خبر برای ما ارسال نمایید.

خبریار صلح خبر

قوانین خبریار صلح خبر

  1. در صورت تمایل اعلام نمایید تا اخبار و گزارش ها با نام خود شما منتشر گردد.
  2. شما می توانید از بخش خبریار صلح خبر، اخبار و گزارش های خود را ارسال نمایید.
  3. شما می توانید اخبار و گزارش ها را به ایمیل solhkhabar@yahoo.com ارسال نمایید.
  4. لطفا در ارسال اخبار و تصاویر و گزارش های خود قوانین و مقرارت را رعایت فرمایید.
  5. از ارسال مطالب خلاف عفت عمومی اکیدا خودداری فرمایید.
  6. از ارسال کاریکاتورهای توهین آمیز یا تصاویر موهن اکیدا خودداری فرمایید.
  7. رعایت کپی رایت در مطالب ارسالی الزامی است.
  8. در صورت مشاهده تخلف پس از تذکر ، حساب کاربر خاطی بلافاصله حذف می گردد.

گروه وبگردی و خبریار صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید