این هنرور تئاتر در گفتگو با صلح خبر ادامه داد: برنامههای زیادی برای رونق تالار محراب دارم مانند دعوت از نمایشهای موفق، ایجاد بستری برای فعالیت گروههای خوب دانشجویی، برگزاری جلسات پژوهشی و نمایشنامهخوانی، برپایی جشنوارههای دانشجویی و تجربی و بسیاری برنامههای دیگر که آنها را با همراهی و همفکری همکاران تئاتریام اجرا خواهم کرد.
او با اشاره به شکلگیری تئاترهای خصوصی در چند سال اخیر اضافه کرد: بعد از سالها که از راهاندازی اداره تئاتر با هدف سیستماتیک کردن تئاتر با برنامهریزی و نظارت دولت میگذرد، امروزه شاهد شکلگیری تئاتر خصوصی هستیم که محاسن و معایبی دارد.
نویسنده و کارگردان نمایش «واز ستارهها» یکی از مهمترین محاسن تئاتر خصوصی را افزایش صندلیهای تئاتر دانست و افزود: این امکان ایجاد شد تا گروههایی که از قواعد تئاتر دولتی مانند محدودیت زمان اجرا و … دلگیری داشتند، در سالنهای خصوصی فعالیت خود را ادامه دهند ولی مشکل اینجاست که تنفس در تئاتر خصوصی، بر مبنای تجارت است و جذب تماشاگر و درآمدزایی طبیعتا پیامدهایی هم دارد. در این میان سالنهای دولتی به واسطه یارانهای که از دولت میگیرند، میتوانند به گروههای جوانی که توان پرداخت اجازه سالنهای خصوصی را ندارند، کمک کنند تا در مجموعههای دولتی با آرامش بیشتری کار کنند و اینجاست که ضرورت سالنهای دولتی احساس میشود. بویژه در شرایط فعلی که بیش از هر زمان دیگر باید از تئاترهای هنری، دانشجویی و تجربی حمایت شود.
کورشنیا ادامه داد: این خطر را کردم و مدیریت این تالار را بر عهده گرفتم ولی به همراهی مدیر بالادستیام ابراهیم گلهدار زاده که پیش از این مدیریت این مجموعه را بر عهده داشته و نیز به همکاری ادراه کل ارشاد استان تهران و آقای آشنا مدیر مرکز هنرهای نمایشی دلگرم هستم و تنها نگرانی من وضعیت بحرانی است که در پی شیوع ویروس کرونا ایجاد و سبب شده دشوارترین سال اقتصادی را در 40 سال اخیر تجربه کنیم و این پاشنه آشیل ماست.
نویسنده و کارگردان نمایش «آخرین نامه» در عین حال خاطرنشان کرد: البته این وضعیت دشوار فراگیر است و باید تلاشمان را بکنیم تا در حد توان خود شرایط را مدیریت کنیم. شرکت بیمه نیستم که تضمین صد در صدی بدهم که این تالار را چنین و چنان میکنم ولی قطعا با همفکری دوستان تئاتریام، همه تلاشم را برای رونق بخشی به آن به کار میگیرم. به هر حال نمیتوانیم دست روی دست بگذاریم و فقط غر بزنیم بلکه وارد کار شویم تا شرایط اندکی بهتر شود.
او از راهاندازی بخش آموزش به عنوان یکی از مهمترین برنامههای خود یاد کرد و توضیح داد: با این کار، هنرجویانی که توان مالی بالایی ندارند، ناچار به پرداخت هزینههای آن چنانی آموزشگاههای خصوصی نخواهند شد. ضمن اینکه فضای کار در این مجموعه برای هنرجویان مستعد فراهم است و یکی از برنامههای من برگزاری جشنوارههای دانشجویی و تجربی است.
کورشنیا در پاسخ به این پرسش که در وضعیت فعلی که چشماندازی برای از سر گیری فعالیتهای هنری متصور نیستیم، چه برنامهای در این تالار دارید؟ گفت: تصمیم گرفتم از این شرایط بحرانی به عنوان فرصت استفاده کنم و مشغول تعمیرات و تجهیز سالن میشویم چراکه بعد از عادی شدن شرایط و آغاز اجرای نمایشها، تعمیرات مشکلساز خواهد شد.
مهرداد کورش نیا در پایان افزود: 21 سال است که در تئاتر حضور دارم به عنوان هنرور، کارمند و همینطور مدرس بنابراین تلاش میکنم از همه تجربههایم برای رونق تالار محراب بهره ببرم. از اعتماد آقای گلهدارزاده و مدیر کل ارشاد استان تهران نیز قدردانی و همه دوستانم را برای مشورت و همکاری دعوت میکنم و اطمینان دارم با انرژی همه ما، این تالار که جزو مجموعههای بزرگ تهران به شمار میآید، میتواند پر فروغتر از قبل به فعالیت خود ادامه دهد.
انتهای پیام