امروز: چهارشنبه, ۱۴ خرداد ۱۴۰۴ / بعد از ظهر / | برابر با: الأربعاء 8 ذو الحجة 1446 | 2025-06-04
کد خبر: 130716 |
تاریخ انتشار : 06 بهمن 1395 - 12:54 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله فرهنگ و هنر پایگاه صلح خبر ؛ به گزارش ایسنا، پنجم بهمن‌ماه و همزمان با پنجمین روز سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر فجر نمایش «شاخص» از فرانسه به عنوان اولین اجرای صحنه‌ای تئاترشهر در سالن اصلی به صحنه رفت، آن هم در حالی که این تالار با استقبال زیاد مخاطبان کاملا پُر شد و تعدادی مهمان […]

به گزارش مجله فرهنگ و هنر پایگاه صلح خبر ؛

به گزارش ایسنا، پنجم بهمن‌ماه و همزمان با پنجمین روز سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر فجر نمایش «شاخص» از فرانسه به عنوان اولین اجرای صحنه‌ای تئاترشهر در سالن اصلی به صحنه رفت، آن هم در حالی که این تالار با استقبال زیاد مخاطبان کاملا پُر شد و تعدادی مهمان خارجی هم از سفارت فرانسه برای تماشای این اجرا در تئاترشهر حضور داشتند.

نمایش «شاخص» که با 30 دقیقه تاخیر آغاز شد، یک اثر موزیکال بی‌کلام است که بیشتر با تکیه بر حرکات آکروباتیک اجرا شد و یکی از المان‌های اصلی آن هم کتاب بود؛ با این حال این نمایش بیشتر جنبه سرگرمی داشت و بسیاری از تماشاگران را با خود همراه کرد هر چند عده‌ای هم انتقاد داشتند که چنین نمایشی که وجه تفریحی آن غالب است، نباید در سالن اصلی تئاترشهر اجرا شود.

«شاخص» در دو نوبت اجرا شد و پس از پایان اجرای اول، چهار بازیگر مرد این اثر روی صحنه سالن اصلی با تماشاگران نمایش خود عکس سلفی گرفتند.

برخورد حراست با یک هنرمند

یکی دیگر از نمایش‌های پرتماشاگر مجموعه تئاترشهر نمایش «یادگار گاده‌ ر» به نویسندگی و کارگردانی قطب‌الدین صادقی بود که در سالن «چهارسو» با استقبال زیاد مخاطبان اجرا شد.

صادقی پیش از اجرای این نمایش با اشاره به اینکه قرار بود؛ جشنواره برای نمایش بروشور منتشر کند اما با توجه به انجام نشدن این کار، خودِ گروه هم دیر به صرافت انجام آن افتاده است توضیح داد که این نمایش یک اثر تجربی است و نام آن هم اسم یک رودِ سرچشمه‌ گرفته از شاخه‌های کوه زاگرس است که منطقه‌ای حاصلخیز را در دوره ماقبل ماد به وجود آورده است و دقیقا یکی از این محل‌ها جایی است که جام حسنلو در آن پیدا شده است.

این کارگردان ادامه داد: این نمایش را به مناسبت روز موزه در ۲۸ اردیبهشت‌ماه برای موزه ملی آماده کرده بودم و اجرای آن در جشنواره در واقع اولین اجرای عمومی آن محسوب می‌شود.

او با تأکید بر اینکه قصد نداشته در این نمایش یک فرهنگ باستانی را روایت کند، افزود: می‌خواستم نمایشی را ارائه کنم تا در آن بگویم براساس این داستان قدیمی حق با جوانان و امیدهای آینده است.

وی همچنین خاطر نشان کرد که این نمایش بدون کلام و براساس حرکت انجام می‌شود.  

یکی از نکات جالب توجه این نمایش طراحی لباس بازیگران این اثر بود که به لحاظ بصری جذابیت‌های زیادی داشت و همین موضوع باعث شد، یکی از حاضران در سالن در بیشتر زمان این نمایش یک ساعته اقدام به عکس‌برداری و فیلمبرداری بکند که البته پس از پایان نمایش مشخص شد این فرد یکی از هنرمندانی است که بیشترین سابقه فعالیتش در تلویزیون بوده است، در نهایت هم این فیلمبرداری غیرمجاز با برخورد حراست مجموعه روبرو شد.

اولین حضور معاون هنری در پنجمین روز جشنواره

در پنجمین روز جشنواره تئاتر فجر همچنین علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اولین بار در جشنواره حضور یافت و به چند سالن نمایشی این رویداد هنری به صورت کوتاه سر زد.

«یتیم خانه فونیکس» به تالار وحدت رفت

نمایش موزیکال «یتیم خانه فونیکس» در حالی در پنجمین روز از سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر فجر به صحنه رفت که با استقبال نسبتا خوب تماشاگران روبرو شد.

این نمایش موزیکال پر بازیگر که در ساعت 19 روز سه شنبه 5 بهمن در تالار وحدت اجرا شد، طراحی صحنه و لباس قابل توجهی داشت.

کارگردان ونویسنده نمایش 110 دقیقه‌ای «یتیم خانه فونیکس» محمد نیازی و آرش خیرآبادی هستند که از مشهد در جشنواره شرکت کرده‌اند. این نمایش که درباره افسانه تاریخی «بیگ برن» شهر لندن است، پیش از این در تئاترشهر مشهد هم به صحنه رفته و با استقبال خوبی مواجه شده بود.

حافظ «خوب، بد، زشت» را دید

نمایش «خوب، بد، زشت» به کارگردانی شقایق فتحی هم در تماشاخانه «حافظ» با نیم ساعت تاخیر به صحنه رفت.

در این نمایش 60 دقیقه‌ای بازیگران از کشیدن سیگار گرفته تا قلیون،  از اصول مناظره گرفته تا مسائل دیگر را به صورت «بد، زشت و خوب» روی صحنه به نمایش گذاشتند.

شقایق فتحی که طراحی صحنه این اجرا را بر عهده داشت، صحنه تالار «حافظ» را به شکل یک بیابان که یک نیسان وانت در آن گیر کرده است، طراحی کرده بود.

در شروع این اجرا صدای موسیقی متن نمایش آنقدر بالا بود که دیالوگ بازیگران به خوبی شنیده نمی‌شد و با آنکه سعید دولتی و ابوالفضل حاجی علی‌خانی بازیگران این نمایش نقش خودشان را به خوبی ایفا کردند، اما استقبال چندان خوبی از این اجرا نشد و بسیاری از تماشاگران در حین اجرا سالن را ترک کردند.

این نمایش که ابوالفضل حاجی علیخانی نویسنده آن است، درباره دو بومی جنوبی است که وانتی را در پمپ‌بنزین می‌دزدند. از قضا بار وانت محموله‌ای است که مسیر زندگی‌شان را عوض می‌کند.

«خوب، بد، زشت» منتخب جشنواره «خمسه» بوده است و پیش از این در پلاتو بنیاد روایت و در تماشاخانه حوزه هنری روی صحنه رفته بود.

«تو ماهی نیستی»

«تو ماهی نیستی» نمایشی از ترکیه شامگاه 5 بهمن ماه در حالی به صحنه رفت که مخاطب ایرانی را در درک مفهوم اثر، سردرگم رها کرد.

ترکیه در سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر فجر دو اثر نمایشی ارائه کرد که هر دو آن‌ها کاری از کمپانی «کیپلار آیاکلار» به سرپرستی میهران توماسیان بودند که در «سار» و «تو ماهی نیستی» به عنوان بازیگر نیز به روی صحنه رفت.

«تو ماهی نیستی» اثری بی کلام و متکی بر اجرای بازیگر و ویدئوپروجکشن است که با تمهیدی ساده در استفاده از پروجکشن و موسیقی کلاسیک ترکیه، ماجرای خود را پیش می‌برد و بازیگر آن با چمدانی که در طول نمایش همراه دارد، سعی در به نمایش گذاشتن داستان مهاجرت انسان‌ها و سرگردانی آن‌ها در مرزهای آبی دارد که با وجود ایجاد سرگرمی‌های صحنه‌ای و همراه کردن مخاطب حتی در صحنه سازی بخشی از اثر، نتوانست آنچنان که باید با تماشاگر ایرانی ارتباط برقرار کند، به طوری که اعتراض و کلافگی برخی از مخاطبان که بازیگران و منتقدان تئاتر نیز بودند، بارها در طول نمایش زمزمه وار شنیده می‌شد.

این‌جا واقعیت را می‌بینید

در ادامه اجراهای پنجمین روز جشنواره نمایش «اسکورسیزی» در حالی به صحنه تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر رفت که به دلیل حجم زیاد تماشاگران و بی‌نظمی‌ای که مخاطبان در نشستن روی صندلی‌های خود به وجود آوردند، اجرای نمایش با بیست دقیقه تاخیر آغاز شد.

«اسکورسیزی» که مانند واقعیت اجرائی خود، در یک سالن تئاتر اتفاق می‌افتد یک گروه فیلمساز آماتور را نشان می‌دهد که آخرین جلسه‌ی قبل از نمایش خود را برای پیدا کردن جای دوربین در یک سالن تئاتر تمرین می‌کنند و  این تمرین همراه با مطرح کردن بخش‌هایی از زندگی خصوصی این افراد انجام می‌شود.

این اجرا که تقریبا نیمی از آن به زبان ترکی اجرا شد و هیچ بالانویسی هم برای فارسیزبان‌ها نداشت، درعین حال چند تماشاگر خارجی هم داشت.

همچنین «اسکورسیزی» به نویسندگی و کارگردانی رسول کاهانی در دو بخش مسابقه تئاتر جوان و مرور تئاتر ایران بدون هیچ اطلاعات یا بروشوری برای معرفی این نمایش به مخاطبان اجرا شد.

یکی دیگر از اجراهای شامگاه 5 بهمن ماه جشنواره، نمایش «ماتریوشکا» به کارگردانی و بازیگری پارسا پیروزفر بود که سرمای سالن تماشاخانه «ایرانشهر» برخی از تماشاگران را در طول این اجرای نسبتا طولانی با مشکل روبرو کرد.

انتهای پیام

Let’s block ads! (Why?)

ایسنا

اگر خبر یا گزارشی دارید از بخش خبریار صلح خبر برای ما ارسال نمایید.

خبریار صلح خبر

قوانین خبریار صلح خبر

  1. لطفا در ارسال اخبار و تصاویر و گزارش های خود قوانین و مقرارت را رعایت فرمایید.
  2. از ارسال مطالب خلاف عفت عمومی یا تصاویر موهون اکیدا خودداری فرمایید.
  3. در صورت مشاهده تخلف پس از تذکر ، حساب کاربری موردنظر بلافاصله حذف می گردد.

گروه وبگردی صلح خبر 

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید