جمشید پارسامنش هنرور فعال در حوزه گلیمبافی در گفتگو با خبرنگار صلح خبر گفت: بازارچهها و نمایشگاههای صنایع دستی، موثر بر معرفی ستاره ها و بالارفتن میزان فروش فرآوردههای دستی هستند و فضایی را فراهم میآورند تا هم ستاره ها و تولیدکنندگان رشتهها و محصولات مختلف یکدیگر را بشاسند و هم با سلیقه و پسند مخاطب خود آشنا شوند.
این تولیدکننده گلیم، صنایع دستی و گردشگری را مرتبط با یکدیگر دانست و افزود: گردشگری باید به کمک صنایع دستی بیاید چراکه این دو بدون هم ناقصاند و هرچه آمار گردشگران بالاتر رود به همان اندازه هم کسب و کار ستاره ها صنایع دستی رونق میگیرد. اما مساله این است که بیشتر گردشگرانی که به کردستان میآیند فقط سنندج را میبینند و به شهرهای دیگر استان سفر نمیکنند در نتیجه برگزاری بازارچههای نوروزی در شهرهایی جز مرکز استان، فایده چندانی ندارد.
پارسامنش به ضرورت وجود تبلیغات گسترده تر برای نمایشگاهها و بازارچههای صنایع دستی اشاره و بیان میکند: هزینه تبلیغات بالاست و ستاره ها نمیتوانند کار خود را آن گونه که باید و شاید معرفی کنند از این رو باید مسئولان سازمان میراث فرهنگی و دیگر سازمانها و نهادهای متولی چون صداوسیما به معرفی صنایع دستی، آن هم در قالبی جذاب و اثرگذار بپردازند.
او با اشاره شرایط بد اقتصادی و تاثیر آن بر صنایع دستی گفت: ما یش از این با دهها بافنده در سراسر استان کردستان ارتباط داشتیم و ابتدا محصولات خود را تولید و بعد به فروش آن فکر میکردیم اما شرایط کنونی تغییر کرده؛ به این معنی که ابتدا سفارش میگیریم و بعد بر اساس میزان سفارشات خود، گلیم میبافیم. میزان صادرات هم کاهش پیدا کرده و تحریمهای اقتصادی و مشکلاتی که در زمینه نقل و انتقال پول وجود دارد هم بر این میزان، بی تاثیر نیست و موجب شده تا بازار خارجی ما تحتالشعاع قرار بگیرد.