امروز: یکشنبه, ۷ اردیبهشت ۱۴۰۴ / بعد از ظهر / | برابر با: الأحد 29 شوال 1446 | 2025-04-27
کد خبر: 250597 |
تاریخ انتشار : 30 دی 1397 - 1:16 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر یک استاد ارتباطات با انتقاد از تبلیغات پرتعداد و ناسالم برخی موسسات کنکوری معتقد است که هیچ توجیهی مانند کمبود درآمد و بالا بودن هزینه‌ها برای صداوسیما وجود ندارد که با این حجم کنکور را تبلیغ کند. حجم گسترده و شیوه تبلیغات مؤسسات کنکوری در تلویزیون انتقادهای بی‌شماری را روانه این […]

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر

یک استاد ارتباطات با انتقاد از تبلیغات پرتعداد و ناسالم برخی موسسات کنکوری معتقد است که هیچ توجیهی مانند کمبود درآمد و بالا بودن هزینه‌ها برای صداوسیما وجود ندارد که با این حجم کنکور را تبلیغ کند.

حجم گسترده و شیوه تبلیغات مؤسسات کنکوری در تلویزیون انتقادهای بی‌شماری را روانه این رسانه کرده است. برخی منتقدان معتقدند که افزایش حجم تبلیغات در تلویزیون آن‌هم برای موسساتی خاص، امری غیراخلاقی است و عده‌ای دیگر هم از بی‌اعتبار بودن برخی موسسات که رادیو و تلویزیون آنها را معرفی و تبلیغ می‌کند، خبر می‌دهند.

اما در شرایطی که معاون سیما در تذکری خواستار کاهش ۵۰ درصدی پخش این تبلیغات شده است و نامه انتقادی وزیر آموزش و پروش هم پایان پخش این تبلیغات را طلب می‌کند، به تازگی ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است که راست یا دروغ از حضور یک کارشناس کنکور همزمان در دو شبکه به صورت زنده خبر می‌دهد!

اما خبرنگار صلح خبر در گفت‌وگویی با وحید عقیلی ـ استاد ارتباطات ـ این پرسش را مطرح کرده است که اتخاذ چنین رویکردی از سوی رسانه ملی تا چه اندازه چقدر مخرب خواه دبود؟ که وی در پاسخ به این پرسش این نکته را اعلام نمود که «تلویزیون و هیات نظارت از دیدگاه مدیریتی بهتر می‌داند چه رویه‌ای را پیش بگیرد تا به نفع جامعه، علم اندوزی و جوانان کشور باشد. همچنین مدیران تلویزیون بهتر می‌دانند که جنبه‌های تبلیغی و ضد علم با مسائل علمی و دانش‌اندوزی تفاوت دارد.»

او با بیان اینکه تلویزیون یک رسانه دیداری و شنیداری است، اظهار کرد: «در نظریه‌های ارتباطی، کارکردهای وسایل ارتباط جمعی را داریم که یکی از مولفه‌های آن نظارت بر محیط است؛ یعنی نظارت بر جایی که زندگی می‌کنیم و شامل مسائل  سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و علمی می‌شود. با کمال تاسف کنکور و پول‌هایی که از خانواده دانش آموزان می‌گیرند و وعده‌هایی که در این راستا می‌دهند، ضدعلم است. علمی که در دانشگاه‌ها نسبت به آن وفاق دارند، علم است نه علم‌اندوزی که هرکس با پول بیشتر، جزوه خریدن و قربانی آگهی‌ها شدن به دست می‌آورد.

این استاد ارتباطات ادامه داد: صداوسیما از لحاظ کارکرد رسانه در این رابطه نظارت محیطی ندارد. همچنین کارکرد دیگر رسانه جمعی، حفظ همبستگی اجتماعی و جامعه‌پذیری است. این تبلیغات در تلویزیون همبستگی جامعه را بهم می‌ریزد. به دلیل اینکه بسیاری از جوانان به صورت ذاتی و با تلاشی که دارند برای کنکور آماده می‌شوند اما برخی با استفاده از محصولات آموزشی و کلاس‌ها به این امر دست می‌یابند.

عقیلی با انتقاد از عملکرد صداوسیما درباره تبلیغ محصولات آموزشی کنکور تصریح کرد: این تبلیغات برای تلویزیون دلیل اقتصادی دارد اما تلویزیون به عنوان رسانه فراگیر باید به سواد رسانه‌ای، سواد زندگی، سواد عاطفی، بحث جامعه مدنی، اهتمام به قانون، مساله قانون گریزی، بحث زیست محیطی و اقتصاد مقاومتی و صرفه‌جویی بپردازد.

او اعلام نمود: از هر جهت نگاه کنید به هیچ عنوان پرداختن به مساله کنکور توسط تلویزیون صلاح نیست؛ البته تلویزیون می‌تواند به مسائل کلی از جهت آشنایی با دانشگاه‌ها و معرفی رشته‌ها بپردازد. افرادی می‌گویند تلویزیون رایگان است و برنامه‌های کنکوری به همین شکل روی آنتن می‌رود اما برای هر ثانیه برنامه میلیون‌ها تومان هزینه می‌شود و پول آن را مردم به صورت مالیات پرداخت می‌کنند.

انتهای پیام

منبع : Isna.ir

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگار صلح خبرموسسه صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید