امروز: پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 19 رمضان 1445 | 2024-03-28
کد خبر: 477196 |
تاریخ انتشار : 07 مرداد 1401 - 13:33 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

وزیر امور خارجه ترکیه در اظهاراتی که در پی توافق موفقیت‌آمیز اخیر بر سر مساله صادرات غلات اوکراین مطرح شد گفت، “اکنون زمان تمرکز بر میانجی‌گری برای انعقاد یک آتش‌بس” بین روسیه و اوکراین است. به گزارش صلح خبر، به نقل از خبرگزاری آناتولی،  مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در سخنرانی در یک کنفرانس […]

وزیر امور خارجه ترکیه در اظهاراتی که در پی توافق موفقیت‌آمیز اخیر بر سر مساله صادرات غلات اوکراین مطرح شد گفت، “اکنون زمان تمرکز بر میانجی‌گری برای انعقاد یک آتش‌بس” بین روسیه و اوکراین است.

به گزارش صلح خبر، به نقل از خبرگزاری آناتولی،  مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در سخنرانی در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با ایلیا دارچیاشویلی، وزیر امور خارجه گرجستان، توافقنامه مربوط به صادرات غلات اوکراین که جمعه گذشته در استانبول با میانجی گری سازمان ملل، روسیه و اوکراین امضا شد را تحسین کرد و گفت که موانع بر سر راه “صادرات نه تنها غلات اوکراین، بلکه غلات و کود روسیه” رفع شده اند که این به تغذیه یک جهان گرسنه کمک می کند.
چاووش اوغلو با ابراز امیدواری نسبت به اجرای این توافق بدون هیچ گونه وقفه یا مشکلی، تاکید کرد که در ادامه می توان غلات و گندم را به کشورهایی که نیاز فوری به آن دارند منتقل ساخت.
وی افزود که اگر این توافق با موفقیت اجرا شود، “این واقعا می تواند اعتماد بین روسیه و اوکراین را تقویت کند.”
چاووش اوغلو با ابراز آمادگی ترکیه برای میزبانی و میانجیگری در قبال مذاکرات بین روسیه و اوکراین با هدف حصول صلح پایدار، افزود: اکنون زمان تمرکز بر آتش‌بس است. این فرآیندی نیست که در سطح وزیران امور خارجه به اجرا در آید.
وزیر خارجه ترکیه با تاکید بر اینکه در صورت برقراری یک آتش بس عادلانه، هیچ کس بازنده در صلح نخواهد بود، گفت: جنگ با اوکراین در نهایت بر سر میز مذاکره پایان خواهد یافت.
وی افزود: ما به عنوان ترکیه به تلاش‌های خود برای بازگشت هر چه سریع‌تر طرف‌ها به میز دیپلماسی ادامه خواهیم داد.
چاووش اوغلو با اشاره به اینکه ترکیه به روابط اقتصادی با گرجستان اهمیت می‌دهد، گفت: روابط همسایگی و راهبردی ما در سطحی مثال زدنی است.
وزیر امور خارجه ترکیه با یادآوری تعیین رقم سه میلیارد دلار به عنوان هدف رشد شراکت تجاری دو کشور خاطرنشان کرد: ما به مدت ۱۴ سال بزرگترین شریک تجاری گرجستان بوده‌ایم. ارزش تجارت دوجانبه ما در سال گذشته (۲۰۲۱) از دو میلیارد دلار گذشت.
چاووش‌اوغلو گفت: ترکیه یکی از کشورهایی است که به شدت از حاکمیت و تمامیت ارضی گرجستان حمایت می کند.
وی با ابراز “حمایت قوی” ترکیه از همگرایی یورو-آتلانتیکی گرجستان، افزود: “ما می خواهیم درگیری های آبخازیا و اوستیای جنوبی به صورت مسالمت آمیز در چارچوب تمامیت ارضی گرجستان حل و فصل شود.”
چاووش اوغلو بدون اشاره به تاریخ مشخصی گفت که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز قصد دارد به گرجستان سفر کند.
انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید