به گزارش صلح خبر،آیتالله علیدوست میگوید:اگر از شما بپرسند بزرگترین تحریف و سوء فهم در پیوند با عاشورا چیست چه خواهید گفت؟ سوء برداشتی که قرنهاست حضور دارد و امروزه پررنگ شده است. در مورد عاشورا تحریفات عجیب و غریب زیادی صورت گرفته است و برخی از محققان در مورد تحریفات واقعه عاشورا سخنرانی، کتاب و مقاله دارند.
در تحریفات صورت گرفته در مورد واقعه عاشورا به یک مورد اشاره میکنم و آن، نفی اهتمام به شریعت است. یعنی عاشورا به گونهای تلقی شود که من سوگوار، اگر شریعت را رعایت نکردم، آن عزاداری به داد من میرسد و کار من را اصلاح میکند.
امروزه یک تحریف بسیار بزرگی که دیگر تنها مرتبط با واقعه عاشورا نیست و کلی است، رخ میدهد، نفی شریعت است. یعنی گریز متدینان و مسلمانان از شریعت الهی. وجود عرفانها و معنویت منهای شریعت(نماز،روزه،واجبات،مستحبات و مکروهات) و حمله جریانات مختلف به فقه، حوزههای علمیه، مراجع و دستورات الهی اتفاقی نیست. اگر عرفان،معنویت و عزاداری بدون شریعت تبلیغ شود،بزرگترین تحریف به شمار میآید. همه هم در راستای نفی شریعت و ضد هدف امام حسین (ع) است.
حاجب از شعرای دوره مشروطه میگوید که شبی شعری سرودم و خوابیدم. یک مصرع شعر این بود: حاجب اگر معامله قیامت با علی است / من ضامنم تو هر چه بخواهی گناه کن. علی را دوست بدار کفایت میکند. میگوید شب امام به خوابم آمد و فرمود:حاجب شعر خوبی سرودی که مصرع اولش خوب است اما مصرع دومش را عوض کن. بگو اگر معامله حشر با علی است /شرم از رخ علی کن و کمتر گناه کن.
من اهل نقل خواب نیستم و با برخی خوابدیدنها هم به شدت مخالفم اما برخی خوابها عین حکمت است.
امام رضا (ع) به زید بن موسی بن جعفر میفرماید: به خدا قسم احدی به آن کرامتهایی که نزد خدا است، نرسد مگر با اطاعت و فرمانبرداری از حق تعالی. کسی از ما اهل بیت نیست مگر این که اطاعت کند.
نه اینکه بخواهم بگویم شرکت در مراسمهای مربوط به مصیبت امام حسین (ع) و تعظیم شعائر اثر ندارد اما نباید اینها را وسیلهای برای نفی اهتمام به شریعت و جایگزینی برای سایر اعمال صالح قرار بدهیم.
انتهای پیام