امروز: چهارشنبه, ۱۹ شهریور ۱۴۰۴ / قبل از ظهر / | برابر با: الأربعاء 18 ربيع أول 1447 | 2025-09-10
کد خبر: 366232 |
تاریخ انتشار : 04 تیر 1399 - 5:19 | ارسال توسط :
0
2
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر یک ستاره یاسوجی که از آتش‌سوزی جنگل‌های این منطقه غمگین است، معتقد است که گفتگو می‌تواند امکانات و راه‌های تازه را به ما نشان بدهد. آن وقت خشم‌مان را بر روی طبیعت با آتش زدن کوه نشان نمی‌دهیم و با داس به جان داشته‌های‌مان نمی‌افتیم. بسیاری از کسانی که […]

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر

یک ستاره یاسوجی که از آتش‌سوزی جنگل‌های این منطقه غمگین است، معتقد است که گفتگو می‌تواند امکانات و راه‌های تازه را به ما نشان بدهد. آن وقت خشم‌مان را بر روی طبیعت با آتش زدن کوه نشان نمی‌دهیم و با داس به جان داشته‌های‌مان نمی‌افتیم.

بسیاری از کسانی که تئاتر ایران را  ـ و نه فقط تئاتر تهران ـ را پیگیری می‌کنند، رضا گشتاسب را می‌شناسند؛ نمایش‌نامه‌نویسی که سال‌هاست در یاسوج دست به قلم دارد و نمایشنامه‌هایی را به نگارش در آورده که از نظر اهل فن، آثاری قابل تامل است و جوایز گوناگونی را هم برایش به ارمغان آورده است.    

این نویسنده که مانند هر انسان اهل ذوق دیگری از آتش‌سوزی جنگل‌های منطقه زندگی‌اش، اندوهگین است، با نگارش یادداشتی توضیح می‌دهد که تئاتر چگونه می‌تواند بستری برای برقراری گفتگو ایجاد کند تا آدم‌ها بیاموزند خشم‌شان را با سخن گفتن تخلیه کنند و با داس و آتش به جان سرمایه‌های انسانی و طبیعی سرزمین مادری‌شان نیفتند.

این یادداشت را عینا با همان ادبیات در صلح خبر می‌خوانید:    

«تئاتر باید بتواند مسیر درست مناسبات خودش با رفتار و مناسبات اجتماعی را پیدا کند.‌ یکی از این ‌ابزار که در کنار طرح مساله و بیانگری آن مهم است امکانِ گفتگو است. تئاتر رعایت قواعد دمکراسی را مساله‌ی مهم‌ خودش می‌داند. هم ‌از باب عقیده و ایدئولوژی و هم‌ از لحاظ تکنیکی. نیاز دارد که دو سوی کشمکش و دعوا از قدرتی یکسان برخوردار باشند تا اثر واجد کشش و تعلیق باشد و مخاطب را به عنوان همراهی نگران در کنار خود داشته باشد. برای این امر به دو سوی تخاصم قدرتی یکسان می‌دهد و تولیدکننده از جناح نزدیک ‌به عقیده خود دست‌کم جانبداریِ عریان و تصریحی نمی‌کند.

اگر تئاتر بتواند لزوم‌گفتگو محوری را به تماشاکن خودش آموزش بدهد،‌ بسیاری از مشکلات پیش‌روی جامعه از پیچیده‌تر شدن بی‌مورد نجات پیدا می‌کنند. پرخاشگری جای خودش را به اندیشیدن ‌می‌دهد. در گفتگو می‌آموزیم که نباید یک سویه به قضاوت نشست. این جا چون ‌مساله مشکلات اخلاقی و جرم‌های موجود در جامعه هست، باید بگویم بسیاری از جنایات ناشی از همین قضاوت‌هاست.‌ ما در مقام‌ کنشگر چون خشم از کنش قبلی در وجود ما دارد شعله می‌کشد، تنها یک دلیل برای کنش‌گر مقابل متصور هستیم و خشم، اجازه‌ی بررسی مسیرهای دیگر ‌را به ما نمی‌دهد.‌ بنابراین دست به کنشی‌ می‌زنیم که کسی دیگر برای ما انتخابش کرده. انتخاب خود ما نیست. گفتگو می‌تواند امکانات و راه‌های تازه را به ما نشان بدهد. آن وقت خشم‌مان را بر روی طبیعت با آتش زدن کوه نشان نمی‌دهیم. با داس به جان داشته‌های‌مان نمی‌افتیم.»

از رضا گشتاسب نمایش‌نامه‌های «چند روایت نامعتبر»، «ندیدنی»، سه‌گانه «سوءظن و سوسک»، «سه روایت از مردن در یکروز مه­‌آلود»،  «خواب برهنۀ برف» ،«خرگوش سفید»، «مه‌­آلود مثل یک شب»، «مثل روز»، «چاقوی دم کردۀ شب» ، «یک هفته راه رفتن در بهشت» و … را دیده‌ایم.

انتهای پیام

منبع : Isna.ir

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگار صلح خبرموسسه صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید