امروز: دوشنبه, ۵ آذر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الإثنين 24 جماد أول 1446 | 2024-11-25
کد خبر: 486219 |
تاریخ انتشار : 03 آبان 1401 - 19:32 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

صلح خبر/خوزستان عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور خوزستان با بیان اینکه آزادی به این معنی نیست که هر فردی هر کاری دوست دارد بکند، گفت: اینکه دست به کاری بزنیم که ربطی به آزادی و انسانیت ندارد، بعد بگوییم می‌خواهیم آزادی داشته باشیم، درست نیست. دکتر عبدالکریم شاحیدر در دومین نشست از سلسله‌ نشست‌های […]

صلح خبر/خوزستان عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور خوزستان با بیان اینکه آزادی به این معنی نیست که هر فردی هر کاری دوست دارد بکند، گفت: اینکه دست به کاری بزنیم که ربطی به آزادی و انسانیت ندارد، بعد بگوییم می‌خواهیم آزادی داشته باشیم، درست نیست.

دکتر عبدالکریم شاحیدر در دومین نشست از سلسله‌ نشست‌های نقش مراکز علمی و حرکت به سوی تمدن اسلامی با موضوع جایگاه اعتراض در جامعه که امروز (3 آبان‌ماه) در دانشگاه پیام نور اهواز برگزار شد، اظهار کرد: پیام قرآن این است که همگی از در صلح وارد شوید. موضوع مطرح شده، حق اعراض مدنی است؛ این مساله را می‌توان در حقوق اساسی جمهوری اسلامی بررسی کرد و در بحث حقوق بین‌الملل نیز می‌توان بررسی کرد.
به گزارش صلح خبر، وی افزود: حقوق بشر حقوقی ذاتی و مجموع حقوق و آزادی است که می‌خواهد از کرامت ذاتی انسان صیانت کند. بر اساس گفته کانت، انسان دارای کرامت ذاتی است و این کرامت غایت است و این غایت بودن در نزد خویشتن ارزش است. پس بر اساس چنین ارزشی است که انسان نباید وسیله و ابزار اهداف و منافع دیگران باشد لذا دیگران به رعایت حرمت انسان مکلف هستند. بر اساس گفته کانت، انسان‌ها با یکدیگر برابری ارزشی دارند.
عضو هیات علمی حقوق دانشگاه پیام نور خوزستان گفت: حقوق بشر چهار نسل دارد که نسل اول مربوط به حقوق مدنی و سیاسی است و دولت‌ها نباید در آن دخالت کنند و حق اعتراض مدنی در این بخش است. نسل دوم نیز حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است.
شاحیدر با اشاره به آزادی‌های فردی و گروهی گفت: آزادی گروهی، سازمان‌یافته و سازمان‌نیافته است. مثلا فعالیت در نهادها، کانون‌ها و احزاب سازمان‌یافته و راهپیمایی  و آشوب و… سازمان‌نیافته هستند. آزادی گروهی سازمان‌نیافته باید مسالمت‌آمیز باشد و نباید همراه با حمل سلاح و مخل امنیت و همراه با توهین باشد که در این صورت مشکلی ندارد اما دشنام دادن، تخریب، استفاده از سلاح و… ممنوع است.
رئیس واحد پیام نور دزفول ادامه داد: آزادی اندیشه یعنی فرد می‌تواند هر اندیشه‌ای داشته باشد و آزادی‌بیان یعنی آن اندیشه ظهور پیدا کند که می‌تواند مکتوب یا سخنرانی باشد. آزادی بیان دو محدودیت دارد یکی تبلیغ تنفر عمومی مانند جنگ و دیگری تبلیغ نژادی مانند مذاهب را به جان هم انداختن که ممنوع است. بنابراین خود آزادی بیان هم محدودیت دارد.  آزادی به این معنی نیست که هر فردی هر کاری دوست دارد بکند. آزادی هر کس تابع این است که مزاحم آزادی دیگران نشود.
وی ادامه داد: ما باید در چارچوب قانون حرکت کنیم. قانون اساسی داریم که ام‌القوانین است و در قانون اساسی نیز این مشخص شده است. بنابراین اینکه دست به کاری بزنیم که ربطی به آزادی و انسانیت ندارد، بعد بگوییم می‌خواهیم آزادی داشته باشیم، درست نیست.
عضو هیات علمی حقوق دانشگاه پیام نور خوزستان افزود: مگر در دانشگاه‌ها کرسی آزاداندیشی نداشتیم دو انشجویان ما فعال نبودند؟ همه چیز هم بیان می‌شد و هیچ مشکلی پیش نیامد؛ این می‌شود آزادی بیان. کسی هم نیامد دیگری را دستگیر کند. اما اینکه بانک‌ها را به آتش بکشیم، جوان مردم را از بین ببریم و به نیروی امنیتی آسیب بزنیم، نیروی امنیتی که آمده از ما حفاظت کند که  دشمن نیاید و آسیب بزند، هیچ ربطی به حقوق بشر و آزادی بیان ندارد.
انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید