به گزارش مجله سبک زندگی صلح خبر به بهانهی «فمتریپ»؛ اینفلوئنسرهای معروف جهان در ایران چه میکنند؟ صلح خبر – شراره داودی: «فمتریپ»! بله، فمتریپ! یک ترکیب عجیب و غریب از دو کلمه انگلیسی که اگر کسی کنارمان بگوید، احتمالا نگاه عاقل اندر سفیهی به او میاندازیم که اصلا چه میگوید! حضور ۱۲ اینفلوئنسر فضای […]
به گزارش مجله سبک زندگی صلح خبر
به بهانهی «فمتریپ»؛ اینفلوئنسرهای معروف جهان در ایران چه میکنند؟
صلح خبر – شراره داودی: «فمتریپ»! بله، فمتریپ! یک ترکیب عجیب و غریب از دو کلمه انگلیسی که اگر کسی کنارمان بگوید، احتمالا نگاه عاقل اندر سفیهی به او میاندازیم که اصلا چه میگوید!
حضور ۱۲ اینفلوئنسر فضای مجازی در ایران و در قالب «فمتریپ» باعث شد هم این کلمه را معنی کنیم، هم بررسی کنیم که سفر این افراد چقدر برای ایران آورده دارد.
اما فمتریپ به همین شکلی که نوشته میشود، تلفظ هم میشود و در حقیقت از همنشینی دو کلمه مجزا شکل گرفته است؛ Familiarization Trip نام کامل شده فمتریپ است که کلمه اول به دلیل طولانی بودن آنقدر کوتاه شده که تنها «فم» دارد!
حالا که خود عبارت را شناختیم و از تلفظش خیالمان راحت شد، سراغ معنیاش میرویم، فم یعنی آشنایی، اما در کنار کلمه تریپ که خودش معنی سفر میدهد؛ منظور سفر ارزان یا حتی رایگان است.
پس فمتریپ یعنی سفری که خیلی ارزان یا حتی رایگان باشد که یعنی کسی از طرف میزبان دعوت شده باشد و لازم نباشد هزینهای برای اقامت، غذا و جابهجایی در مقصد بپردازد.
حالا اگر بپرسید چرا این اطلاعات را برایتان نوشتهایم، چون احتمال دادیم اگر شما هم مثل خود ما کمی اهل فضای مجازی باشید، در این چند روز گذشته چشمتان به هشتگ این کلمه خورده بود و شاید برایتان سوال شده باشد که فمتریپ چیست و اصلا چه اتفاقی افتاده که اینقدر از آن صحبت میشود.
ماجرای فمتریپ در ایران چیست؟
داستان از جایی شروع شد که یک صفحه اینستاگرامی خبر از حضور ۱۲ اینفلوئنسر شبکه اجتماعی در ایران را داد، ۱۲ نفری که از کشورهای مختلف با تخصصهای متفاوت هستند و در این سفر که برای آنها رایگان و با هزینه میزبان (کسی که دعوتشان کرده) است، قرار است زیباییها و امکانات مقصد را به مخاطبان خودشان معرفی کنند و احتمالا آنجا را هدفی برای سفر آنها کنند.
اینفلوئنسر هم به کسانی گفته میشه که در شبکههای مجازی شناخته شده و در برخی موارد تاثیرگذار هستند، آنها با انتشار عکسها و یودئوهایی که اغلب تولید محتواهای اختصاصی خودشان است و میتواند شامل زندگی روزمره، حرفه، علاقهمندیها و سرگرمیها، دغدغههایی در زمینههای مختلف مثل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و ورزشی باشد، مخاطبهایی را جذب میکنند که به مرور زمان و با افزایش این تعداد، تا جایی شناخته میوشند که وقتی از موضوعی حرف میزنند یا جایی را معرفی میکنند، مخاطبهای زیادی از آن باخبر میشوند.
اما نکتهای که باید در نظر گرفت، حضور این افراد هزینههای بالایی دارد و معمولا در بخشهای دولتی امکانپذیر نیست، به همین دلیل بخش خصوصی بر اساس توانی که دارد یا با کمک اسپانسرهایی که معمولا برای تبلیغات با چنین پروژههایی همراه میشوند، پرداختها را انجام میدهند.
کولهبار اینفلوئنسرها از ایران چیست؟
سفرشان را از تهران آغاز کردند، به کاشان و اصفهان رفتند و بعد مسیرشان به شیراز افتاد. برنامهریزی برای گروهی از آدمهایی که هرکدام در یک کشور هستند و حالا باید باهم در یک نقطه باشند، کار چندان سادهای به نظر نمیرسد، مخصوصا اینکه تامین هزینهها و برنامهریزی حضور در هر نقطهای باید دقیق اتفاق بیفتد تا برنامهای بهم نریزد.
در این مسیر آنها در خانههای بومگردی اقامت کردند، مهمان رستورانهای مختلف شدهاند، از مکانهای دیدنی بازدید کردند و در هر مرحله عکسها و فیلمهای مختلفی را بر اساس محتوای صفحات شخصی خودشان منتشر کردهاند، محتوایی که شاید در برخورد اول به نظر ما خیلی درست نباشد، اما مگر آنها چیزی بیشتر از یک توریست هستند؟
توریستهایی که در لایه اولیه برخورد با یک کشور و مردمانش میمانند و قرار نیست بقیه شرایط را درک کنند. آنها معمولا زیباییها را میبینند و در چند روزی مهمان میشوند، همه ذهنشان ثبت بهترینهاست، با اینحال گشت و گذار در شهرهای ایران و میان دیدنیهای هرکدام با غذاهای منحصربفرد خودمان قطعا تجربه بدی برای آنها نخواهد بود.
صنعت توریسم در جهان
فمتریپ را هم آژانسهایی مسافرتی، هم هتلها و هم رستورانها در کشورهای مختلف دنیا برگزار میکنند، قطعا و حتما میتوان از حضور این افراد و نوع تولید محتوا و حتی روندی که داشتهاند، ایرادهایی گرفت، اما این نکته را نباید فراموش کرد که حضور توریستها در کشور نه تنها بُعد اقتصادی دارد که روی معرفی ایران به مردم دیگر کشورها هم موثر است، اما مهم این است که ما به عنوان میزبان چه خوراکی را برای این افراد حاضر میکنیم تا با دیگران به اشتراک بگذارند.
در این میان محمدابراهیم لاریجانی، مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری معاونت گردشگری در گفتوگویی با همشهری گفته که «او نیز اشکالات فنی بر تولید محتوای اینفلوئنسرهای دعوتشده به ایران را پذیرفته اما معتقد است نباید جلوی اجرا و تکرار چنین پروژههایی گرفته شود.
به اعتقاد او، حتی اگر این افراد بیارتباط به سفر باشند، اما فالوئرهای آنها انسان هستند و اگر حتی ۵میلیون از ۲۰میلیون دنبالکننده آنها تصاویر ایران را در صفحاتشان مشاهده کنند، حس خوب ایران به آنها منتقل میشود و ممکن است علاقهمند به سفر حتی ۵سال دیگر شوند و یا حتی هیچگاه در عمرشان به ایران سفر نکنند. او اجرای چنین پروژههایی را بخشی از شیوه اینفلوئنسر مارکتینگ در بازاریابی دیجیتال گردشگری عنوان کرده است که درصورت هدفمندبودن میتواند به جذب گردشگر به ایران کمک کند.»
منبع : Bartarinha