امروز: یکشنبه, ۷ مرداد ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الأحد 22 محرم 1446 | 2024-07-28
کد خبر: 550242 |
تاریخ انتشار : 18 تیر 1403 - 13:48 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش صلح خبر به نقل از رویترز، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو با تکرار ادعای قبلی درباره شرط پیوستن اوکراین به این ائتلاف نظامی تحت رهبری آمریکا، گفت که هیچ تضمینی وجود ندارد که کی‌یف ظرف ۱۰ سال آتی به ناتو ملحق شود. استولتنبرگ که اول اکتبر سمت خود را ترک و آن را به […]

به گزارش صلح خبر به نقل از رویترز، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو با تکرار ادعای قبلی درباره شرط پیوستن اوکراین به این ائتلاف نظامی تحت رهبری آمریکا، گفت که هیچ تضمینی وجود ندارد که کی‌یف ظرف ۱۰ سال آتی به ناتو ملحق شود.
استولتنبرگ که اول اکتبر سمت خود را ترک و آن را به مارک روته، نخست وزیر هلند واگذار خواهد کرد، در گفت‌وگو با سی‌بی‌اس‌نیوز توضیح داد که چرا امیدوار است تا اوکراین به‌جای سه سال آتی، تا سال ۲۰۳۴ به عضویت ناتو دربیاید.
وی دراین‌باره گفت: هیچ‌کس دقیقا از ۱۰ سال حرف نزده زیرا آشکار است که مساله مساله پیوستن اوکراین، تا چه اندازه حساسیت دارد. اوکراین در حال حاضر کشوری درگیر جنگ است.
استولتنبرگ افزود: مهم‌ترین موضوع در حال حاضر برای ناتو این است که حمایت از اوکراین را افزایش دهد و اطمینان حاصل کند که این کشور پیروز می‌شود. این پیش‌شرط عضویت احتمالی اوکراین در ناتو است.
دبیرکل ناتو هفته گذشته در گفت‌وگویی ابراز امیدواری کرده بود که کی‌یف ظرف یک دهه آتی به ناتو ملحق شود. این اظهارات پس از آن مطرح شد که ناتالیا گالیبارنکو، سفیر کی‌یف در ناتو به پولیتیکو گفته بود که اوکراین خواستار پیشنهادی «برگشت‌ناپذیر» مبنی بر عضویت نهایی در ناتو در جریان اجلاس آتی این ائتلاف در واشنگتن است. این اجلاس ۹ تا ۱۱ جولای برگزار می‌شود.
اعضای ناتو در ابتدا در سال ۲۰۰۸ با پیوستن اوکراین موافقت کردند اما هیچ زمان‌بندی برای آن ارائه نشد. پس از کودتای سال ۲۰۱۴ در کی‌یف که با حمایت غرب انجام شد، اوکراین به طور کامل خود را وقف رسیدن به هدفش یعنی پیوستن به ناتو کرد. این کشور در پاییز ۲۰۲۲ و پس از آنکه چهار منطقه این کشور با اکثریت آراء با الحاق به روسیه موافقت کردند، درخواست عضویت در ناتو را مطرح کرد.
با این حال، مقامات ناتو به دفعات گفته‌اند که عضویت اوکراین در این ائتلاف مادامی که این کشور درگیر جنگ با روسیه است، امکان‌پذیر نیست. مسکو گسترش ناتو به سمت مرزهای خود را تهدیدی موجودیتی علیه خود می‌پندارد. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه تاکید کرده است که تمایل اوکراین برای پیوستن به ناتو یکی از دلایل اصلی آغاز عملیات نظامی در این کشور بوده و بی‌طرفی کی‌یف را یکی از پیش‌شرط‌های برقراری صلح با همسایه‌ بلندپروازش عنوان کرده است.

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید