امروز: چهارشنبه, ۲۷ فروردین ۱۴۰۴ / قبل از ظهر / | برابر با: الأربعاء 18 شوال 1446 | 2025-04-16
کد خبر: 119139 |
تاریخ انتشار : 10 آبان 1395 - 11:54 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله فرهنگ و هنر پایگاه صلح خبر ؛ مسعود سخاوت دوست‌ درباره همکاری‌اش با نرگس آبیار (کارگردان این فیلم سینمایی) در گفتگو با ایسنا گفت: وقتی فیلمنامه «نفس» را خواندم، تحت تاثیر قرار گرفتم و از این موضوع که خانم آبیار توانسته آرزوها، احساسات و عواطف آن را به تصویر بکشد، حیرت‌زده شدم. وی ادامه داد: […]

به گزارش مجله فرهنگ و هنر پایگاه صلح خبر ؛

مسعود سخاوت دوست‌ درباره همکاری‌اش با نرگس آبیار (کارگردان این فیلم سینمایی) در گفتگو با ایسنا گفت: وقتی فیلمنامه «نفس» را خواندم، تحت تاثیر قرار گرفتم و از این موضوع که خانم آبیار توانسته آرزوها، احساسات و عواطف آن را به تصویر بکشد، حیرت‌زده شدم.

وی ادامه داد: بعد از اینکه فیلم ساخته شد، متوجه شدم جلوه‌های بصری فیلم و تصورات فانتزی کارگردان بر داستان، تاثیر گذاشته و در مجموع تصویر جدیدی از آثار خانم آبیار دریافت کردم که با فیلم «شیار 143» متفاوت بود و خلاقیت‌های این کارگردان از جلوه دیگری به تصویر کشیده شده است.

آهنگساز فیلم سینمایی «نفس» درباره شکل گیری موسیقی این فیلم سینمایی یادآور شد: ابتدا یکی از صحنه‌های انیمیشن این فیلم را آهنگسازی کردم و فقط به صورت تلویحی کارگردان توضیح داد که چه صحنه‌ای است. من فقط می‌دانستم که با توجه به شخصیت‌پردازی که در فیلمنامه شده بود، کودک چه تخیلاتی در ذهن دارد و من هم این هم‌ذات پنداری را انجام دادم. وقتی ملودی روی تصویر گذاشته شد، نتیجه مورد قبول من بود.

سخاوت دوست درباره ویژگی موسیقی در این فیلم سینمایی گفت:  موسیقی فیلم سینمایی «نفس» ویژگی‌های منحصر به فردی دارد و از دو جهت قابل بررسی است. نخست اینکه این فیلم دو بخش دارد بخش اول مربوط به انیمیشن‌های فیلم است که ساختاری  سورئالیستی در موسیقی فیلم دارد و قسمت دیگر منحصرا مربوط به پایان داستان است و می‌توان گفت ساختاری کلاسیک و ارکستر کلاسیک دارد.

این آهنگساز بیان کرد: در قسمت اول بیننده با تخیلات کودک سر و کار داریم و این تخیلات الزاما با شنیدارهای ما از موسیقی تطابق ندارد. یعنی قرار نیست که مانند ساختارهای موسیقی کلاسیک، تم بشنویم و همچنین قرار نیست ملودی‌های آشنا بشنویم؛ چون جهان کودک، جهانی با فانتزی خیلی بازتر نسبت به سنین دیگر است. بنابراین بیننده در قسمت اول با نوعی از موسیقی مبهم که بیشتر ساخته ذهن کودک است، مواجه می‌شود.

آهنگساز فیلم سینمایی «نفس» اضافه کرد: قسمت دوم جنس موسیقی کلاسیک می‌شود و با نوع دیگری از موسیقی مواجه هستیم که از کودک به بزرگسال منتقل می‌شود. ما به عنوان مخاطبان با مرگ رویاهای کودک، وارد قضاوت‌های خود می‌شویم و از اینجا بخش به بعد جنس موسیقی از سورئال به رئال تبدیل می‌شود و رنگ موسیقی حزن‌انگیز و جنبه مرثیه سرایی پیدا می‌کند.

سخاوت‌دوست در پایان گفت: فیلم «نفس» تصویر رویای کودکی مرا زنده کرد و نرگس آبیار به درستی توانسته در شیوه روایت داستان این تصویر را برای من به عنوان یک مخاطب تداعی کند.

بخشی از مستند پشت صحنه فیلم «نفس»، به روایت چگونگی کار مسعود سخاوت دوست آهنگساز این فیلم اختصاص دارد که در زیر قابل مشاهده است:

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4

فیلم سینمایی «نفس» تازه ترین اثر سینمایی نرگس آبیار به زودی در سراسر کشور اکران می‌شود.

انتهای پیام 

Let’s block ads! (Why?)

ایسنا

اگر خبر یا گزارشی دارید از بخش خبریار صلح خبر برای ما ارسال نمایید.

خبریار صلح خبر

قوانین خبریار صلح خبر

  1. لطفا در ارسال اخبار و تصاویر و گزارش های خود قوانین و مقرارت را رعایت فرمایید.
  2. از ارسال مطالب خلاف عفت عمومی یا تصاویر موهون اکیدا خودداری فرمایید.
  3. در صورت مشاهده تخلف پس از تذکر ، حساب کاربری موردنظر بلافاصله حذف می گردد.

گروه وبگردی صلح خبر 

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید