امروز: سه شنبه, ۲ اردیبهشت ۱۴۰۴ / بعد از ظهر / | برابر با: الثلاثاء 24 شوال 1446 | 2025-04-22
کد خبر: 316887 |
تاریخ انتشار : 30 مهر 1398 - 11:06 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر طی مراسمی از کتاب آیین، نمایش و شبیه‌خوانی در هرمزگان نوشته مهدی عطایی دریایی رونمایی شد. نویسنده کتاب آیین، نمایش و شبیه‌خوانی در هرمزگان در گفت‌وگو با صلح خبر، تصریح کرد: در این کتاب در بحث نمایش شبیه‌خوانی نگاه غالب مسائل اجتماعی بوده است. مهدی عطایی دریایی با اشاره […]

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر

طی مراسمی از کتاب آیین، نمایش و شبیه‌خوانی در هرمزگان نوشته مهدی عطایی دریایی رونمایی شد.

نویسنده کتاب آیین، نمایش و شبیه‌خوانی در هرمزگان در گفت‌وگو با صلح خبر، تصریح کرد: در این کتاب در بحث نمایش شبیه‌خوانی نگاه غالب مسائل اجتماعی بوده است.

مهدی عطایی دریایی با اشاره به اینکه در این کتاب بحث تاریخی شبیه‌خوانی مطرح نیست، اظهار کرد: در این کتاب نگاهی به بررسی واقعه کربلا براساس موضوع هنر بوده و از واقعه تاریخی آن تفکیک می‌شود.

وی با بیان اینکه تأثیری که واقعه کربلا بر ستاره ها و اندیشه‌ورزان می‌گذارد بر هیچ‌کس پوشیده نیست، خاطرنشان کرد: ستاره ها متأثر از واقعه کربلا دست به خلق آثار می‌زنند و این تأثیر خود مفهومی مشخص و قابل‌تحلیل است.

این هنرور هرمزگانی با اشاره به اینکه ۳۰ مجلس شبیه‌خوانی از دیرباز شکل‌گرفته که به اجرا درمی‌آید، افزود: هیچ‌یک از این ۳۰ مجلس ارتباط مستقیمی با رخداد تاریخی کربلا یکدیگر ندارند  بلکه با تخیل، تحلیل و شرایط فرهنگی هر مرزوبوم شکل‌گرفته و آمیخته‌شده است.

وی ادامه داد: در مقدمه کتاب آورده شده است که موضوع شبیه‌خوانی یک بحث عام بوده که در ذهن، تعزیه را تداعی می‌کند درحالی‌که تعزیه بخشی از شبیه‌خوانی را در برمی‌گیرد.

عطایی دریایی با بیان اینکه تعزیه و نمایش شبیه‌خوانی یک دستاورد ایرانی است و از جایی به کشورمان منتقل نشده است، عنوان کرد: باید به خود ببالیم که این هنرنمایشی از آن کشورمان بوده است.

وی با اشاره به اینکه شبیه‌خوانی نتیجه هنر تخیل ستاره ها و شهدا است، اظهار کرد: برجسته‌ترین افراد در تحصیلات عالیه در خارج از کشور با مدرن شدن تعزیه مخالف هستند زیرا این موضوع لطمه به تعزیه می‌زند.

نویسنده کتاب آیین، نمایش و شبیه‌خوانی در هرمزگان افزود: حتی گرفتن میکروفن در تعزیه را بسیاری از افراد امری اشتباه قلمداد می‌کنند زیرا یک هنرور تعزیه همچون نمایش باید با صدای رسا مطلب را به گوش شنونده برساند.

وی با اشاره به اینکه موضوع نگران‌کننده برخی انحرافات بر نمایش و شبیه‌خوانی است، اعلام نمود: ورود موسیقی سنج و دمام در شبیه‌خوانی امری غیرقابل درک است زیرا حفظ سنت و آئین‌ها ارزش دارد.

عطایی دریایی با بیان اینکه ساز می‌تواند هیجان را بر تعزیه بیفزاید اما به شکل سنتی باید به اجرا دربیاید، خاطرنشان کرد: استفاده از سنج و دمام ضربه به این آئین سنتی در هرمزگان می‌زند.

وی در پایان گفت: کسی با نوآوری مخالف نیست اما با جایگزینی مخالفیم زیرا به اصل موضوع و ریشه آن ضربه می‌زند.

انتهای پیام

منبع : Isna.ir

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگار صلح خبرموسسه صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید