گروه فرهنگ و هنر؛ به گزارش ایسنا، این مطلب به قسمتهای مختلفی تقسیم شده که حوزه «فرهنگ، هنر و رسانه» در یکی زیرمجموعههای آن قرار دارد. مشروح کامل این گزارش که بهمناسبت فرارسیدن هفته دولت منتشر شده، به این شرح است: الف) وضعیت در ابتدای استقرار دولت یازدهم وضعیت شاخصهای کلیدی بخش فرهنگ و هنر […]
گروه فرهنگ و هنر؛
به گزارش ایسنا، این مطلب به قسمتهای مختلفی تقسیم شده که حوزه «فرهنگ، هنر و رسانه» در یکی زیرمجموعههای آن قرار دارد.
مشروح کامل این گزارش که بهمناسبت فرارسیدن هفته دولت منتشر شده، به این شرح است:
الف) وضعیت در ابتدای استقرار دولت یازدهم
وضعیت شاخصهای کلیدی بخش فرهنگ و هنر و رسانه در سال 1392 نشان میدهد تعداد 63900 عنوان کتاب منتشر شده و تعداد اعضای کتابخانههای عمومی 2255 هزار نفر بوده است. همچنین در سال مذکور، شمارگان نشریات منتشرشده 1300 میلیون نسخه، تعداد تماشاگران فیلمهای سینمایی 13 میلیون نفر و تعداد اجرای صحنهای موسیقی 908 اجرا و تعداد کانونهای فرهنگی – هنری مساجد 15940 کانون بوده است. این امر حاکی از رشد اندک و سطح نازل شاخصهای کلیدی این بخش بوده که خود گواهی بر عدم سیاستگذاری مطلوب و مدیریت نادرست بخش است.
ب) مهمترین سیاستها و اقدامات انجامشده
با تغییر فضای فرهنگی کشور و نشاط ناشی از گفتمان فرهنگی اعتدال، شرایط برای رونق فضای فرهنگی کشور و بالندگی و ارتقای خلاقیتها در عرصه فعالیتهای فرهنگی و هنری فراهم گردید. همچنین رویکرد و برنامههای راهبردی دولت در توسعه مناسبات بینالمللی، منجر به شکوفایی ظرفیتهای دیپلماتیک فرهنگی گردید. در این راستا برخی از مهمترین اقدامات صورت گرفته طی دو سال گذشته به شرح ذیل است:
- گسترش فرهنگ قرآنی در راستای اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی
- تعمیق نگرشهای دینی جامعه و مقابله با عوامزدگی، ترویج خرافات و بهرهبرداری ابزاری از عواطف دینی
- ارتقای کانونهای فرهنگی – هنری مساجد
- توجه به پیشکسوتان فرهنگ و هنر
- اهتمام به صیانت و تقویت هویت ملی و انسجام اجتماعی با بهرهگیری از ظرفیتهای فرهنگی و هنری اقوام
- توسعه فضاهای فرهنگی متناسب با نیاز مناطق مختلف کشور
- حمایت از آزادی بیان و خلاقیت فرهنگی
- تغییر رویکرد نهادهای فرهنگی از فعالیت محوری به اثربخشی فعالیت
- تقویت و گسترش زبان فارسی در خارج از کشور
- شفافسازی در یارانههای پرداختی به حوزههای مطبوعات و نشر
- تدوین آییننامهها و اجرای قانون دسترسی آزاد به اطلاعات
- ارتقا و گسترش توجه به حوزههای هنر بویژه موسیقی و احیای ارکسترهای سمفونیک و ملی
- توجه ویژه به حضور فرهنگی در فضای مجازی و حمایت از بازیهای رایانهای
- بازگشایی خانه سینما، حل اختلافات چندین ساله اهالی سینما و ایجاد روحیه وفاق در این جمع
- اصلاح ساختارهای نظارتی و بهبود شرایط اعطای مجوزهای فرهنگی و هنر
- تقویت تشکلهای فرهنگی، علمی، هنری و دینی
- افزایش پوشش دیجیتال تلویزیونی به میزان 85 درصد جمعیت کل کشور
ج) نتایج حاصله و آخرین وضعیت
ردیف |
هدف کلی |
عنوان شاخص/ هدف کمی |
واحد متعارف |
1394 |
---|---|---|---|---|
1 |
صیانت از مبانی و ارزش های انقلاب اسلامی، اندیشههای امام و رهبری مقاومسازی، بالندگی، پویایی و اعتلا و توانمندسازی فرهنگی تحکیم هویت ملی و وفاق فرهنگی تحکیم و پایدارسازی اقتصاد فرهنگ و هنر |
نسبت هزینه مصرف فرهنگی خانوار روستایی به کل هزینه خانوار 1 |
درصد |
257/0 |
نسبت هزینه مصرف فرهنگی خانوار شهری به کل هزینه خانوار 2 |
درصد |
403/0 |
||
سرانه مصرف فرهنگی روستایی (کالاها و خدمات شمارش شده در حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) |
ریال به ازای هر نفر |
962/115 |
||
سرانه مصرف فرهنگی شهری(کالاها و خدمات شمارش شده در حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) |
ریال به ازای هر نفر |
914/314 |
||
سرانه فضاهای فرهنگی |
نفر متر مربع |
– |
||
سرانه جایگاههای عرضه محصولات فرهنگی |
جایگاه به ازای هر 100هزار نفر |
45 |
||
میزان سرمایهگذاری بخش خصوصی برای احداث مراکز فرهنگی |
میلیارد ریال |
– |
||
میزان سرمایهگذاری بخش دولتی برای احداث مراکز فرهنگی |
میلیارد ریال |
– |
||
نسبت بودجه فعالیتهای فرهنگی بینالمللی به بودجه فرهنگی کشور |
درصد |
– |
||
سهم تولید ایران در صنعت سینمای جهان |
درصد |
– |
||
تعداد شاغلان بخش فرهنگ و هنر کشور |
نفر |
– |
||
سهم اقتصاد فرهنگ از تولید ناخالص ملی |
درصد |
– |
||
نسبت شاغلان و فعالان بخش فرهنگ به شاغلان کشور |
درصد |
– |
||
نسبت شاغلان و فعالان بخش هنر به شاغلان کشور |
درصد |
– |
||
میزان حمایت از تشکلهای مردمنهاد فرهنگی |
میلیارد ریال |
– |
ردیف |
هدف کلی |
عنوان شاخص/ هدف کمی |
واحد متعارف |
1394 |
1 |
تحکیم و پایدارسازی اقتصاد فرهنگ و هنر |
سرانه کتابفروشیها |
باب نسبت به هر 000/100نفر |
– |
سهم بازار کتاب از تولید ناخالص داخلی(GDP) |
درصد |
– |
||
کل ارزش بازار کتاب |
میلیارد ریال |
– |
||
2 |
مقاومسازی، بالندگی، پویایی و اعتلا و توانمندسازی فرهنگی فرهنگسازی اقتصاد مقاومتی |
شمارگان کتابهای منتشر شده 3 |
1000 نسخه |
145653 |
عناوین کتابهای منتشر شده |
عنوان |
75412 |
||
میانگین عناوین کتابهای منتشر شده به تعداد ناشران |
درصد |
– |
||
سرانه عناوین کتابهای منتشر شده |
عنوان به هر100هزار نفر |
6/9 |
||
سرانه شمارگان کتابهای منتشر شده |
نسخه به جمعیت کشور |
2 |
||
نسبت عناوین کتابهای چاپ اول منتشر شده به کل عناوین کتابهای منتشر شده |
درصد |
2/59 |
||
نسبت عناوین کتابهای منتشر شده کودک و نوجوان به کل عناوین کتابهای منتشر شده |
درصد |
3/15 |
||
سرانه شمارگان کتابهای منتشر شده کودک و نوجوان به جمعیت کودک و نوجوان کشور |
درصد |
17/0 |
ردیف |
هدف کلی |
عنوان شاخص/ هدف کمی |
واحد متعارف |
1394 |
---|---|---|---|---|
2 |
مقاومسازی، بالندگی، پویایی و اعتلا و توانمندسازی فرهنگی فرهنگسازی اقتصاد مقاومتی تحکیم هویت ملی و وفاق فرهنگی |
زیر بنای کتابخانههای عمومی (تحت پوشش نهاد کتابخانههای عمومی کشور) |
متر مربع |
1458449 |
تعداد کتابهای موجود در کتابخانههای عمومی (تحت پوشش نهاد کتابخانههای عمومی کشور) |
هزار نسخه |
42281 |
||
تعداد اعضای کتابخانههای عمومی (تحت پوشش نهاد کتابخانههای عمومی کشور) |
هزار نفر |
2685 |
||
سرانه کتابخانههای عمومی (تحت پوشش نهاد کتابخانههای عمومی کشور) |
باب به هر 000/100نفر |
4/4 |
||
سرانه کتابهای موجود در کتابخانههای عمومی کشور (تحت پوشش نهاد کتابخانههای عمومی کشور) |
نسخه به هر 100 نفر |
56 |
||
سرانه صندلی کتابخانههای عمومی کشور (تحت پوشش نهاد کتابخانههای عمومی کشور) |
صندلی به هر 1000 نفر |
– |
||
عناوین نشریات منتشر شده |
عنوان |
7325 |
||
شمارگان روزنامههای منتشرشده |
میلیون نسخه |
970 |
||
شمارگان نشریات منتشر شده |
میلیون نسخه |
1317 |
||
عناوین نشریات محلی منتشر شده |
عنوان |
2175 |
||
شمارگان نشریات محلی منتشر شده |
میلیون نسخه |
– |
ردیف |
هدف کلی |
عنوان شاخص/ هدف کمی |
واحد متعارف |
1394 |
---|---|---|---|---|
2 |
مقاومسازی، بالندگی، پویایی و اعتلا و توانمندسازی فرهنگی صیانت از مبانی و ارزش های انقلاب اسلامی، اندیشه های امام و رهبری |
عناوین نشریات کودک و نوجوان منتشر شده |
عنوان |
49 |
تعداد خبرگزاریها |
خبرگزاری |
46 |
||
تعداد خبرگزاریهای غیر دولتی |
خبرگزاری |
– |
||
تعداد مراکز فروش مطبوعات4 |
واحد |
1239 |
||
تعداد کانونهای تبلیغاتی5 |
کانون |
1594 |
||
سرانه کاغذ مصرفی مطبوعات برای هر نفر در سال |
نفر/کیلوگرم |
2 |
||
سرانه شمارگان نشریات کشور |
نسخه به هر 1000 نفر |
171 |
||
سرانه شمارگان روزنامههای کشور |
نسخه به هر 1000 نفر |
126 |
||
تعداد مجوزهای صادر شده نشر دیجیتال |
مجوز |
173 |
||
تعداد آثار رتبهبندی شده نرمافزار رسانهای |
عنوان اثر |
– |
||
تعداد سامانههای برخط ثبت شده |
مورد /رسانه |
– |
||
تعداد بازیهای رایانهای تولید شده |
بازی |
80 |
||
تعداد عناوین بازینامه (داستان بازی رایانهای) تولید و حمایت شده |
عنوان |
– |
ردیف |
هدف کلی |
عنوان شاخص/ هدف کمی |
واحد متعارف |
1394 |
2 |
مقاومسازی، بالندگی، پویایی و اعتلا و توانمندسازی فرهنگی تحکیم هویت ملی و وفاق فرهنگی |
تعداد عناوین فیلمهای سینمایی تولید شده (بر اساس پروانه مالکیت) |
عنوان |
79 |
تعداد عناوین فیلمهای اکران شده (ایرانی و خارجی) |
عنوان |
69 |
||
تعداد تماشاگران فیلمهای سینمایی6 |
هزار نفر |
14100 |
||
تعداد سالنهای فعال سینما |
سالن |
334 |
||
تعداد آموزشگاههای آزاد هنری |
باب |
3218 |
||
ظرفیت سالنهای فعال سینما |
صندلی |
122897 |
||
تعداد اکران فیلمهای ایرانی شرکتکننده در مجامع جهانی |
اکران |
1673 |
||
تعداد جوایز فیلمهای ایرانی در مجامع جهانی |
جایزه |
243 |
||
تعداد کل فیلمهای عرضه شده در شبکه نمایش خانگی |
عنوان |
324 |
||
شمارگان فیلمهای عرضه شده در شبکه نمایش خانگی |
هزار نسخه |
22 |
||
سرانه فیلمهای سینمایی تولید شده |
عنوان فیلم به 1میلیون نفر |
3/1 |
||
میزان فروش آثار سینمایی اکران شده |
میلیون ریال |
554260 |
||
سرانه صندلی سینمای کشور |
صندلی به هر 620 نفر |
1 |
||
سرانه پرده سینما |
پرده برای هر100هزارنفر |
8/9 |
||
سرانه تماشاگر سینما |
نفر بلیط |
21/0 |
||
تعداد آلبومهای موسیقی مجوز گرفته |
آلبوم |
435 |
||
مجامع و جشنوارههای موسیقی برگزار شده |
رویداد |
21 |
ردیف |
هدف کلی |
عنوان شاخص/ هدف کمی |
واحد متعارف |
1394 |
---|---|---|---|---|
2 |
مقاومسازی، بالندگی، پویایی و اعتلا و توانمندسازی فرهنگی تحکیم هویت ملی و وفاق فرهنگی |
شمارگان موسیقی تولید و تکثیر شده |
هزار نسخه |
– |
تعداد اجرای صحنه ای موسیقی |
اجرا |
4527 |
||
تعداد سالنهای کنسرت موسیقی |
سالن |
59 |
||
سرانه شمارگان آلبومهای موسیقی تولید و تکثیر شده |
نسخه به 100هزارنفر |
– |
||
تعداد عناوین نمایشهای اجرا شده |
عنوان |
5162 |
||
تعداد سالنهای نمایش |
سالن |
– |
||
تعداد تماشاگران نمایشهای اجرا شده |
هزار نفر |
2385 |
||
تعداد اجراهای صحنهای هنری (نمایش و موسیقی) در خارج از کشور |
اجرا |
– |
||
تعداد اجراهای صحنهای هنری (نمایش و موسیقی) خارجی در کشور |
اجرا |
– |
||
سرانه اجراهای صحنهای هنری (نمایش و موسیقی و عرضه مد و لباس) |
اجرا به هر 100هزار نفر |
– |
||
تعداد نمایشگاههای هنرهای تجسمی |
نمایشگاه |
1341 |
||
تعداد هنرجویان هنرستانهای هنری |
نفر |
2837 |
||
تعداد نگارخانههای فعال |
نگارخانه |
386 |
||
تعداد هنرستانهای هنری |
باب |
39 |
||
تعداد آموزشگاههای آزاد هنری |
باب |
3218 |
||
تعداد جشنوارهها و نمایشگاههای مد و لباس |
رویداد |
– |
||
تعداد اجراهای زنده نمایش مد و لباس |
اجرا |
– |
ردیف |
هدف کلی |
عنوان شاخص/ هدف کمی |
واحد متعارف |
1394 |
|
3 |
ارتقای اخلاق، معنویت و تقوا تحکیم هویت ملی و وفاق فرهنگی |
تعداد موسسههای خیریه (تحت پوشش سازمان اوقاف و امور خیریه) |
موسسه |
– |
|
تعداد موقوفات |
موقوفه |
184543 |
|||
تعداد موسسات فرهنگی قرآن و عترت |
تعداد موسسه |
645 |
|||
تعداد کتابخانههای مساجد (تحت پوشش کانونهای فرهنگی و هنری مساجد) |
مخزن بسته |
باب |
6282 |
||
مخزن باز |
6364 |
||||
تعداد کانونهای فرهنگی و هنری مساجد (عمومی و تخصصی) |
شهری (عمومی) |
کانون |
10330 |
||
روستایی (عمومی) |
10670 |
||||
تخصصی |
785 |
||||
دانشگاهی |
211 |
||||
مصلی |
550 |
||||
4 |
گسترش مناسبات فرهنگی در سطح بینالملل صیانت از مبانی و ارزش های انقلاب اسلامی، اندیشههای امام و رهبری |
تعداد نمایندگیهای فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور |
نمایندگی |
88 |
|
تعداد فارسیآموزان خارج از کشور |
نفر |
5200 |
|||
تعداد دانشجویان خارجی در دانشگاههای کشور |
نفر |
– |
|||
تعداد طلاب و دانشپژوهان حوزوی خارجی پذیرفته شده در ایران |
نفر |
– |
|||
تعداد مبلغان مذهبی اعزامی به دیگر کشورها |
نفر |
433 |
|||
تعداد اسناد همکاریهای فرهنگی معتبر میان ایران و دیگر کشورها |
سند |
117 |
|||
تعداد هفتههای فرهنگی برگزارشده در دیگر کشورها |
رویداد |
30 |
انتهای پیام
Let’s block ads! (Why?)
ایسنا