امروز: جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 11 شوال 1445 | 2024-04-19
کد خبر: 506351 |
تاریخ انتشار : 02 خرداد 1402 - 15:09 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

الکسیس سیپراس، رهبر چپ‌گرایان یونان امروز (سه‌شنبه) حکم تشکیل یک دولت ائتلافی را رد کرده و گفت که پس از شکست «دردناک» انتخاباتی حزب سیریزا، خود را برای دومین انتخابات در ماه ژوئن آماده می‌کند. به گزارش صلح خبر، به نقل از خبرگزاری رویترز،‌ حزب محافظه‌کار «دموکراسی نوین» یونان در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه با […]

الکسیس سیپراس، رهبر چپ‌گرایان یونان امروز (سه‌شنبه) حکم تشکیل یک دولت ائتلافی را رد کرده و گفت که پس از شکست «دردناک» انتخاباتی حزب سیریزا، خود را برای دومین انتخابات در ماه ژوئن آماده می‌کند.

به گزارش صلح خبر، به نقل از خبرگزاری رویترز،‌ حزب محافظه‌کار «دموکراسی نوین» یونان در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه با کسب ۴۰.۸ درصد آرا به پیروزی رسید و سیریزای چپ‌گرا را با ۲۰.۱ درصد رای در آستانه سقوط قرار داد و این نتیجه ناامیدی بسیاری از رای‌دهندگان از سبک رادیکال و ضد تشکیلاتی این حزب است.

سیپراس امروز به کاترینا ساکلاروپولو، رئیس‌جمهوری یونان گفت که تشکیل دولت ائتلافی غیرممکن است.

رهبر حزب سیریزا با عذرخواهی از حامیانش به خبرنگاران حاضر در مقابل عمارت ریاست جمهوری گفت: «دلیلی ندارم پنهان کنم که نتیجه انتخابات شوک دردناکی است؛ این غیرمنتظره بود. من مسئولیت کامل این نتیجه را به عهده می‌گیرم، اما در فرهنگ لغت من، این به معنای ایستادن و جنگیدن است.»

در همین حال، روز دوشنبه کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست‌وزیر یونان که رهبری حزب دموکراسی نوین را بر عهده دارد، از درخواست ائتلاف خودداری کرد و راه را برای دومین رأی‌گیری در ۲۵ ژوئن هموار کرد و امیدوار است که حزب محافظه‌کارش به پیروزی کامل دست یابد.

بدون حضور حزب دموکراسی نوین، احزاب اپوزیسیون کرسی‌های کافی برای تشکیل ائتلاف حاکم را ندارند و همه رهبران احزاب اعلام کرده‌اند که مذاکره برای تشکیل دولت انجام نخواهند داد. حزب سیریزا از انتخابات دوم به عنوان «نبرد نهایی» یاد می‌کند که هنوز فرا نرسیده است.

الکسیس سیپراس روز دوشنبه در بیانیه‌ای تلویزیونی گفت که مسئولیت اولیه سیریزا «جلوگیری از چشم‌انداز روی کار آمدن یک نخست‌وزیری است که قادر مطلق و غیر قابل کنترل باشد و همچنین تضمین اینکه چپ‌ها در چشم‌انداز سیاسی یونان باقی می‌مانند.»

شکست سیریزا، شکاف میان چپگرایان را آشکار کرد. دو حزب کوچک چپگرا که توسط اعضای سابق سیریزا تأسیس شده بودند، به پارلمان راه نیافتند. پیش از انتخابات، حزب سیریزا تلاش کرد تا حزب سوسیالیست پاسوک را که در انتخابات روز یکشنبه سوم شد و احزاب چپ از جمله حزب کمونیست KKE را متقاعد کند که در یک دولت ائتلافی از آن حمایت کنند.

اما پس از شکست، حزب سیریزا آنها را متهم کرد که به تلاش‌هایش برای تشکیل یک اتحاد گسترده‌تر علیه محافظه‌کاران پشت کرده‌اند.

همچنین حزب پاسوک، قبل از اینکه رئیس‌جمهوری یونان یک دولت موقت را منصوب کند تا یونان را به سمت انتخابات دوم ببرد، دستور تشکیل یک دولت ائتلافی را دریافت خواهد کرد. انتخابات جدید، تحت یک سیستم «نمایندگی نیمه تناسبی» برگزار خواهد شد که شانس پیروزی قطعی برای حزب نخست‌وزیر فعلی را افزایش می‌دهد. همه احزاب واجد شرایط نامزدی دوباره هستند.

انتهای پیام  

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید