امروز: جمعه, ۷ دی ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الجمعة 26 جماد ثاني 1446 | 2024-12-27
کد خبر: 91424 |
تاریخ انتشار : 07 تیر 1395 - 11:01 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

فرهنگ > میراث و تمدن – همشهری‌آنلاین:در موضوع معراج پیامبر اکرم(ص) بیش از ۷۰ نسخه‌ خطی و چاپ سنگی نفیس شامل ۲۰ نسخه خطی و ۵۰ نسخه چاپ سنگی در کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود که از جمله آنها کتابی از ابن سینا فیلسوف نامدار در این موضوع است. به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از […]

فرهنگ > میراث و تمدن – همشهری‌آنلاین:
در موضوع معراج پیامبر اکرم(ص) بیش از ۷۰ نسخه‌ خطی و چاپ سنگی نفیس شامل ۲۰ نسخه خطی و ۵۰ نسخه چاپ سنگی در کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود که از جمله آنها کتابی از ابن سینا فیلسوف نامدار در این موضوع است.

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از روابط ‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، کارشناس مسئول گنجینه کتب خطی این سازمان با اعلام این خبر گفت:  «این کتاب، رساله‌ای است در مورد معراج پیامبر(ص) که بنا به مشهور شیخ‌الرییس ابوعلی سینا «حسین بن عبدالله ابن سینا» آن را به زبان فارسی در بیان کیفیت معراج تألیف نموده؛ نسخه آستان قدس به کتابت قرن هفتم است.»

سید محمدرضا فاضل هاشمی به نسخه‌هایی از «معراج‌نامه» اشاره کرد و افزود: «نسخه‌ای از تلخیص کتاب «بهجه المباهج» در اخبار و فضایل و سرگذشت چهارده معصوم علیهم‌السلام مربوط به قرن هشتم ،اثر «حسن بن حسین شیعی سبزواری» موجود است که متن آن از «بیهقی نیشابوری» و مبحثی در معراج دارد.»

فاضل هاشمی از اثری دیگر در موضوع معراج پیامبر(ص) با نام «معلم الطرفین» نام برد و عنوان کرد: «این نسخه به زبان عربی بوده و به دست «عیسی سهروردی بن محمد بن فراجان بن سلیمان» تألیف شده؛ کتابت نسخه آستان قدس به سال 852 قمری برمی‌گردد و در سال 1145 قمری به دست نادرشاه افشار وقف روضه رضویه شده است.»

کارشناس مسئول گنجینه کتب خطی بیان کرد: «کتاب تفسیر «تبصیر الرحمن و تیسیر المنان بعض ما یشیر الی اعجاز القرآن» در تفسیر سوره معراج مطالبی راجع به معراج دارد؛ نسخه آستان قدس در سال 972 قمری به قلم «داود فقیه بن فقیه محمد» کتابت شده و وقفی «امیر جبرئیل» در سال 1037 قمریست.»

فاضل هاشمی به دو اثر از تألیفات «میرسیدشریف جرجانی» اشاره کرد که به نوعی مرتبط با بحث معراج پیامبر است و اظهار داشت: ««اسکندریه» در موضوع حکمت در سال 968 قمری کتابت شده و وقفی «شیراحمد تونی» است و «رساله در اصول دین» در سال 1021 قمری به قلم «عنایت‌الله دیلمانی» کتابت شده است.»

وی با بیان اینکه اثری از علامه مجلسی با نام «اعتقادات» موجود است که در سال 1192 قمری کتابت شده، به چند نسخه دیگر که در موضوع معراج پیامبراکرم(ص) است، اشاره و تصریح کرد: ««تمهیدات» از «محمد بن احمد خواجگی شیرازی» در سال 1000 قمری به قلم «محمد عمادالدین نقیب» کتابت شده، «رساله در حدوث عالم» اثر «محمود بن یعقوب شیرازی سبزواری» از حکمای قرن دهم، و «گوهر مراد» اثر «عبدالرزاق لاهیجی» (قرن 11 قمری) در سال 1140 قمری کتابت شده است.»
فاضل هاشمی در پایان به دو اثر منظوم اشاره و خاطرنشان کرد: «اثری از «مشتاقی نائینی» با نام «کنز المعجزات ناصری» که نسخه موجود، به قلم «محمد مهدی گلپایگانی» از اساتید خوشنویسی دوره ناصرالدین شاه قاجار به خط خوش کتابت شده و «معراج‌نامه حضرت رسول(ص)» که اشعاری از «شجاعی مشهدی» است و از معراج‌نامه‌های منظوم متأخر فارسی است که چاپ‌های سنگی متعددی از آن در دوره قاجار صورت گرفته و نسخه موجود چاپ 1329 قمریست.»

Let’s block ads! (Why?)

RSS

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید