به گزارش مجله اخبار روز صلح خبر تحمل نظر مخالف باید از مدرسه آموزش داده شود به گزارش صلح خبر؛ روزنامه ایران در صفحه اول امروز 2 مهر خود نوشت: تحمل نظر مخالف باید از مدرسه آموزش داده شود رئیس جمهوری دیروز زنگ اول مهر را در هنرستان دخترانه شهید مدرس تهران به صدا درآورد تا رسماً 13 […]
به گزارش مجله اخبار روز صلح خبر
تحمل نظر مخالف باید از مدرسه آموزش داده شود
به گزارش صلح خبر؛ روزنامه ایران در صفحه اول امروز 2 مهر خود نوشت: تحمل نظر مخالف باید از مدرسه آموزش داده شود
رئیس جمهوری دیروز زنگ اول مهر را در هنرستان دخترانه شهید مدرس تهران به صدا درآورد تا رسماً 13 میلیون دانشآموز سال تحصیلی جدید 97-96 را آغاز کنند. دکتر حسن روحانی با تأکید بر اینکه محیط مدارس ما باید محیط اخلاق و ادب باشد، این پرسش را بهعنوان پرسش مهر مطرح کرد که چگونه باید درمحیط مدرسه تحمل و احترام به افکار دیگران و اخلاق و ادب را تمرین کنیم؟
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دولت، رئیس جمهوری در ابتدای سخنان خود آیین بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی ۹۷-۹۶ و تقارن آن را با پیام ایثارگری امام حسین(ع) و یاران وفادارش گرامی داشت و شروع دوره جدید از فعالیت و تلاش در عرصه آموزش و پرورش را به دانشآموزان، معلمان و همه تلاشگران وزارتخانه کلیدی آموزش و پرورش تبریک گفت.
رئیس جمهوری با بیان اینکه نواختن زنگ آغاز سال تحصیلی، شروع حرکت به سوی پلهای جدید است، اضافه کرد: اگر ۱۲ سال تحصیلی را ۱۲ پله برای پیشرفت در نظر بگیریم، به معنای آن است که پس از پیمودن پله دوازدهم به سطحی از توانمندی و برخورداری از دانش برسیم که برای ورود به عرصه فعالیت، کار و تلاش در اجتماع آماده باشیم.
دکتر روحانی اضافه کرد: ممکن است مسیر و ایام تحصیل برای برخی از دانشآموزان ما با سختیهایی همراه باشد، اما قطعاً وقتی پس از پایان دوران تحصیل به این ایام نگاه کنید، خواهد دید که جزو بهترین روزهای زندگی شما بوده است.
رئیس جمهوری اظهار داشت: برای اینکه در آینده احساس بهتری نسبت به دوران تحصیل خود داشته باشیم و احساس کنیم که با پایان تحصیلات شرایط مناسبتری برای حضور مؤثر و سازنده در جامعه داریم، لازم است مقدماتی در دوران تحصیل و مدرسه فراهم شود که این مقدمات از فضا و محیط تحصیلی تا رفتار مسئولان مدارس و همکلاسیها و نوع رفتار والدین و دانشآموزان را شامل میشود و در سالهای اخیر، چگونگی مواجهه ما با فضای مجازی نیز به این مؤلفهها افزوده شده است.
دکتر روحانی تصریح کرد: رابطه معلم با دانشآموزان و دانشآموزان با یکدیگر در چگونگی تربیت آنان در دوران تحصیل بسیار مؤثر است. اگر محیط مدرسه محیط امنی نباشد و دانشآموز از رفتار همکلاسیهای خود آزار ببیند، اگر دانش و استعداد بیشتر دانشآموزی مایه فخر او به دانشآموزان دیگر شود، اگر شکل و قیافه یا لحن و لهجه و نوع راه رفتن و رفتار دانشآموزی مایه تمسخر او شود، نتیجه آن میشود که این دانشآموز تحت فشار روحی قرار گیرد و کلاس درس برای او امن نباشد و در چنین شرایطی رفتار نامناسب معلم و احیاناً محیط عمومی جامعه و خانواده نیز این ناامنی را برای دانشآموز مضاعف میکند و در این شرایط درس خواندن برای دانشآموز بسیار سخت و رنجآور خواهد بود.
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه امروز نوجوانان و جوانان دانشآموز و دانشجوی ما موفقیتهای زیادی در عرصههای مختلف علمی در جهان کسب کردهاند، خاطرنشان کرد: با وجود این وقتی به آنچه در صد سال اخیر، نگاه میکنیم میبینیم که نقایصی در عملکرد ما وجود دارد و نتوانستهایم از منابع و سرمایههایمان به بهترین نحو استفاده کنیم.
دکتر روحانی ادامه داد: امروز اگر دانشآموز دارای ۱۲ سال تحصیل ما را با یک دانشآموز کشور پیشرفته که او هم ۱۲ سال تحصیل کرده، کنار هم قرار دهیم، میبینیم که داشتههای او بیشتر از دانشآموز ماست چرا که در مدارس ما بیشتر بر حفظیات تکیه شده است تا پرورش خلاقیتها و کسب مهارتها.
رئیس جمهوری گفت: اگر در کتب درسی ما نیز به جای ارائه صرف حفظیات در ذهن دانشآموزان، سؤال ایجاد شود، قطعاً دانشآموزانی پیدا میشوند که شاید به این سؤالات پاسخی دیگر و حتی بهتر از پاسخ مؤلفان کتب درسی بدهند. مؤلفان کتب درسی ما باید این نکته را باور کنند که شاید برخی از دانشآموزان با ذهنهای خلاق بتوانند پاسخهای بهتری به برخی سؤالات درسی بدهند و با طرح سؤال در ذهن آنها و جمعآوری پاسخهای جدید از دانشآموزان خلاق، کتب درسی سالهای آینده را براساس این پرسش و پاسخهای جدید تألیف کنند تا خلاقیت بیش از پیش در ذهن جوانان و نوجوانان کشورمان زنده شود. دکتر روحانی افزود: باید به گونهای عمل کنیم که پس از ۱۲ سال دانشآموز ما به جای اینکه یک برگه کاغذ بهعنوان مدرک دریافت کند، مهارت عملی کسب کرده باشد و حداقل در یک رشته مهارت و علاقه کافی برای اشتغال به کار داشته باشد.
رئیس جمهوری اظهار داشت: نخستین درخواست من از آقای بطحایی حتی قبل از معرفی ایشان بهعنوان وزیر به مجلس این بود که نظام آموزشی ما به گونهای اصلاح شود که دانشآموز فارغالتحصیل از دوره دوازده ساله تحصیلات ابتدایی و متوسطه حداقل یک کار و مهارت آموخته باشد تا اگر نخواست وارد دانشگاه شود، بتواند وارد بازار کار شود.
دکتر روحانی با بیان اینکه اصلاح نظام آموزشی بر این اساس وظیفه همه معلمان، مسئولان آموزشی، مؤلفان کتب درسی و دیگر مسئولان کشور است، اظهارداشت: شاید این انتقاد من مقداری تند باشد، اما اگر نگاهی به کتب درسی دوران مدرسه امثال بنده در دهههای ۳۰ و ۴۰ بیندازیم، غیر از جلد و عکس و تغییرات شکلی مختصر، محتوای این کتب با کتب درسی امروز تفاوت چندانی ندارد.
رئیس جمهوری ادامه داد: ما باید دانشآموز امروز را برای ۱۲ سال بعد تربیت کنیم نه حتی برای امروز در حالی که نظام تحصیلی و کتب آموزشی امروز ما دانشآموزان را حتی برای امروز تربیت نمیکنند بلکه آنان را برای دیروز تربیت میکنند. از همه تلاشها و زحماتی که برای تحصیل و تربیت دانشآموزان کشور کشیده میشود صمیمانه و خالصانه سپاسگزاری میکنم اما باید قبول کنیم که این تلاشها نیاز به تحول اساسی دارند.
دکتر روحانی با طرح این سؤال که آیا جوانانی که از مدارس ما فارغالتحصیل میشوند افرادی مسئول، ماهر، خلاق و علاقهمند به کار و تلاش در نتیجه آموزشهای ارائه شده به آنان در مدرسه هستند یا جوانانی که مقداری مطلب حفظ کردهاند که در اثر گذر زمان از یاد خواهند رفت، تصریح کرد: خواهش من و آنچه بهعنوان سؤال مهر امسال طرح خواهم کرد، این است که محیط مدارس و محیط آموزش را محیط تحمل نظرات و اندیشههای مختلف و متفاوت قرار دهیم، تا جوانانی تربیت کنیم که بهتر و بیشتر در خدمت تعالی کشور باشند. رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: اگر به حرف و نظر کسی خندیدیم یا آن را مسخره کردیم، یعنی تحمل نظرات و افکار دیگران را نداریم در حالی که تحمل نظر مخالف یکی از شروط اصلی ایجاد فضای مناسب برای پرورش ذهنهای خلاق است. اگر از پاسخ و نظر متفاوت دانشآموز در مدرسه استقبال شد او برای بروز خلاقیتش جرأت مییابد و تشویق میشود و محیط مدرسه محیط احترام به خلاقیت، اخلاق و ادب میشود.
رئیس جمهوری با اشاره به سخنی از حضرت علی(ع)، اظهار داشت: امام علی(ع) تأکید دارند که «ندانستن و سؤال کردن عیب نیست و پرسیدن چه بسا که حسن است» و باید بر پایه صبر و تحمل پرسشگری را به نحو شایسته پرورش داده و به آن پاسخ مناسب دهیم که اگر محیط مدارس اینگونه شود، افرادی عالمتر، اندیشمندتر، خلاقتر، ماهرتر و علاقهمندتر به فعالیت و تلاش در جامعه تربیت خواهند شد.
دکتر روحانی همچنین تأکید کرد: لازم است از فرصت و فضای مدارس برای یادگیری چگونگی استفاده مناسب از فضای مجازی استفاده کنیم چرا که فضای مجازی تیغ دو لبهای است که میتواند زندگی ما را نابود کند و هم ما را در مسیر رشد و تعالی قرار دهد. رئیس جمهوری در پایان بار دیگر با اشاره به تقارن ماه محرم و ایام فداکاری و ایثار حضرت اباعبداللهالحسین(ع) با آغاز سال تحصیلی تصریح کرد: این تقارن را به فال نیک میگیریم و امیدواریم مدارس ما جوانانی تربیت کنند که حاضر باشند با درس گرفتن از امام حسین(ع) و یارانش در راه آرمان و کشورشان ایثار و فداکاری کنند.
هنوز تا تبدیل مدارس به عرصه پرورش خلاقیت فاصله داریم سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش نیز در این مراسم و پیش از سخنان رئیس جمهوری با اشاره به اینکه هنوز تا تبدیل مدارس به عرصه پرورش خلاقیت فاصله داریم، گفت: متأسفانه تمرکز اداری و ساختاری آموزش و پرورش مسیر اجرای برنامههای اصلاحی آموزشی و پرورشی را کند کرده است و بهرهوری نظام آموزشی همچنان پایین است. وی اصلاح آموزشی و پرورشی کشور را نخستین برنامه وزارت آموزش و پرورش دولت دوازدهم عنوان کرد و اظهار داشت: قطعاً استفاده از فناوریهای جدید برای ارتقای شاخصهای مدیریتی در این عرصه مدنظر خواهد بود و در کنار آن اختیارات لازم برای اداره واحدهای آموزشی در محور شناسایی و رفع مشکلات با تفویض اختیارات لازم پیگیری خواهد شد.
اگر خبر يا گزارشي داريد از بخش خبرنگاران صلح خبر براي ما ارسال نماييد.
قوانين خبرنگاران صلح خبر
- در صورت تمايل اعلام نماييد تا اخبار و گزارش ها با نام خود شما منتشر گردد.
- شما مي توانيد از بخش خبرنگاران صلح خبر، اخبار و گزارش هاي خود را ارسال نماييد.
- شما مي توانيد اخبار و گزارش ها را به ايميل solhkhabar@yahoo.com ارسال نماييد.
- لطفا در ارسال اخبار و تصاوير و گزارش هاي خود قوانين و مقرارت را رعايت فرماييد.
- از ارسال مطالب خلاف عفت عمومي اکيدا خودداري فرماييد.
- از ارسال کاريکاتورهاي توهين آميز يا تصاوير موهن اکيدا خودداري فرماييد.
- رعايت کپي رايت در مطالب ارسالي الزامي است.
- در صورت مشاهده تخلف پس از تذکر ، حساب کاربر خاطي بلافاصله حذف مي گردد.