امروز: یکشنبه, ۷ مرداد ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الأحد 22 محرم 1446 | 2024-07-28
کد خبر: 550238 |
تاریخ انتشار : 18 تیر 1403 - 13:39 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

صلح خبر/فارس رژیم غذایی مدیترانه‌ای، یکی از سالم‌ترین الگوهای غذایی برای پیشگیری از بیماری‌های مزمن و تقلیدی از الگوی غذایی و سبک زندگی سنتی کشورهای حوزه دریای مدیترانه است. در این مجال مروری بر این الگوی غذایی از قول سیده مریم عبدالله‌زاده، دکتری تخصصی تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز داریم. […]

صلح خبر/فارس رژیم غذایی مدیترانه‌ای، یکی از سالم‌ترین الگوهای غذایی برای پیشگیری از بیماری‌های مزمن و تقلیدی از الگوی غذایی و سبک زندگی سنتی کشورهای حوزه دریای مدیترانه است.

در این مجال مروری بر این الگوی غذایی از قول سیده مریم عبدالله‌زاده، دکتری تخصصی تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز داریم.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای بر مصرف میوه‌ها، سبزی‌ها، مغزها، دانه‌ها، غلات کامل، حبوبات، ماهی، گوشت لخم (بسیار کم چرب) و روغن زیتون و نیز دریافت محدود گوشت قرمز و شکر تاکید دارد.

فعالیت ورزشی روزانه، خواب کافی، گذران وقت با خانواده و دوستان و الگوی زندگی کم استرس، جایگاه ویژه‌ای در این الگوی غذایی داشته و به دلیل محتوی غنی فیتوکیمکال‌ها (از قبیل لیکوپن و آنتوسیانین)، پلی فنل‌ها، اسیدهای چرب امگا-۳ و فیبر، به کاهش التهاب، بهبود عملکرد فیزیکی ـ ذهنی و کیفیت زندگی و نیز کنترل بیماری‌هایی مزمن از جمله بیماری‌های قلبی ـ عروقی، سرطان، دیابت و سلامت روانی منجر می‌شود.

اجزای الگوی غذایی در رژیم غذایی مدیترانه‌ای

– مصرف متنوع میوه‌ها و سبزی‌های رنگی برای دریافت مقادیر کافی از ویتامین ها، املاح و فیتونوترینت‌ها با تاکید بر اختصاص نیمی از بشقاب وعده‌های غذایی ناهار و شام به انواع سبزی.

– مصرف مغزها و دانه‌ها به عنوان منابع غنی از چربی‌های ضروری، پروتئین، فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی شامل کلسیم، منیزیم، ویتامین‌های گروه B و E و سالم‌ترین شکل مصرف مغزها و دانه‌ها به صورت خام، طبیعی یا کره (تهیه شده بدون روغن‌های هیدروژنه) برای مصرف در میان وعده‌ها یا برخی وعده غذایی است.

– مصرف غلات و نشاسته کامل حاوی کربوهیدرات پیچیده، فیبر، چربی‌های ضروری، ویتامین‌های گروه B، آنتی اکسیدان‌ها و فیتونوترینت‌ها برای تامین انرژی، تنظیم قند خون و کنترل اشت‌ها در طول روز.

– مصرف حبوبات به عنوان جایگزین گوشت و منبع پروتئین گیاهی، فیبر، ویتامین، مواد معدنی، آنتی اکسیدان‌ها و فیتونوترینت‌ها برای برای مقابله با التهاب.

– مصرف منابع پروتئینی لخم (بسیار کم چرب): گوشت قرمز به صورت هفتگی (به میزان کمتر از ۹۰ گرم) و مصرف ماهی و غذاهای دریایی دست کم دو بار در هفته توصیه می‌شود.

مصرف چربی‌های سالم در هر وعده و میان وعده غذایی، مغزها و دانه ها در هر وعده غذایی به عنوان منابع پروتئینی و چربی سالم با تاکید بر مصرف چربی‌های امگا-۳ و اسیدهای چرب تک غیر اشباع و چندغیر اشباع و مصرف آواکادو و زیتون در وعده‌های غذایی

– مصرف فراورده های لبنی به همراه وعده‌های غذایی اصلی به مقادیر کم و به فرم تخمیر شده ماست یا کفیر.

– مصرف ادویه‌ها و ترکیبات گیاهی برای طعم‌دهی به غذاها و تامین ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان‌ها و فیتو نوترینت‌ها.

– مصرف نوشیدنی‌ها به صورت دمنوش‌های گیاهی، آب و قهوه.

انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید