امروز: جمعه, ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 5 ذو القعدة 1446 | 2025-05-02
کد خبر: 386598 |
تاریخ انتشار : 17 شهریور 1399 - 12:24 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله اقتصادی صلح خبر مدیرکل تزانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اعلام کرد که با توجه به هدف‌گذاری بلندمدت ایران و ترکیه برای تجارت ۳۰ میلیارد دلاری در سال، باید ظرفیت‌های حمل و نقل را توسعه دهیم و تقریبا باید روزانه بیش از ۲۰۰۰ دستگاه کامیون […]

به گزارش مجله اقتصادی صلح خبر

مدیرکل تزانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اعلام کرد که با توجه به هدف‌گذاری بلندمدت ایران و ترکیه برای تجارت ۳۰ میلیارد دلاری در سال، باید ظرفیت‌های حمل و نقل را توسعه دهیم و تقریبا باید روزانه بیش از ۲۰۰۰ دستگاه کامیون از مرزهای ایران و ترکیه عبور کند اما در حال حاضر فاصله زیادی بین کامیون‌های عبوری از مرزهای جاده‌ای با این هدف‌گذاری وجود دارد که در مذاکرات اخیر با مقامات ترک در این باره صحبت شده است.

جواد هدایتی در گفت‌وگو با صلح خبر، درباره آخرین وضعیت ترازیت و حمل و نقل جاده‌ای بین ایران و ترکیه اظهار کرد: ‌ترکیه پل عبوری ایران به اروپاست و به غیر از آن که می‌تواند به عنوان ترانزیت مورد استفاده قرار گیرد خود هدف صادراتی عمده‌ای برای ایران به شمار می‌رود. بنابراین در جلسه اخیر کمیته مشترک حمل و نقل جاده‌ای درباره چگونگی تسهیل تجارت از طریق شیوه‌های مختلف حمل و نقل بحث و بررسی‌های فراوانی صورت گرفت و در مذاکرات دو جانبه قرار شد در ادامه درباره تسهیل تردد کامیون‌ها در مرزهای مشترک اقدامات مناسبی انجام شود.

وی افزود: هدف‌گذاری تجارت ایران و ترکیه ۳۰ میلیارد دلار در سال بوده است و برای رسیدن به این هدف باید بستر آن را که حمل و نقل است فراهم کنیم، اما ظرفیت‌های حمل و نقل بسیار متفاوت و کمتر از این هدف‌گذاری است. در واقع یکی از دلایلی که میزان تجارت ایران و ترکیه به این عدد نرسیده همین مسئله بوده است.

مدیرکل تزانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: برای رسیدن به تجارت ۳۰ میلیارد دلاری در سال بین دو کشور باید حداقل یک میلیون تردد را در مرزهای مشترک پذیرش کنیم و به عنوان مثال اگر هر کامیون ترانزیتی یا تجاری حدود ۳۰ هزار دلار ارزش داشته باشد باید روزانه بیش از ۲۰۰۰ دستگاه کامیون از مرزهای ایران و ترکیه عبور کند. این در حالی است که تعداد کامیون‌های عبوری فاصله بسیار زیادی با این اعداد و ارقام دارد و به حدود ۴۰۰ دستگاه می‌رسد.

هدایتی گفت: بخشی از این مشکلات در حوزه تشریفات و بروکراسی‌های اداری است که باید آن را تسهیل کنیم و بخشی دیگر نیز به زیرساخت‌هایی است که باید آن را در مرزهای مشترک ایجاد کنیم. به عنوان مثال باید برای رسیدن به این هدف بلندمدت که مقامات عالی رتبه دو کشور در این زمینه به توافق رسیده‌اند گیت‌های تردد کامیون‌ها افزایش پیدا کند  و از سوی دیگر تشریفات اداری باید به گونه‌ای باشد که کامیون‌ها حداقل توقف را در مرزها داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه مرزهای هر کشور محل عبور و مرور است نه توقف، گفت: باید تشریفات اداری برای کامیون‌داران و بازرگان در پس کرانه‌های ایران و ترکیه انجام شود و با افزایش هماهنگی‌های دو جانبه کاری کنیم که سرعت عبور و مرور کامیون‌ها و تعداد گیت‌های تعبیه شده در هر یک از مرزها بیشتر شود تا حداقل تعداد عبور و مرور کامیون‌ها را تا ۲۰۰۰ دستگاه در روز افزایش دهیم.

انتهای پیام

منبع : Isna.ir

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگار صلح خبرموسسه صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید