به گزارش مجله فرهنگ و هنر پایگاه صلح خبر ؛ به گزارش ایسنا،یلدا قشقایی که با مستند «ایل بدر» متقاضی شرکت در دهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت شده است، دربارهی چگونگی شکلگیری این اثر گفت: من برای یافتن هویت شخصی خودم که همیشه دغدغهام بوده، تصمیم به ساخت این مستند گرفتم و از همان ابتدای تحقیق ضمن کسب […]
به گزارش مجله فرهنگ و هنر پایگاه صلح خبر ؛
به گزارش ایسنا،یلدا قشقایی که با مستند «ایل بدر» متقاضی شرکت در دهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت شده است، دربارهی چگونگی شکلگیری این اثر گفت: من برای یافتن هویت شخصی خودم که همیشه دغدغهام بوده، تصمیم به ساخت این مستند گرفتم و از همان ابتدای تحقیق ضمن کسب اطلاعات بسیار پیرامون ایل قشقایی، متوجه شدم بسیاری از تصوراتم از اجدادم اشتباه بوده است.
کارگردان مستند «ایل بدر» در گفتگویی اظهار کرد: من به دنبال هویت فراموش شده خودم به دنبال ساخت این مستند رفتم، چرا که پدربزرگم به آبادان مهاجرت کرده بود و پدرم در این شهر به دنیا آمد. من و پدرم قشقایی بودیم اما با زبان ترکی آشنایی نداشتیم و این عدم تبادل فرهنگی با ایل قشقایی برای من مسئله مهمی شده بود.
او با اشاره به دلیل مهاجرت خاندان اجدادیاش توضیح داد: ما از طایفه «عمله» بودیم که البته در آن زمان به معنای قومی بود که مردِ عمل بودند و از نزدیکترین طایفهها به خوانین محسوب میشدند. تصور من این بود که جدم هنگام یکی از رشادتها در جنگ کشته شده اما در همان ابتدای تحقیقات متوجه شدم این طور نبوده و او براساس مسمومیت غذایی فوت شده است و این باعث برهم خوردن رویاهای کودکیام شد.
قشقایی در ادامه دربارهی نام مستند خود توضیح داد: نام اولیه فیلم «من کی هستم» بود، اما در ادامه متوجه شدم حرفهایی که قرار است بیان کنم، مهمتر از پاسخ به این پرسش است و به همین دلیل «ایل بدر» را انتخاب کردم که در زبان قشقایی به فردی گفته میشود که کار بدی کرده و از ایل بیرون انداخته شده است! ما بدون آن که کار بدی انجام داده باشیم از ایل خود دور افتادیم!
کارگردان «ن بی دردسر» با بیان این که با پایان ساخت مستندش، به گذشته خود افتخار میکند، خاطرنشان کرد: در «ایل بدر» نگاه به هویت افراد معاصر ایل قشقایی مانند من است. ما وارد زندگی این افراد میشویم و به شرح حال آن ها میپردازیم.
به گفته یلدا قشقایی، مستندهای خوبی دربارهی کوچ ایل عشایر تا به حال ساخته شده است و به همین دلیل او در مستندش اشارهای به کوچ ایل قشقایی که طولانیترین مسیر را از ییلاق به قشلاق طی میکنند، نکرده است.
او درباره مدت زمان ساخت مستند اخیرش توضیح داد: حدود 6 سال بود که ذهنم مشغول این موضوع بود، اما یک سال به صورت متمرکز تحقیق کردم و به مدت یک سال هم فیلمبرداری این اثر زمان برد.
قشقایی همچنین دربارهی دلیل توجه محدود فیلمسازان و داوران جشنوارهها به مستندهای قومنگارانه گفت: من که به شخصه امیدی به حضور مستندم در جشنواره سینماحقیقت ندارم و فکر نمیکنم اتفاق ویژهای برای فیلمم رخ بدهد؛ در حالی که دغدغهی هویت در جامعه امروز بسیار پُررنگ است و با نگاه به آدمهای جامعه حتی نوع لباس پوشیدن آنها میتوان به وجود این دغدغه پی برد.
وی تاکید کرد: مشکل اصلی سوار بر موج اتفاقات روز بودن است. تا موضوعی داغ میشود همه شروع می کنند به ساخت فیلم و توجه به آن موضوع؛ در حالی که موضوع «هویت» دغدغهای همگانی است.
این مستندساز در پایان، از محمدحسین لطیفی گوینده گفتار متن مستند «ایل بدر» تشکر کرد.
کلانترهای اوکراینی به سینماحقیقت میآیند
فیلم مستند «کلانترهای اوکراینی» ساختهی «رومن باندارچوک» در بخش مسابقه بینالملل دهمین دوره جشنواره سینماحقیقت روی پرده میرود.
در خلاصه موضوع این فیلم مستند 52 دقیقهای آمده است: «در روستایی در جنوب اوکراین، «ویکتور» و «ولادیا» دو کلانتر تراژیک- کمیک باید جرائمی نظیر سرقت دو اردک را حل و فصل کنند. دیگر مشکلات این روستا، اختلاف بین همسایگان، آزار و اذیت فیزیکی و خرابی اتومبیلهاست که ریشه بسیاری از آنها در بیکاری، فقر و بیسوادی است. فیلمساز ماجراهای «ویکتور» و «ولادیا» را با چشمانی کنجکاو و در جستجوی هر روزهی صحنههای کمیک زندگی آنها دنبال میکند…»
«کلانترهای اوکراینی» منتخب جشنواره معتبر «ایدفا» هلند بوده است. این فیلم در بخش مسابقه بینالملل مستندهای نیمهبلند جشنواره سینماحقیقت روی پرده میرود. در این بخش 9 فیلم مستند خارجی پذیرفته شدهاند.
رومن باندارچوک متولد سال 1982 (34 ساله) در منطقه خرزون اوکراین است. در کارنامه ی فیلمسازی او، ساخت مستندهای میدان اروپا، دیکسیلند، برش خشن و 15 داستان در مورد جوانان به چشم میخورد.
تهران از پُر سر و صداترین شهرهای جهان است
فیلم مستند «چهار- ٦» ساخته «رضا سورانی» در اولین نمایش عمومی، متقاضی شرکت در دهمین دوره جشنواره بینالمللی سینماحقیقت شده است.
در خلاصه موضوع این فیلم 40 دقیقهای آمده است: «تهران از پُر سر و صداترین شهرهای جهان است. آیا میتوان این صداها را خاموش کرد؟ آیا میتوان به همهی این صداها گوش کرد؟ شنیدن یا گوش کردن؟ موضوع همین است. تحقیقات در اروپا نشان داده که فرهنگ شنیداری یک منطقه تاثیر مستقیمی بر میزان تولید صدا و حساسیت مردم نسبت به صدا دارد. فیلم مستند «چهار- ٦» با نگاهی تجربی مخاطب خود را در چشمانداز این تفکر قرار میدهد که آیا میتوان جور دیگری به سر و صدا گوش کرد؟ فیلم، مجموعهای از تجربههای مختلف شنیداری است…»
پژوهشگر، کارگردان و تدوینگر این فیلم «رضا سورانی» است. مرتضی سورانی (تصویربردار)، پیام رفیعی، مهدی بهبودی، امیرحسین صادقی، رضا سورانی (صدابرداران)، پیام رفیعی (مدیر تولید) و نادر مشایخی (آهنگساز) نیز از دیگر عوامل تولید این اثر مستند هستند. «چهار- ٦» توسط حسین افشار و رضا سورانی تهیه شده است.
رضا سورانی متولد سال 1360 در شهر اهواز است و «چهار- ٦» اولین تجربه مستندسازی وی بشمار میآید.
مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی، دهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را طی روزهای 14 تا 21 آذرماه 1395، با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» که از فرمایشات حضرت علی(ع) است، در شهر تهران برگزار خواهد کرد.
انتهای پیام
Let’s block ads! (Why?)
ایسنا
اگر خبر یا گزارشی دارید از بخش خبریار صلح خبر برای ما ارسال نمایید.
قوانین خبریار صلح خبر
- لطفا در ارسال اخبار و تصاویر و گزارش های خود قوانین و مقرارت را رعایت فرمایید.
- از ارسال مطالب خلاف عفت عمومی یا تصاویر موهون اکیدا خودداری فرمایید.
- در صورت مشاهده تخلف پس از تذکر ، حساب کاربری موردنظر بلافاصله حذف می گردد.