امروز: جمعه, ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴ / بعد از ظهر / | برابر با: الجمعة 19 ذو القعدة 1446 | 2025-05-16
کد خبر: 110453 |
تاریخ انتشار : 25 شهریور 1395 - 15:52 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله اجتماعی پایگاه RSS ؛ اجتماع > آموزش – همشهری آنلاین – لیلا شریف:کتاب تفکر و سواد رسانه‌ای، بسته آموزشی است که از سال ۹۵ به مجموعه کتاب‌های سال دوم متوسطه افزوده شد. اين كتاب قصد دارد تا با تكيه به سواد رسانه‌اي به دانش آموزان بياموزد در برابر حجم بالای اطلاعات و دانش، چگونه پيام درست […]

به گزارش مجله اجتماعی پایگاه RSS ؛

اجتماع > آموزش – همشهری آنلاین – لیلا شریف:
کتاب تفکر و سواد رسانه‌ای، بسته آموزشی است که از سال ۹۵ به مجموعه کتاب‌های سال دوم متوسطه افزوده شد.

اين كتاب قصد دارد تا با تكيه به سواد رسانه‌اي به دانش آموزان بياموزد در برابر حجم بالای اطلاعات و دانش، چگونه پيام درست را از نادرست تشخيص داده و نسبت به رسانه‌هاي مختلف شناخت پيدا كنند.

بنا به گفته يونس شكرخواه، “سواد رسانه‌ای می‌تواند به مخاطبان رسانه‌ها بیاموزد که از حالت انفعالی و مصرفی خارج شده و به معادله متقابل و فعالانه‌ای وارد شوند که در نهایت به نفع خود آنان باشد. به دیگر سخن، سواد رسانه‌ای کمک می‌کند تا از سفره رسانه‌ها به گونه‌ای هوشمندانه و مفید بهره‌مند شد.”

شكرخواه همچنين سه شنبه نهم تیر ماه سال 94 در ضیافت افطار رئیس جمهور دكتر حسن روحاني كه براي روزنامه‌نگاران برگزار شد در سخنرانی خود در برابر رئیس جمهور خطاب به دكتر روحاني گفت: “آقای رئیس جمهور، ایده‌های تازه عموما از سه کانون اشاعه می‌یابند: نهادهای آموزشی، نهادهای رسانه‌ای و نهادهای مدنی. شما می‌توانید از طریق وزرای خود، نهاد آموزشی مشتمل بر مدارس و دانشگاه‌های کشور را متوجه عرصه سواد رسانه‌ای کنید. ما رسانه‌ها نیز به شکل مستقل، علیرغم نداشتن نهاد مدنی فراگیر – که دلایلش را می‌دانید – نقش‌مان را در این زمینه ایفا خواهیم کرد. سواد رسانه ای می‌تواند ابزار اعاده عدالت اجتماعی باشد.”

براساس همين تعريف، كتاب تفكر و سواد رسانه‌اي نيز تلاش كرده است تا در 6 فصل به بررسي موضوعاتي همچون فنون خلق پيام رسانه‌اي،مخاطب شناسي، رسانه و سبك زندگي و… بپردازد.

تجزیه و تحلیل نقّادانه در بهره مندی و تولید پیام‌های رسانه ای؛ شناخت فرستنده (منبع) و زمینه‌های شکل‌گیری پیام رسانه‌ها، تفسیر پیام‌ها و ارزش‌هایی که از جانب رسانه‌ها ارائه می‌شود؛ دسترسی به رسانه‌ها برای بهره‌مندی و تولید پیام از جمله اهدافي سواد رسانه‌اي هستند كه در اين كتاب به آنها پرداخته شده است.

در بخش‌هايي از اين كتاب به فرآيند توجه به سواد رسانه‌اي در جهان و ايران اشاره شده است.

در اين كتاب در رابطه با سواد رسانه در جهان آمده است: “عبارت سواد رسانه‌ای اولین بار به وسیله فردی به نام مارشال مک لوهان ( 1965) استفاده شد. از دههٔ 1970 موضوع سواد رسانه‌ای در برخی از کشورهای امریکای لاتین و اروپایی مورد توجّه قرار گرفت. در اروپا آموزش سواد رسانه‌ای در 1970 و در کشور فنلاند و دانمارک اتّفاق افتاد. آموزش سواد رسانه‌اي در كانادا از سال 1987 با تشكيل «انجمن سواد رسانه‌اي» آغاز شد.پس ازآن نیز مباحث سواد رسانه‌ای در قالب یک موضوع درسی به کتاب‌های درسی انگلیسی افزوده شد. در سال 1982 سازمان یونسکو بیانیه‌ای در ارتباط با آموزش سواد رسانه‌ای صادر کرد. این بیانیه به امضای 19 کشور رسید که در حال حاضر با عنوان “بیانیهٔ گِرانوالد” رسمیت پیدا کرده است. پس از آن یونسکو اجلاس‌های بین‌المللی متعدّدی را در زمینهٔ آموزش سواد رسانه‌ای برگزار کرده است. هم اکنون در نظام آموزشی بسیاری از کشورهای دنیا همچون کانادا، ژاپن، امریکا، آلمان، انگلیس، اسپانیا و افریقای جنوبی سواد رسانه‌اي یک واحد درسی در مقاطع مختلف تحصیلی به شمار می‌رود.”

همچنين در بحث سواد رسانه‌اي در ايران به موضوع حضور اين مبحث آموزشي در كتب دانشگاهي به عنوان نقطه شروع توجه به سواد رسانه‌اي اشاره شده است:«در ایران نيز از اواسط دههٔ هشتاد شمسی، سواد رسانه ای جای خود را در میان کتاب های دانشگاهی باز کرد و استادان ارتباط و رسانه مقالات متعدّدی را ترجمه و تألیف کردند. تأکید نخبگان دانشگاهی و رسانه‌ای برضرورت آموزش سواد رسانه ای به اقشار مختلف جامعه سبب شد تا هم اندیشی‌ها و همایش‌های زیادی با موضوع سواد رسانه ای در فرهنگ سراها و مدارس کلان شهرهای کشور برگزار شود. مخاطبان این همایش‌ها عمدتاً قشر فرهنگی و اولیا و مربیان مدارس بودند.

همچنین در برخی از مدارس نیز کلاس‌های فو ق برنامه با این موضوع برگزار شده است؛ امّا در نظام آموزش عمومی از سال 1391 در برنامهٔ درسی تفکّر و پژوهش پایهٔ ششم، سال 1392 در برنامهٔ درسی تفکّر و سبک زندگی پایهٔ هفتم، سال 1393 در برنامه‌های درسی تفکّر و سبک زندگی و مطالعات اجتماعی پایهٔ هشتم، در سال 1394 در برنامهٔ درسی زبان انگلیسی پایهٔ نهم، به طور مستقیم و غیرمستقیم با تفکّر رعایت نظام معیار و مصالح ملّی و شرایط بومی پیگیری شد.

از سال 1395 با برنامهٔ درسی اختصاصی تفكر و سواد رسانه‌اي، پایهٔ دهم، به استناد مصوبهٔ شورای عالی آموزش و پرورش و «آموزش سواد رسانه ای» به طور رسمی وارد نظام آموزشی شد.

Let’s block ads! (Why?)

RSS

اگر خبر یا گزارشی دارید از بخش خبریار RSS برای ما ارسال نمایید.

خبریار RSS

قوانین خبریار RSS

  1. لطفا در ارسال اخبار و تصاویر و گزارش های خود قوانین و مقرارت را رعایت فرمایید.
  2. از ارسال مطالب خلاف عفت عمومی یا تصاویر موهون اکیدا خودداری فرمایید.
  3. در صورت مشاهده تخلف پس از تذکر ، حساب کاربری موردنظر بلافاصله حذف می گردد.

گروه وبگردی RSS 

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید