علی ابراهیمی در گفتوگو با صلح خبر، با اشاره به شیوههای صحیح نقد و ضرورت پرهیز از نقد غیرحرفهای اعلام نمود: مسلماً هر نوع فعالیت و کاری حتی در اوج موفقیت ایراداتی دارد و نقد به آن وارد است که شنیدن نقدها میتواند به بهبود عملکرد و ارتقا منجر شود.
وی در ادامه اظهار کرد: یک نقد زمانی مؤثر است که به همراه مطرح کردن اشکالات و ایرادات راه حلی برای رفع آنها نیز ارائه دهد. اگر صرفاً اشکالات بیان شود و راه حلی برای حل آنها مطرح نشود نقد به نتیجهای نمیرسد و در اصل سازنده نیست.
نماینده مردم شازند در مجلس تصریح کرد: بهترین روش برای بیان نقد مطرح کردن صادقانه مسائل و ارائه راهکار است. اما آنچه که متأسفانه در کشور ما رایج است این است که منتقدین در هر زمینه بدون مهابا و حتی بدون در نظر گرفتن نقاط مثبت صرفاً انتقاد کرده و در نهایت نتیجهای نیز ندارد.
وی در ادامه تاکید کرد: اگر ما نقد سازنده را در کشور در یک فضای صمیمی و گسترده دنبال کنیم مراحل تکامل و پیشرفت را سریعتر طی خواهیم کرد چرا که نقد سازنده معایب را نشان داده و راه اصلاح آن را نیز نشان میدهد. نقد باید بدون غرض، صادقانه و به همراه مصداق و ارائه راهکار باشد.
وی در ادامه با اشاره به نقش دانشگاه در ترویج نقد سازنده اعلام نمود: جمعیت دانشجویی یک جمعیت باسواد است و گروه پویای جامعه محسوب میشود. زمانی که اطلاعات صحیح در اختیار دانشجویان قرار گیرد آنها نیز نقدهای سازندهای خواهند داشت. مسئولین دانشگاهها باید اطلاعات دقیق و صحیحی را در اختیار دانشجوها قرار داده تا آنها از وضعیت جامعه مطلع شوند و سپس به دور از هیجانات و جوهای روانی مقطعی از نظر کارشناسی این افراد استفاده شود.
وی در پایان گفت: دانشگاه میتواند نقش سازندهای در ترویج نقد سازنده داشته باشد.
انتهای پیام