امروز: شنبه, ۷ مهر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: السبت 25 ربيع أول 1446 | 2024-09-28
کد خبر: 429250 |
تاریخ انتشار : 18 فروردین 1400 - 4:44 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله سیاسی صلح خبر یک حقوقدان گفت: کسی که وعده‌هایی می‌دهد و بر اساس این وعده‌ها جلب اعتماد کرده و رای می‌آورد، در مقابل رای دهندگان باید جوابگو و مسئولیت پذیر باشد. سیدمحمد صادق آل محمد در گفت‌وگو با صلح خبر، در رابطه با “وظایف داوطلبان کاندیداتوری ریاست جمهوری” اظهار کرد: مسئولیت اجرای […]

به گزارش مجله سیاسی صلح خبر

یک حقوقدان گفت: کسی که وعده‌هایی می‌دهد و بر اساس این وعده‌ها جلب اعتماد کرده و رای می‌آورد، در مقابل رای دهندگان باید جوابگو و مسئولیت پذیر باشد.

سیدمحمد صادق آل محمد در گفت‌وگو با صلح خبر، در رابطه با “وظایف داوطلبان کاندیداتوری ریاست جمهوری” اظهار کرد: مسئولیت اجرای قانون اساسی و پاسداری از آن و تنظیم روابط قوای سه‌ گانه و حمایت از حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته و به طور کلی سایر مسئولیت‌های مصرحه در قانون اساسی بر عهده رییس جمهور است. لذا داوطلبان کاندیداتوری ریاست جمهوری به لحاظ حقوقی باید حتی الامکان و به طور نسبی به موازین و اصول حقوقی مربوط به وظایف ریاست جمهوری آشنایی و اشراف داشته باشند. به خصوص که مطابق اصل ۱۲۲ قانون اساسی رییس جمهور در عدول از اختیارات و وظایفی که به موجب قانون اساسی و یا قوانین عادی بر عهده دارد در برابر ملت، رهبر و مجلس شورای اسلامی مسئول است.

وی افزود: نظر به اینکه رییس جمهور در ارتباط با قوای مقننه و قضاییه هم وظایف و اختیاراتی دارد، قطعا باید به مبانی، کلیات و اصول حقوقی حاکم بر قوای مذکور نیز آشنایی و اشراف داشته باشد و چون امضای عهدنامه‌ها، مقاوله‌ نامه‌ها و قراردادهای بین‌المللی هم پس از تصویب رییس مجلس شورای اسلامی با رییس جمهور می‌باشد، به نظر آگاهی و اطلاع رییس جمهور نسبت به مبانی و کلیات حقوق بین الملل هم ضروری است.

این حقوقدان تاکید کرد: به طور کلی اشراف رییس جمهور نسبت به امور و مسایل جامعه از منظر حقوقی، به نظر لازم بوده و جز ویژگی‌های هر رییس جمهوری باید به حساب آید. البته رییس جمهور می‌تواند با استمداد از مشاورین برجسته در رشته‌های مختلف حقوقی و… نسبت به رتق و فتق امور اقدام نماید.

آل محمد تصریح کرد: از نقطه نظر حقوق شهروندی به نظر آنچه بیشتر باید مورد نظر رییس جمهور باشد، مراعات دقیق حقوق ملت مندرج در فصل سوم قانون اساسی و مراعات اصول مربوط به اقتصاد و امور مالی و ریشه کن کردن فقر و تامین نیازهای اساسی و فراهم کردن اشتغال و کار برای همه و اصلاح امور معیشتی مردم می‌باشد.

وی با تاکید بر اینکه “داوطلبان ریاست جمهوری باید برای هر یک از حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، بین المللی و امنیتی و… دارای برنامه دقیق باشند”، عنوان کرد: آنها باید وعده‌های انتخاباتی روشن و شفاف اعلام دارند و مسئولیت اجرای وعده‌های خود را در صورت توفیق در انتخابات بر عهده گیرند.

این حقوقدان خاطرنشان کرد: به هر حال همانطور که گفته شد رییس جمهور مطابق اصل 122 قانون اساسی مسئول است و مسئولیت‌های رییس جمهور اعم از مسئولیت سیاسی، مالی، کیفری و مسئولیت قانونی است. البته رسیدگی به اتهامات مربوط به تخلفات در رابطه با وظایف و اختیارات رییس جمهور در صلاحیت دیوان عالی کشور است. به هر حال کسی که وعده‌هایی می‌دهد و بر اساس این وعده‌ها جلب اعتماد کرده و رای می‌آورد در مقابل رای دهندگان باید جوابگو و مسئولیت پذیر باشد.

انتهای پیام

منبع : Isna.ir

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگار صلح خبرموسسه صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید