امروز: پنجشنبه, ۲۱ فروردین ۱۴۰۴ / قبل از ظهر / | برابر با: الخميس 12 شوال 1446 | 2025-04-10
کد خبر: 147364 |
تاریخ انتشار : 10 اردیبهشت 1396 - 17:28 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله اقتصادی پایگاه صلح خبر ؛ ایجاد دروازه مشترک ایران با کشورهای طرف معامله علی بعیدی مفردنیا، معاون برنامه ریزی و بین الملل گمرک جمهوری اسلامی ایران در یک نشست خبری از در دستور کار قرار گرفتن توسعه تبادل داده با کشورها در دستور کار گمرک ایران خبر داد. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین مشروح توضیحات […]

به گزارش مجله اقتصادی پایگاه صلح خبر ؛

ایجاد دروازه مشترک ایران با کشورهای طرف معامله

علی بعیدی مفردنیا، معاون برنامه ریزی و بین الملل گمرک جمهوری اسلامی ایران در یک نشست خبری از در دستور کار قرار گرفتن توسعه تبادل داده با کشورها در دستور کار گمرک ایران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین مشروح توضیحات معاون برنامه ریزی و بین الملل گمرک جمهوری اسلامی ایران در ادامه آمده است:  

*توسعه تبادل داده با سایر کشورها، در دستور کار گمرک ایران قرار گرفته و بر این اساس، توسعه سیستم‌های اطلاعاتی گمرک از سه فاز و از نیمه دوم سال ۹۲ شروع شده است؛ در عین حال تمامی رویه‌های گمرکی از جمله صادرات، ترانزیت و واردات را پوشش می‌دهد که تحت عنوان سامانه جامع گمرکی فعال است؛ همچنین فاز دوم توسعه سیستم‌های اطلاعاتی در قالب پنجره واحد تجارت فرامرزی، ارتباط با سایر سازمان‌های همجوار، همکار به صورت الکترونیکی انجام شده است.

*در گذشته مجوزها به صورت دستی و کاغذی ارائه می‌شد که اطلاع کاملی از صحت آنها وجود نداشت؛ اکنون تمامی این ارتباط به صورت الکترونیکی بوده و مجوزها را پوشش می‌دهد تا زمانی که تأییدیه سازمان‌های همجوار وجود نداشته باشد، امکان ترخیص کالا نیست.

*ایجاد دروازه مشترک ایران با کشورهای طرف معامله به عنوان سومین فاز سیستم‌های اطلاعاتی گمرک است.

* شرایط باید به گونه‌ای باشد که اطلاعات مبنای گمرکی به صورت مستقیم و الکترونیکی از کشور صادرکننده کالا و توسط سازمان رسمی دریافت شود؛ آنگاه می توان گفت به اطلاعات قابل اعتماد دست یافته‌ایم و این موضوع برای کالاهای صادراتی ما نیز مصداق خواهد داشت.

*در حال حاضر شرکت‌های ارائه دهنده گواهی مبدأ و یا اتاق‌های بازرگانی کشورها به صورت مستقیم و الکترونیکی این اطلاعات را ارائه می‌دهند؛ پس از تطبیق این اطلاعات می‌توان از نتایج آن اطمینان حاصل کرد.

*دریافت اطلاعات گواهی مبدأ کشورهای چین و کره جنوبی به شکل کاملاً الکترونیکی و برخط است. این کار از یک سال پیش شروع شده که البته در مباحثی مانند استانداردسازی داده‌ها، حل مشکل زبان دو کشور در قالب کد تفاهم صورت گرفته و همچنین برای ۱۰ کشور دیگر شامل امارات و ۹ کشور اروپایی در دست انجام است.

*دسترسی به سایت‌های تبادل داده سازمان‌هایی که گواهی مبدأ می‌دهند ایجاد شده همچنین اطلاعات شرکت‌های حمل به صورت کاملاً الکترونیکی دریافت می‌شود، بنابراین مدیریت ریسک و کنترل‌ها قبل از رسیدن کالا و اظهار رسمی انجام خواهد شد و اطلاعاتی که از گمرک کشور مبدأ گرفته می‌شود، قابل استناد است و با ایجاد ارتباط امن مبنای بررسی‌ها قرار می‌گیرد.

*برای اولین بار با کشور ترکیه بحث پیش‌اظهاری تیر و همچنین الکترونیک تیر به عنوان پایلوت جهانی شروع شد. در این راستا با کشور آذربایجان دو ماه پیش کار شروع شده و اطلاعات اظهارنامه‌های وارداتی و پته‌های عبوری را دریافت می‌کنیم و متقابل به کشورهای طرف ارائه می‌دهیم.

*توسعه اطلاعات سیستمی با دیگر کشورها در دستور کار است و کار با روسیه نیز به جلو می‌رود.

*تبادل اطلاعات گمرکی در قالب توافقات انجام شده پیش می‌رود. همچنین با کشور افغانستان نیز تست‌های این موضوع صورت گرفته و با ارمنستان هم وارد مذاکره شدیم؛ در این راستا اردیبهشت سال ۹۵ همکاری گمرکی میان ایران و روسیه در قالب تبادل داده و فعالیت شرکت‌های تجاری معرفی شده انجام می‌شود.

*در تمام سیستم‌های مکانیزه معتبر دنیا بحث مدیریت ریسک هوشمند به عنوان چتر پوششی مطرح است اگر روی این سیستم‌ها مدیریت ریسک انجام نشود عملاً آنها ابتر خواهند بود. در تمام سه فاز اصلی شامل پنجره واحد، دروازه مشترک، چتر اطلاعاتی انجام می‌شود که در قالب برون‌داد و درون‌داد شاخص‌هایی که خطر و پارامترها و معیارهای ایستا مشخص بود.

*اکنون شاخص‌های پویا برای مدیریت ریسک در سطح منطقه و ملی ایجاد شده است. همچنین وقتی تفاوت ارزش و یا خطری در گمرک اتفاق می‌افتد سیستم خود را به روز می‌کند و همچنین ریسک رندومی نیز از واردات انجام خواهد شد.

*در حال حاضر اطلاعات را از منشأ دریافت می‌کنیم و برای مدیریت ریسک اطلاعات گواهی را می‌گیریم. در گذشته مسیر قرمز، زرد و سبز وجود داشت که اکنون این مسیرها سیستمی شده است. مسیر سبز کنترل کاملاً سیستمی، مسیر زرد کنترل کاملاً سیستمی و اسنادی توسط کارشناس و مسیر قرمز کنترل کاملاً سیستمی، اسنادی به همراه بررسی فیزیکی است.

3939

Let’s block ads! (Why?)

RSS

اگر خبر یا گزارشی دارید از بخش خبریار صلح خبر برای ما ارسال نمایید.

خبریار صلح خبر

قوانین خبریار صلح خبر

  1. لطفا در ارسال اخبار و تصاویر و گزارش های خود قوانین و مقرارت را رعایت فرمایید.
  2. از ارسال مطالب خلاف عفت عمومی یا تصاویر موهون اکیدا خودداری فرمایید.
  3. در صورت مشاهده تخلف پس از تذکر ، حساب کاربری موردنظر بلافاصله حذف می گردد.

گروه وبگردی صلح خبر 

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید