امروز: جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 20 رمضان 1445 | 2024-03-29
کد خبر: 478267 |
تاریخ انتشار : 18 مرداد 1401 - 4:38 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

یک استاد دانشگاه مطالعات بین الملل شانگهای با بیان این که پکن در تلاش است خرد چینی و راهکارهای چینی را به حاکمیت جهانی عرضه کند، گفت: روابط آمریکا و چین در حال حاضر در تقاطعی مهم قرار دارد و طرف آمریکایی باید ذهنیت جنگ سرد و تفکر صفر و صدی را درباره روابط واشنگتن […]

یک استاد دانشگاه مطالعات بین الملل شانگهای با بیان این که پکن در تلاش است خرد چینی و راهکارهای چینی را به حاکمیت جهانی عرضه کند، گفت: روابط آمریکا و چین در حال حاضر در تقاطعی مهم قرار دارد و طرف آمریکایی باید ذهنیت جنگ سرد و تفکر صفر و صدی را درباره روابط واشنگتن _ پکن کنار بگذارد.

“یوان ژانگ”در گفت‌وگو با صلح خبر در پاسخ به این سوال که بعد از سفر خانم” نانسی پلوسی” به تایوان و عدم توجه آمریکا به هشدارهای چین در مورد این سفر، در حال حاضر تحلیل های مختلفی در مورد افزایش تنش در  روابط پکن و واشنگتن مطرح می شود، به نظر شما این سفر چه میزان به صورت واقعی توانسته  تنش بین پکن و واشنگتن را وارد مرحله جدیدی بکند و این تنش بیشتر در چه حوزه هایی خواهد بود؟ اظهار کرد: سفر پلوسی به تایوان علیرغم مخالفت چین موجب تضعیف اعتماد میان آمریکا و چین شد. این سفر تخطی از “اصل چین واحد” و به معنای  مداخله بیجا در امور داخلی چین است.
وی با بیان این که سفر پلوسی موجب شدت بخشیدن تنش‌ها در روابط چین-آمریکا می شود، اظهار کرد: استقلال یک کشور، امنیت و حق توسعه آن نباید توسط کشوری دیگر لگدمال شود.
رفتار مداخله‌جویانه‌ آمریکا در مسئله تایوان موجب تضعیف منافع چین می‌شود
 این استاد دانشگاه با تاکید بر این که صلح و ثبات در تنگه تایوان با اقتدار ملی، تمامیت ارضی و استقلال سیاسی چین مرتبط است، خاطرنشان کرد: رفتار مداخله‌جویانه‌ آمریکا در مسئله تایوان موجب تضعیف منافع چین می‌شود. این مداخله‌جویی صلح و ثبات جهانی را تهدید می‌کند و  در واقع خیانتی به نظام بین‌المللی و هنجارهای ابتدایی روابط بین‌المللی است.
 وی ابراز عقیده کرد: اقدامات تقابلی نظامی انجام شده توسط ارتش آزادی‌بخش خلق چین در آب‌های اطراف جزیره تایوان، واکنشی معقول به سفر پلوسی است.
سفر پلوسی به تایوان تلاشی عامدانه برای ایجاد تنش در تنگه تایوان بود
 این استاد دانشگاه همچنین در پاسخ به این سوال که  برخی معتقد هستند که سفر پلوسی به تایوان یک تله و برنامه از سوی آمریکا بوده است که با تحریک چین، این زمینه احتمالی را فراهم کند که چین به تایوان حمله کند و در نتیجه غرب و آمریکا به بهانه این حمله بتوانند چین را در مجامع بین المللی تحت فشار و انزوا  قرار دهند و با کسب اجماع بین الملی راحت تر بتوانند سیاست های خود علیه چین را به پیش ببرند؟ گفت : تایوان به مدت ۱۸۰۰ سال بخشی جدایی ناپذیر از قلمرو چین بوده است. سفر پلوسی به تایوان تلاشی عامدانه برای ایجاد تنش در تنگه تایوان بود.
پکن در تلاش است خرد چینی و راهکارهای چینی را به حاکمیت جهانی عرضه کند
 وی با تاکید بر این که مسئله تایوان همیشه مسئله‌ای مهم و حساس در روابط چین و آمریکا بوده است، افزود: آمریکا بارها به دنبال به کارگیری استراتژی «استفاده از تایوان برای بازدارندگی چین» بوده و متحدانش را مجبور می‌کند در دو جای مختلف جانبداری کنند که هر دو تخطی از اصول استقلال و اقتدارملی و بی‌اعتنایی به متحدانش است.
“یوان ژانگ” با بیان این که بیش از ۱۰۰ کشور علنا بر پایبندی‌شان به این اصل واحد چین تاکید کرده‌اند و آمریکا در تلاش برای به انزوا کشیدن چین در زمینه مسئله تایوان موفق نخواهد بود، افزود: در حالی که آمریکا استراتژی بازدارندگی چین را به کار می‌برد و سعی بر تحریک پکن دارد، چین در تلاش است خرد چینی و راهکارهای چینی را به حاکمیت جهانی عرضه کند.
اقتصاد جهانی، نمی‌تواند جدا از چین باشد
 این استاد دانشگاه  در پاسخ به این سوال که با توجه به نقش گسترده چین در اقتصاد غرب از جمله آمریکا آیا این احتمال وجود دارد که در صورتی که فشار چین بر تایوان افزایش پیدا کند  و یا حمله ای از سوی چین علیه تایوان انجام دهد، آمریکا بتواند در راستای حمایت از تایوان، اقدام به اعمال تحریم های علیه پکن کند؟، گفت: چین از اصلی‌ترین ارکان ایجاد ثبات و منشاء قدرت اقتصاد جهانی است.
وی ادامه داد: اقتصاد چین به سرعت و با سرعت میانگین سالانه ۹.۴ درصد در چهار دهه اخیر رشد داشته است. وقتی بحران مالی و اقتصادی جهان رخ داد، چین توانست رشد متوسط تا بالا را حفظ کند. از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸، کمک‌های چین به رشد اقتصادی جهان به طور میانگین از ۲۸.۱ درصد فراتر رفته است، نوآوری‌های علمی و تکنولوژیکی چین در عرصه فناوری‌های جدید همچنان در حال پدیدار شدن است و ظرفیت نوآوری ملی آن رتبه ۱۲ جهانی را دارد. اقتصاد جهانی نمی‌تواند جدا از چین باشد.

ورود” نانسی پلوسی” به تایوان

تحریم های آمریکا، کمکی به بازپروری اقتصاد جهانی نخواهد کرد
یوان ژانگ با انتقاد از تحریم های یک جانبه آمریکا علیه کشورهای مختلف گفت: آمریکا تحریم‌های یک‌جانبه غیرقانونی علیه کشورها  اعمال می‌کند که به طور جدی استقلال و امنیت دیگر کشورها را تضعیف می‌کند و تاثیری جدی بر معیشت کشورهای دخیل می‌گذارد و تخطی از قوانین بین‌المللی و هنجارهای اولیه روابط بین‌المللی است.
 وی با بیان این که تحریم‌های اقتصادی بیش از پیش توسط آمریکا به عنوان ابزاری برای جنگ بی‌پایان اقتصادی به کار می‌رود، تصریح کرد: تحریم‌های اقتصادی به توسعه اقتصادی مردم چین و آمریکا آسیب وارد می‌کند و کمکی به بازپروری اقتصاد جهانی نخواهد کرد.
روابط توام با همکاری و مساعدت هم برای چین و هم برای آمریکا سودمندتر است
این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که در مجموع فکر می کنید در نهایت آمریکا و چین چگونه می توانند تنش به وجود آمده بین دو کشور بعد از این سفر را مدیریت کنند با توجه به نوع تعاملات اقتصادی گسترده  بین دو کشور و این که این طور به نظر می‌رسد که چین و آمریکا در تعامل با یکدیگر در مورد مسائل اختلافی  برای جلوگیری از هرگونه تبعات احتمالی، محافظه کارانه برخورد می کنند؟ خاطرنشان کرد: روابط توام با همکاری و مساعدت هم برای چین و هم برای آمریکا سودمندتر است. چین مدافع نظامی بین‌المللی و حامی قوی چندجانبه‌گرایی است. توسعه روابط میان کشورهای به منظور برابری، احترام، بهره‌مندی دوجانبه از مزایا و وضعیتی برد-برد است.
روابط آمریکا-چین در حال حاضر در تقاطعی مهم قرار دارد
 وی افزود: روابط آمریکا و چین در حال حاضر در تقاطعی مهم قرار دارد و طرف آمریکایی باید ذهنیت جنگ سرد و تفکر صفر و صدی را درباره روابط واشنگتن و پکن کنار بگذارد. آمریکا باید به سهم خود با تلاش برای رسیدن به یک نظام مبتنی بر هم‌زیستی صلح‌آمیز، به وعده‌های داده شده توسط رییس جمهور این کشور عمل کند؛ “این که آمریکا به دنبال جنگ سرد با چین، تغییر شکل نظام سیاسی چین، قدرت بخشیدن به متحدان در برابر چین نیست و از «استقلال تایوان» حمایت نمی‌کند و قصدی برای ورود به یک درگیری با چین ندارد و به دنبال درگیری با آن نیست.”
این استاد دانشگاه در همین ارتباط افزود : رییس جمهور” شی جین‌پینگ” و رییس جمهور جو بایدن توافق کرده‌اند که چین و آمریکا باید به یکدیگر احترام بگذارند، هم‌زیستی مسالمت‌آمیز داشته باشند، ارتباطاتشان را تقویت کنند، به طور سازنده‌ای اختلافاتشان را مدیریت کنند، از درگیری جلوگیری کنند، همکاری را تقویت کنند و روابط چین-آمریکا را به مسیر توسعه سالم بازگردانند.
دولت چین به الحاق ملی صلح‌آمیز تایوان امیدوار است
یوان ژانگ گفت: دولت چین صلح و ثبات در تنگه تایوان را ارج می‌نهد و به الحاق ملی صلح‌آمیز آن امیدوار است، در حالی که این آمریکا است که وضع موجود را در تنگه تایوان تغییر می‌دهد و قوای «استقلال تایوان» است.
 وی در پایان تاکید کرد : آمریکا نباید موجب ایجاد تحریک در زمینه خطوط قرمز چین در پاسداری از استقلال، اقتدار ملی و تمامیت ارضی آن در موضوع تایوان شود.
انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید