امروز: سه شنبه, ۶ آذر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الثلاثاء 25 جماد أول 1446 | 2024-11-26
کد خبر: 117692 |
تاریخ انتشار : 01 آبان 1395 - 9:57 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله اجتماعی پایگاه صلح خبر ؛ ارتباط مستقیم نشست‌های سریالی با تونل‌های مترو/ ٢٠ کشته و زخمی حاصل فرونشست زمین در تهران محسن سرخو، عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر تهران، می‌گوید: «شهرداری تهران فردای روزی که چنین نشستی در تهران رخ می‌دهد، در روزنامه همشهری، حرف‌هایی غیرتخصصی و غیر‌کارشناسانه منتشر و […]

به گزارش مجله اجتماعی پایگاه صلح خبر ؛

ارتباط مستقیم نشست‌های سریالی با تونل‌های مترو/ ٢٠ کشته و زخمی حاصل فرونشست زمین در تهران

محسن سرخو، عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر تهران، می‌گوید: «شهرداری تهران فردای روزی که چنین نشستی در تهران رخ می‌دهد، در روزنامه همشهری، حرف‌هایی غیرتخصصی و غیر‌کارشناسانه منتشر و اعلام می‌کند فرونشست‌ها برای نشتی لوله‌ها یا برداشت از سفره‌های زیرزمینی آب است».

وی می‌گوید: «در فرونشست‌های خطوط مترو که دقیقا زیر چهار ایستگاه مترو رخ داده، هشت نفر جانشان را از دست داده‌اند، ١١نفر مصدوم شده و یک نفر نقص عضو داشته است. توضیح شفاف نمی‌دهند و بعد در روزنامه همشهری اعلام می‌کنند علت، نشت لوله‌های آب بوده است. سؤال این است که چرا این نشتی‌ها تنها در مسیر ایستگاه‌های مترو رخ می‌دهد؟ تخصص من این مباحث است؛ اما اگر فردی با تجربیات عادی در این‌ موضوع ورود کند، شواهد گویای اثرگذاری مترو در فرونشست‌های مترو است». سرخو افزود: در توضیح دیگر در رسانه‌هایشان آمده، می‌گویند برداشت از سفره‌های آب زیر‌زمینی باعث فرونشست می‌شود، سؤال این است که کارگران مترو که این حوادث برایشان رخ داده، دقیقا در کجای این سفره‌ها قرار داشته‌اند که خاک روی سرشان آوار شده؟ مگر این کارگران در محیط کارگاهی مترو نبوده‌اند؟

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به مستنداتی که به دست آورده است، گفت: در یکی از حوادث، که می‌خواستند سگمنت‌ها را بردارند، خاک بالای آن را تخلیه نکردند و بار این خاک فشار آورده و یکباره خالی شده و روی سرشان آوار شده و چند نفر را کشته است. درباره چاهی که هفته قبل ریزش کرد هم، همین بی‌احتیاطی دلیل حادثه بوده و چاه کنده‌شده، دیوار نداشته است و مسلم است، چاهی که دیواره ندارد، احتمال ریزش بالایی دارد!

سرخو می‌گوید: این نوع برخورد شهرداری با موضوعات؛ یعنی پاک‌کردن صورت مسئله، نگرانی ما را در‌این‌باره بیشتر می‌کند. او افزود: اگر اصل موضوع را بپذیرد، برخورد هم می‌کند و نظارت را بیشتر می‌کند و احتمال خطر کم می‌شود؛ اما در این شرایط، برداشت این است که باید منتظر حوادث بیشتر هم باشیم چون اصل اشتباه را نپذیرفته‌اند.

اما همین انکار و نبود شفافیت درباره فرونشست‌های زمین در شهر تهران، بین شهرداری و سایر ارگان‌هایی که مسئولیت تأسیسات شهری را دارند و البته فرمانداری تهران، ادامه دارد و هر‌کدام در این میانه، حرف خودشان را می‌زنند و فرونشست‌ها هم همچنان ادامه دارد.

اما برخلاف سرخو، مجتبی شاکری، عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران، می‌گوید مقصر فرونشست‌ها در تهران مشخص نیست.

او اعلام کرده زمین تهران سالانه ٣٠ سانتی‌متر نشست می‌کند و افزوده است: از خیلی قبل، اعلام کرده‌ایم قرار است از این پس اسکن‌کردن زیر سطح زمین برای تمام پروژه‌ها انجام شود؛ اما این مسئله همه جا رعایت نمی‌شود. باید در نظر داشت آب سه رودخانه بزرگ در تهران، جذب زمین می‌شود و در بین این مسیرها، مقارهایی ایجاد شده که هرازچندگاهی فرونشست زمین داریم. وی با بیان اینکه برخی می‌گویند این فرو‌نشست‌ها به خاطر حفاری تونل مترو، گاز و غیره است، گفت: اما هنوز به‌طور کامل مقصر فرو‌نشست‌ها مشخص نشده است. البته شهرداری می‌گوید ما اسکن‌ها را انجام می‌دهیم و فرو‌نشست‌ها به ما ربطی ندارد؛ اما برخی از دوستان در کمیسیون عمران، معتقدند تونل‌ها هم در فرونشست‌ها بی‌تأثیر نیستند؛ اما هنوز پاسخ قطعی در این زمینه داده نشده است.

درحالی‌که حتی اعضای شورای شهر تهران اطلاعات و برداشت قطعی از این نشست‌ها ندارند، معاون عمرانی فرمانداری تهران برای چندمین بار اعلام کرده است حضور تونل‌های مترو در فرونشست‌های سطح شهر تهران بی‌تأثیر نیست و در حوادث اخیر، به جز چهارراه مولوی، در مابقی موارد، تونل‌های مترو از محل حادثه عبور کرده است و بی‌تردید یکی از دلایل محسوب می‌شود.

غلامحسین آرام با بیان اینکه زمین شهر تهران سست است و هرکجا که در زیر سطح فعل‌و‌انفعالاتی در آن انجام شود، با توجه به بخش‌های مختلف خاک تغییراتی در سطح رخ خواهد داد، افزود: وجود مترو بی‌تأثير نیست. در پروژه‌ای که به طول صد کیلومتر در زیر سطح تهران در حال انجام است، پیش‌بینی چنین اتفاقاتی امکان‌پذیر است؛ بنا‌بر‌این باید نهایت دقت از سوی پیمانکاران و شرکت مترو لحاظ شود تا کمترین آسیب را برای شهر و شهروندان داشته باشیم.

معاون عمرانی فرمانداری تهران تأکید کرد: البته درحال‌حاضر شرایط به‌گونه‌ای است که تنها چند پیمانکار، امکانات پیشرفته شامل TBM دارند که با استفاده از این تجهیزات، کمتر شاهد وقوع حوادث ناگوار خواهیم بود. در حوادث خیابان پیامبر و شهران، پیمانکار حفر تونل مترو از روش‌های سنتی استفاده می‌کرد؛ درحالی‌که تاکنون در مکانی که از TBM استفاده می‌شده، شاهد وقوع این حوادث نبوده‌ایم.

۴۷۴۷

Let’s block ads! (Why?)

RSS

اگر خبر یا گزارشی دارید از بخش خبریار صلح خبر برای ما ارسال نمایید.

خبریار صلح خبر

قوانین خبریار صلح خبر

  1. لطفا در ارسال اخبار و تصاویر و گزارش های خود قوانین و مقرارت را رعایت فرمایید.
  2. از ارسال مطالب خلاف عفت عمومی یا تصاویر موهون اکیدا خودداری فرمایید.
  3. در صورت مشاهده تخلف پس از تذکر ، حساب کاربری موردنظر بلافاصله حذف می گردد.

گروه وبگردی صلح خبر 

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید