مهدی حسین زاده در گفتگو با خبرنگار صلح خبر، با بیان اینکه ایران کشوری دانشگاهی است و در دهههای اخیر جمعیت دانشگاهی آن رشد قابل ملاحظهای داشته است، افزود: جمعیت بیش از چهار میلیون دانشجو در دانشگاههای دولتی، آزاد، پیام نور، غیرانتفاعی، ستادی و دانشگاههای مرتبط با دستگاههای اجرایی و دولتی مؤید این موضوع است. از سوی دیگر، سالانه بیش از ۸۵۰ هزار فارغالتحصیل دانشگاهی داریم که به عنوان نماینده دانشگاهیان در جامعه عمل میکنند.
وی ادامه داد: تجربه زیسته اینجانب به عنوان دانشجو و هیأت علمی نشان میدهد که دانشگاههای ما (در رشتههای مختلف فنّی و مهندسی، علوم پایه، هنر، انسانی و …) فاقد ارائه ابزارهای کافی برای توانمندسازی فرهنگی و اجتماعی دانشجویان هستند؛ البته رشتههای دانشگاهی از این نظر تفاوتهایی دارند و برای بعضی رشتهها این بحران جدّیتر است. مسأله این است که بر اساس مطالعات انجام شده، آسیبهای مختلف فرهنگی و اجتماعی جامعه دانشجویی رو به افزایش است و توانمندسازی دانشجویان در حوزههای فرهنگی و اجتماعی نقطه مقابل آسیبهای فرهنگی و اجتماعی است. به عبارت دیگر، هر چه دانشجویان در امر فرهنگی و اجتماعی فعّالتر و توانمندتر شوند، کمتر دچار آسیبهای فرهنگی و اجتماعی خواهند شد و جامعهای پویاتر و امیدوارترخواهیم داشت. بنابراین، امیدواری اجتماعی دانشجویان به عنوان قشر پیشرو در جامعه، تأثیرات مستقیمی بر امیدوارتر شدن جامعه خواهد داشت.
استادیار جامعه شناسی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی تاکید کرد: انجمنهای علمی دانشجویان، کانونهای فرهنگی، هنری، ادبی، اجتماعی و مذهبی دانشجوئی، تشکّلهای اسلامی دانشجویی در طیفهای مختلف و متنوّع سیاسی، فعّالیت نشریات دانشجوئی، علاوه بر انجام خدماتی در بخشهای مختلف کشور و کمک به حاکمیّت، محمل و بستر بسیار خوبی برای توانمندسازی فرهنگی و اجتماعی دانشجویان میباشند. بدین معنا که دانشجویان در عرصههای مختلف تمرین زندگی میکنند و با افزایش مهارتهای زندگی، دارای توانمندیهای فرهنگی و اجتماعی میشوند و زندگی امیدوارنهتری خواهند داشت که نقطه مقابل آسیبهای اجتماعی و فرهنگی است.