به گزارش صلح خبر، استاد کارگاه و داور بخش مجسمه بیست و ششمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران با اشاره به اینکه برگزاری این رویداد هنری در قامت یک سمپوزیوم، اظهار کرد: سمپوزیومها رویدادهایی هستند که در یک بازه زمانی محدود و مشخص هنروران را وا می دارند از ایده تا اجرای نهایی اثر خود را خلق کنند. قرار گرفتن نوجوانان و جوانان نوقلم در خلال این رویداد و برخورد آنها با اتفاقی به نام سمپوزیوم بدون هیچ تردیدی مهمترین ویژگی جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان است که در هیچ رویدادی در کشورمان نظیر و نمونه ندارد.
وی ادامه داد: دیگر ویژگی مهم این جشنواره به تمرکزگریزی و دوری از پایتخت و برگزاری در استانها و شهرستانهای مختلف بازمیگردد. این مساله باعث میشود تا جوانانی که در آغاز راه فعالیت حرفهای خود هستند بتوانند ضمن آشنایی با هنرور هم نسل خود با نگاه و تجربیات هنروران حرفهای آشنا شوند و به این واسطه بتوانند دورنمای فعالیت حرفهای خود را در آینده به درستی تصویر و ترسیم کنند.
صبری سومین ویژگی برجسته جشنواره هنرهای تجسمی جوانان را به ایجاد شور و شوق در جایجای ایران به واسطه میزبانی استانها و شهرستانهای مختلف از این رخداد دانست و تصریح کرد: حضور هنروران جوان از استانها و شهرستانهای مختلف در نقطهای واحد ضمن آشنایی آنها با فرهنگ، طبیعت و جغرافیای اقلیم متنوع کشورمان میتواند رویکردی دگرگون را در شکلگیری و تاثیرگذاری محیط و بافت فرهنگی در خلق آثار هنرهای تجسمی به ویژه در شاخهای مانند مجسمه برای هنروران فراهم آورد.
وی با تاکید بر آن که ذهن هنرجویان، دانشآموزان و دانشجویان جوان شرکتکننده در جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان هنوز پیچیدگیهای ذهن هنرور حرفهای را پیدا نکرده است، اظهار کرد: همین مساله ماده خام عظیمی را در اختیار استادان کارگاهها و داوران این جشنواره قرار میدهد تا در تربیت ذهن خلاق هنروران جوان بهترین شیوه و اثربخش ترین روش را برای شکل دهی بینش هنری برای شکل دهی مسیر حرفه ای هنروران جوان فراهم آورد.
استاد و داور کارگاه مجسمه بیست و ششمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان درباره شیوه آموزش خود در کارگاههای سهروزه این جشنواره، گفت: تلاش میکنم پیش از آغاز جشنواره با هنرجویانی که برای حضور در این رخداد انتخاب شدهاند ارتباطهای اولیه را برقرار کنم و اگر این مهم میسر نبود در کوتاهترین زمان، ابتدا برای شناخت جهان بینی هنرجویان با آنها به گفتوگو میپردازم و سپس در راستای علقه، نگاه، ایدئولوژی و سطح دانش علمی و عملی آنها تلاش میکنم تا داشتههای خود را در قالب کارگاه به آنها منتقل کنم. تعداد رخدادی مانند جشنواره هنرهای تجسمی جوانان که پایه و بستر شکل گیری خود را بر جریان سازی و تربیت نسل آینده هنروران کشور با تاکید بر جوانان و نوجوانان هنرور استوار کرده، باید آنقدر در طول سال زیاد باشد تا بتوانیم پاسخگوی خیل مشتاق هنروران جامعه جوان کشور خود باشیم.
وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر برای تغییر این انتظار باید تلاش کنیم که یک رویداد مجرد، نمیتواند به تنهایی پاسخگوی تمام نیازهای ایجاد جریانسازی هنری در کشور باشد. باید بپذیریم تنها به واسطه یک جشنواره چندروزه در طول سال نمیتوانیم انتظار اتفاقات بنیادین و اساسی در قامت فعالیتهای هنری در کشور را از آن داشته باشیم.
صبری در پایان با اشاره به تجربیات حضور خود در جشنواره هنرهای تجسمی جوانان در سالهای گذشته در تبریز و کرمان گفت: در همراهی با جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران شاهد اتفاقات خوب و معرفی هنروران جوان در آن روزها بودم که امروز برای خود و هنرشان نامی دست و پا کردهاند. امیدوارم برگزاری دوره بیست و ششم جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان در ایلام نیز منشأ تحولات خوبی برای هنرهای تجسمی و هنروران جوان کشورمان در تمامی شاخههای ۹گانه آن باشد.
بیست و ششمین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان ایران به دبیری «رضوان صادقزاده» با شعار «نرسیده به درخت، دو قدم مانده به گل» از سیام مرداد تا سوم شهریور ماه ۱۳۹۸ در ایلام برگزار خواهد شد.
انتهای پیام