امروز: شنبه, ۷ مهر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: السبت 25 ربيع أول 1446 | 2024-09-28
کد خبر: 333063 |
تاریخ انتشار : 15 دی 1398 - 12:20 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله سیاسی صلح خبر صلح خبر/البرز استاد ژئوپلیتیک دانشگاه خوارزمی با اشاره به نگرانی آمریکا از نقش موثر سردار سلیمانی در اجرای طرح خروج نیروهای آمریکایی از عراق، گفت: روند ناآرامی‌های آبان ماه مقامات آمریکایی را به این نتیجه رسانده بود که هر گونه اقدامی علیه ایران دست کم با بی‌تفاوتی ملت ایران […]

به گزارش مجله سیاسی صلح خبر

صلح خبر/البرز استاد ژئوپلیتیک دانشگاه خوارزمی با اشاره به نگرانی آمریکا از نقش موثر سردار سلیمانی در اجرای طرح خروج نیروهای آمریکایی از عراق، گفت: روند ناآرامی‌های آبان ماه مقامات آمریکایی را به این نتیجه رسانده بود که هر گونه اقدامی علیه ایران دست کم با بی‌تفاوتی ملت ایران همراه خواهد شد و از هزینه افکار عمومی در کشورمان علیه آمریکا خواهد کاست که این گویای خطای محاسباتی آنهاست.

مراد کاویانی‌راد در گفت و گو با صلح خبر، در خصوص علت محبوبیت سردار سلیمانی به عنوان یک چهره ملی گفت: سردار سلیمانی از چند منظر فرد کم نظیری بودند و همین عوامل در خلق محبوبیت ایشان در مقیاس ملی و منطقه ای موثر بود. در مقیاس ملی ایشان نگاهی فراگیر به مسائل داخلی و جریان‌های سیاسی موجود داشتند و در حد و قواره انتساب به جریان‌های سیاسی موجود ظاهر نشدند.

وی افزود: ایشان تنوع و تکثر موجود در سطح جامعه را پذیرفته بود بنابر این در مقام کنشگر سیاسی که مخالف خود را به بی اخلاقی و وابستگی متهم کند هرگز برنیامد، دیگر آنکه بخش عمده ای از تاریخ یک و نیم دهه اخیر که ایشان در قالب فرماندهی سپاه قدس، رسانه‌ای شدند در پیوند با پیدایش و قلمروگستری جریان های تکفیری تروریستی بود که امنیت را از کشورهای غرب آسیا به ویژه عراق و سوریه سلب کرده بودند.

نام سلیمانی در تاریخ مبارزه با تروریسم جهان خواهد درخشید

این استاد دانشگاه خوارزمی ادامه داد: شما کمتر فرمانده نظامی سطح بالایی را می بینید که حضور میدانی وسیع داشته باشد و توانسته باشد با گروه‌های مختلف زبانی و مذهبی این کشور ها ارتباط برقرار کرده باشد و توان آنها را برای مقابله جریان های تروریستی به کار گرفته باشد به همین دلیل در منطقه نیز به همان اندازه محبوبیت داشتند. از این رو در تاریخ مبارزه با تروریسم در غرب آسیا نام سپهبد سلیمانی خواهد درخشید و مایه افتخار ایرانیان و احترام ملت های منطقه خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که شهادت سردار ملی چه اندازه موجب همبستگی بیش از پیش  اقشار مختلف مردم علیه آمریکا و همپیمانانش خواهد شد، اظهار کرد:‌ در بسیاری موارد عناصر و عامل تهدید کننده و نا امن ساز موجب همبستگی هستند. بازتاب شهادت سردار سلیمانی در داخل کشور تاسف و اندوه عمومی فراگیری در بین مردم و مسئولان به واسطه محبوبیت ایشان برانگیخت. در تجربه ۴۰ ساله انقلاب معدود چهره هایی داریم که محبوبیت فراگیر آنها به همگرایی ملی و وحدت عمل مسئولان انجامیده باشد.

کاویانی افزود: بی شک چهره منفوری که رئیس جمهور مستقر آمریکا طی چند سال اخیر به واسطه تحریم های فراگیر و خروج از برجام از خود به جای گذاشت و دستور مستقیم وی در ترور سردار شهید نقش موثری در افزایش محبوبیت سردار سلیمانی در ایران و کشورهای منطقه داشت. در اواخر جنگ تحمیلی نیز به یاد دارم که حقیقتا فشار ناشی از تهاجم عراق به اندازه ای بالا گرفت که استقلال سیاسی و تمامیت سرزمینی کشور تهدید می شد. این تهدید به تعطیلی مجلس شورای اسلامی، اعلام حمایت مجلس به رغم وجود دیدگاه های سیاسی مختلف از رزمندگان و حضور نمایندگان مردم در میدان های جنگ انجامید.

دستور ترور سردار سلیمانی پیش از این صادر شده بود

کاویانی علت دستور مستقیم شهادت سردار سلیمانی توسط ترامپ را این گونه اعلام کرد: داعش به اندازه ای قوی و خطرناک شده بود که امنیت و ثبات همه کشورهای منطقه را تهدید می‌کرد، بنابراین کشورهای منطقه از هر نیروی که بتواند این جماعت ترور را نابود کند استقبال می کردند. ایران و آمریکا علی رغم اختلافات بنیادی که در مصالح و ایدئولوژی داشتند در حوزه مبارزه با تروریسم داعش هدف مشترکی داشتند. دستور ترور سردار سلیمانی پیش از این داده شده بود اما به واسطه بازتاب هایی که می توانست برای منافع آمریکا داشته باشد اجرایی نشد. اما طی دو هفته گذشته پس از بمباران مواضع کتائب حزب الله عراق و به شهادت رسیدن جمعی از آنها توسط آمریکا و در پی آن حمله معترضان به این اقدام به سفارت آمریکا، پنتاگون در قالب بیانیه‌ای بی اساس اعلام کرد که سردار سلیمانی در حال طراحی و برنامه‌هایی برای حمله به دیپلمات‌ها و نیروهای آمریکا در عراق و سراسر منطقه بود.

آمریکا نگران نقش سردار سلیمانی در اجرای طرح خروج نیروهای آمریکایی از عراق بود

وی اضافه کرد: از این رو، با اقدام پیش دستانه دستور ترور ایشان توسط شخص ترامپ صادر شد. با این حال، به نظر من ترس از اقدامات ایران در همگراسازی احساسات ضد آمریکایی اکثریت ملت عراق برای طرح خروج نیروهای آمریکایی از عراق با بالا رفتن هزینه‌های آمریکایی‌ها توسط نیروهای مخالف حضور آمریکایی ها در این کشور نقش موثری در ترور شهید سلیمانی در فرودگاه بغداد توسط آمریکا داشت.

خطای محاسباتی آمریکا از حوادث آبان و ترور سردار سلیمانی

استاد ژئوپلیتیک دانشگاه خوارزمی در خصوص اظهارات مقامات آمریکایی پس از شهادت سپهبد سلیمانی گفت: قبل از این اقدام تروریستی، عملکرد مقامات آمریکایی در قالب خروج از برجام و تشدید تحریم های یکجانبه به گونه ای بود که اعتماد مقامات ایرانی برای مذاکره را از دست داده بودند از دیگر سو روند ناآرامی‌های آبان ماه مقامات آمریکایی را به این نتیجه رسانده بود که هر گونه اقدامی علیه ایران دست کم با بی تفاوتی ملت ایران همراه خواهد شد و از هزینه افکار عمومی در کشورمان علیه آمریکا خواهد کاست. حقیقت آن است که شهادت سردار سلیمانی برای دولت و ملت ایران ماهیت یافته است و آمریکایی‌ها قطعا با توجه به واکنش مردم و مسئولان می دانند که ایران واکنش سختی از خود نشان خواهد داد حال این که ماهیت و محل این واکنش کجا باشد معلوم نیست. از این رو، ناگزیر در پیش گرفتن سیاست چماق و هویج مثل گذشته شده اند که از عمق خسارات وارده بکاهند و افکار عمومی مردم ایران را با خود همراه کنند که در هر حالت خود گویای خطای محاسباتی آنهاست.

نسبت به برجام باید همچنان محتاط باشیم/نباید اجازه دهیم بی‌ثباتی به مرزهای ایران نزدیک شود

وی در  خصوص آینده برجام در وضعیت کنونی گفت: برجام به واسطه بد عهدی امریکا از مدت‌ها پیش بخشی از کارایی خود را از دست داده است اما در افکار عمومی جهان این حق را به ایران می دهد که این ایران نبود از برجام خارج شد بلکه آمریکا بود که از توافقنامه به بهانه‌های واهی خارج شد. به همین خاطر امریکا نمی تواند بهانه ای بیاید که افکار عمومی جهانی علیه ایران را برای جنگ علیه ایران ترغیب کند. اما خروج از برجام توسط ایران عملا بقیه کشورهای حاضر در برجام علیه ایران را بر خواهد انگیخت و عملا در برابر آمریکا قرار خواهیم گرفت که در این صورت خسارات کلانی به منطقه وارد خواهد شد. به نظرم در طرح خروج از برجام به هر شکل آن باید دقت به عمل آورد که بهانه اقدامات تحریک کننده ایران این دستاویز جنگ علیه کشورمان قرار نگیرد.

کاویانی وضعیت کوتاه مدت منطقه را اینگونه تشریح و اظهار کرد: منطقه در کوتاه مدت به سمت بی ثباتی خواهد رفت و در مقیاس جهانی بر بهای نفت افزوده خواهد شد، در مقیاس منطقه ای کشورهای هم پیمان آمریکا دست کم در خصوص کشورمان اعلام موضع مثبت نخواهند داشت و چه بسا در راستای مواضع آمریکایی‌ها هم حرکت کنند. عراق نیز به سمت بی ثباتی‌های بیشتر خواهد رفت. در هر صورت باید تلاش شود که این بی ثباتی ها از مرزهای ایران به دور باشد و از نزدیک شدن آنها به مرزهای کشور جلوگیری کرد.

انتهای پیام

منبع : Isna.ir

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگار صلح خبرموسسه صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید