امروز: شنبه, ۳۰ فروردین ۱۴۰۴ / قبل از ظهر / | برابر با: السبت 21 شوال 1446 | 2025-04-19
کد خبر: 423864 |
تاریخ انتشار : 20 اسفند 1399 - 12:43 | ارسال توسط :
0
3
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله اقتصادی صلح خبر رئیس سازمان فناوری اطلاعات با بیان اینکه ایجاد شبکه اختصاصی کودک در کشور، کاهش شکاف آموزشی و برقراری عدالت آموزشی را به همراه دارد، گفت: سیم‌کارت دانش‌آموزی، ابزاری بسیار کاربردی در لایه زیرساخت است که عدم اعمال خط مشی‌های لازم بر آن، می‌تواند زمینه‌های اعمال فیلترینگ برای عموم مردم را فراهم […]

به گزارش مجله اقتصادی صلح خبر

رئیس سازمان فناوری اطلاعات با بیان اینکه ایجاد شبکه اختصاصی کودک در کشور، کاهش شکاف آموزشی و برقراری عدالت آموزشی را به همراه دارد، گفت: سیم‌کارت دانش‌آموزی، ابزاری بسیار کاربردی در لایه زیرساخت است که عدم اعمال خط مشی‌های لازم بر آن، می‌تواند زمینه‌های اعمال فیلترینگ برای عموم مردم را فراهم کند.

به گزارش صلح خبر، امیر ناظمی در رویداد «صیانت از حقوق کودکان و نوجوانان در فضای مجازی» که با همکاری مرکز نوآوری و آموزش پژوهشگاه قوه قضاییه برگزار شد، به فعالیت‌های سه ساله این سازمان در حوزه کودک و نوجوان در شرایطی که فاقد هرگونه تکلیف قانونی در این حوزه بود، اشاره کرد و فناوری اطلاعات را یکی از دو مهارت کلیدی در دهه آینده دانست.

وی اظهار کرد: در دنیای امروز، اینترنت فقط یک رسانه نیست. بلکه نگاشت جهان واقعی در  فضای دیگر است. در این میان، بیشتر از هر زمان دیگری لازم است که به دلیل سرعت بالای تحولات در دنیای دیجیتال، آموزش والد و کودک توامان و به صورت هم‌زمان صورت گیرد. زیرا سرعت بالای تحولات باعث شده است که کودک با سواد دیجیتالی بالاتری نسبت به والدین قرار بگیرد.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات چارچوب‌بندی موضوع صیانت از حقوق کودکان و نوجوانان در فضای مجازی را مشتمل بر سه بخش دانست و گفت: بخش زیرساخت، شامل شبکه‌های اختصاصی کودکان، بخش خدمات که متشکل از اپلیکیشن‌ها، پلتفرم‌ها و کنترل والدین و نیز بخش محتوا اعم از محتوای آموزشی (چندرسانه‌ای)، کتاب‌های درسی کمک آموزشی و بازی‌های آموزشی است.

ناظمی از این رویکرد که برخی بر این باورند که می‌بایست کل شبکه را به شبکه کودک تبدیل کرد و سپس به سازماندهی تقاضاهای اضافه بر سازمان کاربران پرداخت، انتقاد کرد و تفکیک شبکه کودک از شبکه عمومی نظیر آنچه که در کشورهای پیشرفته مانند انگلستان رخ داده است را یک نیاز کاملا جدی دانست. هم‌چنین وجود تنوع در شبکه‌های اختصاصی کودک و امکان رگولاتوری با هدف تنظیم‌گری قیمت را اجزای دیگر لایه زیرساخت معرفی کرد.

عدالت آموزشی با شبکه اختصاصی کودک

وی در بیان ویژگی‌های شبکه کودک به سه مهم اشاره و گفت: فیلترینگ، قیمت ارزان و محتوای آموزشی، اصلی‌ترین ویژگی این شبکه را تشکیل می‌دهند. در این میان ارزان بودن قیمت دسترسی به این شبکه، کاهش شکاف آموزشی و در مقابل افزایش عدالت آموزشی را در بر دارد. در شبکه اختصاصی کودک، با حفظ حقوق مالکیت فکری می‌توان محتواهای اختصاصی کودک را که بر روی  شبکه اینترنت نیست یا دارای قیمت بالا است را ارایه داد.

رییس سازمان فناوری اطلاعات با بیان این که مشکل سطح پوشش به دلایل مسایل مقرون به صرفه اقتصادی در اغلب کشورهای دنیا از جمله ایالات متحده آمریکا وجود دارد و در ایران سطح پوشش تقریبا ۹۴ درصدی است، گفت: اتصال مدارس، مهم‌تر از اتصال افراد است و با ایجاد اتاق اتصال می‌توان مشکل سطح پوشش را تا حدودی حل کرد و اتصال به مراکز دانشگاهی، آزمایشگاهی و کتابخانه‌ها را برقرار کرد.

ناظمی وجود تنوع در شبکه‌های اختصاصی کودک و امکان رگولاتوری با هدف تنظیم‌گری قیمت را اجزای دیگر لایه زیرساخت معرفی و از تصویب مصوبه سیم‌کارت دانش‌آموزی تحت عنوان خبر خوب یاد کرد و گفت: سیم‌کارت دانش‌آموزی، ابزاری بسیار کاربردی در لایه زیرساخت است که عدم اعمال خط مشی‌های لازم بر آن، می‌تواند زمینه‌های اعمال فیلترینگ برای عموم مردم را فراهم کند.

وی ادامه داد: این موضوعی سال‌ها با مقاومت آموزش و پرورش مواجه بود، اما بروز بیماری کرونا به قانونی‌شدن آن انجامید. سیم‌کارت دانش‌آموزی، به افراد زیر ۱۸ سال تعلق می‌گیرد و در عین حال که کودک و نوجوان می‌تواند این سیم‌کارت را به نام خودش داشته باشد، مسوولیت حقوقی آن به عهده والدین است.

فعالیت‌های ۲۴ گانه در لایه خدمات

معاون وزیر ارتباطات لایه خدمات را زمینه‌ساز خلق بازار به جای پروژه‌سازی دانست که بازاری را نیز برای بخش خصوصی فراهم می‌کند و گفت: لایه‌ای که ارایه دهنده خدمات کنترل والدین(Parental Control) است و با وجود تنوع در ارایه‌دهندگان خدمات، باعث وجود حق انتخاب برای دانش‌آموز می‌شود. در لایه خدمات، ۲۴ حوزه فعالیت وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از: کتاب‌های دیجیتال، مشاوره‌های تحصیلی، نرم افزار سیستم مدیریت یادگیری(LMS)، بازی، تور مجازی، پیام‌رسان دانش‌آموزی، آزمون‌های تحصیلی، فضای ذخیره سازی اطلاعات و سایر موارد.

ناظمی با یادآوری این اصل که فقدان محتوای خوب، رشد محتوای بد را در بر دارد و خلق بازار برای محتوا، می‌بایست جایگزین رانت‌جویی شود، اظهار کرد: حوزه تولید محتوای کودک و نوجوان نیازمند در نظرگرفتن چند نکته کلیدی است که توجه به آن باعث افزایش کارآیی در حوزه آموزش می‌شود. از جمله این که بازی به مثابه نوعی محتوا به شمار می‌رود

وی ادامه داد: هم‌چنین تنوع در تولیدکنندگان محتوا و از سوی دیگر توجه به منطقه آموزشی در تولید محتوا، علاوه بر این که درک بیشتری را برای دانش‌آموزان را به همراه دارد، علاقه بیشتری را در فهم محتوای آموزشی ایجاد می‌کند. از این روی، یکسان‌سازی محتوای آموزشی ارایه شده در سراسر کشور، صرفا نمی‌تواند در تمامی دوران‌ها یک اتفاق موفق به شمار رود.

انتهای پیام

منبع : Isna.ir

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگار صلح خبرموسسه صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید