امروز: شنبه, ۷ مهر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: السبت 25 ربيع أول 1446 | 2024-09-28
کد خبر: 252187 |
تاریخ انتشار : 06 بهمن 1397 - 4:16 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر ستاره زیلوبافی میبدی، زیلو را فرش سلامت معرفی کرد و گفت: زیلو، تنها دست‏بافته بشر است که بدون پرز و بدون حساسیت است. عبدالکریم غنی پور در گفت‎‎وگو با صلح خبر افزود: در زمان‏‌های گذشته که پسری 6 ساله بودم، در کنار درس خواندن باید پشت دار زیلو پنجه […]

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر

ستاره زیلوبافی میبدی، زیلو را فرش سلامت معرفی کرد و گفت: زیلو، تنها دست‏بافته بشر است که بدون پرز و بدون حساسیت است.

عبدالکریم غنی پور در گفت‎‎وگو با صلح خبر افزود: در زمان‏‌های گذشته که پسری 6 ساله بودم، در کنار درس خواندن باید پشت دار زیلو پنجه زنی می‌‏کردم.

وی با بیان این‌که این شیوه و کار در همه منازل میبد مرسوم بود، ادامه می‏‏‌دهد: فرزندان پسر باید در کنار درس خواندن زیلوبافی را می‎آموختند تا کمک خرج برای خانواده باشند و هر روز صبح قبل از شروع مدرسه ابتدا باید پنجه زنی را در کنار استاد زیلو باف انجام می‏‌دادند تا بتوانند اجازه مدرسه رفتن را از پدر بگیرند.

غنی پور با بیان این که “محله بشنیغان” میبد، مهد زیلو  این شهرستان بود، می‎گوید: در گذشته‌های دور حدود ۷۰ درصد فرش ایران را میبدی‌ها می‌بافتند و زمانی ۸۰۰ دستگاه زیلوبافی در میبد وجود داشت که به لطف موکت و قالی‏های ماشینی و به صرفه بودن این محصولات، مردم در سال‎‎های بعد به قالی و موکت روی آوردند و بازار زیلو میبد را از رونق انداختند اما به علت حساسیتی که  این فرش‌‏ها داشت و مضرات آنها مجدداً 10 سالی است که زیلو جایگاه خود را پیدا کرده است.

وی خاطرنشان می‏‌کند: اجداد، پدر و برادرانم هم زیلوباف بودند و من این هنر را به نزد پدر به ارث بردم و آن را یک هنر آباء و اجدادی می‌دانم که باید ادامه می‏‌دادم.

غنی‏‌پور ادامه می‌دهد: من در کنار درس خواندن، زیلوبافی را با عشق و علاقه دنبال کردم و زمانی که دیپلم گرفتم مدعی بودم تا در شغل دولتی استخدام شوم اما مشکلاتی پیش آمد که از آن صرفنظر کردم و با پیشنهادهای شغلی دیگر مصمم شدم که در کنار زیلوبافی تا مقطع کاردانی، درس بخوانم و همان زیلوبافی را نیز ادامه دهم چون احساس کردم عاشق شغل و هنر زیلو بافی هستم.

وی می‎گوید: تنها کسی در میبد بودم که از ابتدا چله‏‌تابی با دستگاه‌های برقی که نیاز زیلوبافان بود را شروع کردم و تمام دستگاه‌های زیلوی میبد  را شخصاً چله‏‌تابی می‎کردم.

این ستاره بنام شهرستان میبد، برجسته‏‌ترین اثر خود را بافت زیلوی حسینیه جماران معرفی می‎‎کند، اظهار می‎کند: اکنون ۲۰ سال است که در شهرستان میبد به لطف دوستان و اعتمادی که به بنده شده است، مدیر شرکت تعاونی زیلوبافی هستم و 10 بافنده به طور مستقیم در این شرکت با دستگاه‏‌های بزرگ، زیلوبافی می‌کنند و ۵۰ نفر دیگر به طور غیر مستقیم در خانه انواع سجاده، جانماز، تابلو فرش و زیلوهای کوچک، روتختی و روکش صندلی ماشین می‌بافند.

وی، میزان تولید زیلو در این شرکت تعاونی را روزانه ۱۰۰ کیلوگرم عنوان می‎کند و می‎‎گوید: در این شرکت، سفارش بافت زیلو زیاد است و زیلوهای سفارشی دفتر مقام معظم رهبری نیز در این شرکت و زیر نظر بنده بافته می‏‌شود، اما زیلوی حسینیه جماران را با دست خودم بافتم و آن را با دست خود در حسینیه  جماران پهن کردم.

غنی‏‌پور عنوان می‎‎کند: بعد از جهانی شدن زیلو، متقاضیان زیلو بیشتر شده اما عمده مشکل اصلی زیلوبافان بیمه آنهاست. با وجود پیگیری‏‌های مسئولان تاکنون، دولت برای بیمه کردن زیلوبافان زیر بار نرفته است و این مشکل اصلی، انگیزه زیلوبافی را از جوان‏‏‌ها گرفته و آنها حاضر هستند که با حقوق کمتر و مشکلات و سختی کار بیشتر در مراکز صنعتی به کار مشغول شوند.

این ستاره میبدی، دیگر مشکل حوزه زیلو را بسته‌‏‏بندی نکردن مناسب آنها ذکر می‏‏‌کند و می‎‎گوید: البته به تازگی بسته‌بندی مناسب برای زیلو با طرح و نقش زیبا انتخاب شده اما شخصی که آن را تهیه و در اختیار زیلو بافان  قرار دهد، وجود ندارد.

مدیر شرکت تعاونی زیلوی میبد با بیان این که بیشترین سفارش زیلوی این شرکت از شهرهای تهران اصفهان و قم است، خاطرنشان می‏‏ کند: زیلو  یک زیرانداز خنک و مناسب برای فصل تابستان است چرا که کاملاً از جنس پنبه است اما در مساجد میبد در فصل زمستان بر روی زیلو‏ها قالی می‌اندازند تا گرمتر باشد.

به گفته غنی‌پور، زیلوهای پشمی دیگری هم وجود دارد که به کشورهای اروپایی و سردسیر  صادر می‌شود چون گرمتر از زیلوهای رایج است و این زیلوها به کشورهای روسیه، آلمان، ایتالیا و نظیر آنها و از طریق تجار صادر می‌شود.

انتهای پیام

منبع : Isna.ir

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگار صلح خبرموسسه صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید