امروز: پنجشنبه, ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 17 شوال 1445 | 2024-04-25
کد خبر: 506339 |
تاریخ انتشار : 02 خرداد 1402 - 14:04 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

صلح خبر/مرکزی مدیرکل استاندارد استان مرکزی گفت: به موضوع آلودگی هوا ورود خواهیم کرد. سید سعید میرنظامی دوم خردادماه ۱۴۰۲ در نشست مطبوعاتی با محور تبیین بسته تحولی بهار خدمت در دولت مردمی با محوریت رشد تولید کیفی با اشاره به شعار سال ۱۴۰۲، اظهار کرد: سازمان ملی استاندارد به عنوان متولی، نظارت بر استانداردها […]

صلح خبر/مرکزی مدیرکل استاندارد استان مرکزی گفت: به موضوع آلودگی هوا ورود خواهیم کرد.

سید سعید میرنظامی دوم خردادماه ۱۴۰۲ در نشست مطبوعاتی با محور تبیین بسته تحولی بهار خدمت در دولت مردمی با محوریت رشد تولید کیفی با اشاره به شعار سال ۱۴۰۲، اظهار کرد: سازمان ملی استاندارد به عنوان متولی، نظارت بر استانداردها را بر عهده دارد و مسلما در این عرصه، جهاد تبیین نیز لازم است.

وی با بیان اینکه امسال باید تولید همراه کیفیت و در مسیر شعار سال انجام گیرد، افزود: سازمان ملی استاندارد می تواند به عنوان محور در این عرصه نقش آفرین باشد و طرح های مختلف را در راستای ارتقای کیفیت ها اجرایی کرده است.

میرنظامی تصریح کرد: در ابعاد ملی بسته تحولی ابلاغ شد و علاوه بر آن نیز دستورات ویژه ای جهت تسهیل در تولید از سوی رییس سازمان ملی استاندارد صادر شد، یکی از الزامات در مسیر تولید، تامین مواد اولیه با کیفیت است و بسته های تحولی نیز تهیه و ابلاغ شده است.

وی بیان کرد: این بسته دارای سه فصل و ۴۶ بند است و براساس آن نمونه برداری تولیدات واحدهای تولیدی براساس نظر اداره کل استاندارد انجام می گیرد و اگر گزارش عدم انطباق دریافت نشود، معاف از نمونه برداری مکرر خواهند بود.

میرنظامی این بسته را شامل موارد گسترده از جمله آسانسور، صنایع تولیدی، نشان حلال، صادرات و واردات و … دانست و افزود: در حوزه نشان حلال، سازمان تنها ارائه دهنده نشان استاندارد است و نشان حلال درج شده بر روی کالا، باید نشان سازمان ملی استاندارد باشد و باقی نشان ها فاقد اعتبار است. البته تا امروز گاهی شاهد بی نظمی در صدور نشان حلال بودیم، اما خوشبختانه سازمان در دوره جدید، ساماندهی لازم در این حوزه صورت گرفته است و در استان مرکزی نیز اعلام شده است که نشان حلال باید صرفا از سوی اداره کل استاندارد صادر شود و اگر نشان دیگری از مجموعه ای به غیر از اداره کل استاندارد استان مرکزی دریافت کنند، نقص نشانه گذاری محسوب می شود و در سال جاری بالغ بر ۱۴ فقره نشان حلال با اعتبار سه ساله در استان صادر شده است.

وی بیان کرد: از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ به دلیل کم کاری دولت قبل، قانون تقویت و توسعه استاندارد اجرایی نشد که با پیگیری سازمان آیین نامه تهیه و تدوین شد و یکی از موارد بر زمین مانده، کمیسیون ماده ۴۲ ذیل این قانون بود که خوشبختانه این کمیسیون در استان فعال شده است و به واسطه آن پروانه واحد تولیدی اعتبارسنجی می شود و اگر در ارزیابی ها، واحد تولیدی امتیاز لازم را دریافت نکند، پروانه ابطال می شود و براساس این ماده هر نمونه ای از کالا گرفته شود و انحراف از استاندارد محرز شود، مسئله در این کمیسیون که ماهیتی شبه قضایی دارد، مورد رسیدگی قرار می گیرد.

مدیرکل استاندارد استان مرکزی با اشاره به اینکه سازمان موازی کاری ها را سروسامان داده است، گفت: گاهی در برخی از موارد بین سازمان ملی استاندارد و وزارت بهداشت، موازی کاری هایی وجود داشت که سازمان درصدد ساماندهی این حوزه برآمد.

وی در ادامه به ارائه گزارش عملکرد دفتر ارزیابی کیفیت کالا و خدمات در سال ۱۴۰۱ پرداخت و گفت: بازرسی خدمات پستی، مراکز خدمات اقامتی و رفاهی، بازرسی خدمات توانبخشی و مراقبتی، مراکز آموزشی و مدارس و مراکز ورزشی از جمله اقدامات انجام شده قلمداد می شود.

میرنظامی با تاکید بر اینکه اداره کل استاندارد استان مرکزی حتما در حوزه آلودگی هوا ورود خواهد کرد، گفت: طبق قانون سازمان موظف است که در موارد مرتبط با ایمنی، محیط زیست و بهداشت ورود کند و در واقع، قانون، کاملا جامع نگر است و اگر همگان مطالبه گر اجرای این قانون باشند، قطعا وضعیت و آینده ای بهتر را تجربه می کنیم.

وی در خصوص استانداردسازی آسانسورهای اماکن عمومی و دولتی گفت: سال گذشته در دو جلسه شورای استاندارد مسئله بررسی و ۱۶۶۲ گواهی ایمنی آسانسور و ۱۶۵ مورد اخطار صادر و ۹۰ مورد پلمب انجام شد و امسال نیز تاکنون ۱۶۲ گواهی، ۳۰ مورد پلمب و ۸۰ اخطار صادر شده است. در بحث ایمنی نگاه تکلیفی نداریم بلکه نگاهی همراه با نتیجه مدنظر است تا از حوادث غیرمنتظره جلوگیری شود.

میرنظامی با تاکید بر اینکه متاسفانه مقاومت ها در بحث ساماندهی آسانسورها به ویژه در مجتمع مسکونی بسیار زیاد است، افزود: به عنوان مثال در کوی کوثر، با مشکلاتی در حوزه آسانسورها روبرو هستیم، اخطارهای لازم داده شده استو  مشکلاتی در این راستا وجود دارد که این مشکلات به بنیاد مسکن باز نمی گردد، اما بهره بردار در سازه آن دخالت می کند و این امر ایمنی آسانسور را تحت تاثیر قرار داده است.

وی اضافه کرد: در بحث تجهیزات و پارک های بازی۲۸۲ مورد بازرسی از زمین های بازی و ۶۶۷ مورد از تجهیزات انجام شده و ۳۷ مورد اخطار صادر شده است.

مدیرکل استاندارد استان مرکزی با بیان اینکه در حوزه تولید نان سنتی هیچ مشکلی در استان وجود ندارد، گفت: در بحث آب شرب، ۱۰ مورد نمونه برداری از سراسر استان انجام شد و به نتایج قابل قبولی دست یافتیم که در بحث کدورت آب و مواد جامد محلول در آب وضعیت بسیار مطلوب است و در مورد نیترات، نیتریت، نیکل، جیوه، آرسنیک، فلوراید موجود در آب نیز شرایط استاندارد گزارش شده، همچنین نمونه ها بار میکروبی نداشته و باید گفت که آب آشامیدنی در استان مرکزی وضعیت خوبی دارد و مردم با اطمینان خاطر مصرف کنند.

وی در خصوص پایش سیلندرهای گاز اکسیژن طبی مراکز درمانی و بیمارستان ها گفت: در سال گذشته ۲۴ بیمارستان در استان ارزیابی و ۱۴۵۴ سیلندر مورد بازرسی قرار گرفت و ۶۰۳ مورد فاقد اعتبار تست شناسایی شدند و دانشگاه علوم پزشکی موظف به تعیین تکلیف این سیلندرها شده است.

میرنظامی اضافه کرد: طلا مشمول استاندارد اجباری است و باید کد شناسایی دریافت کند، اما متاسفانه وضعیت خوبی را در عرضه شاهد نیستیم. کالای فاقد کد بسیار است و همکاری خوبی را شاهد نیستیم. ۸۴ واحد صنفی در این حوزه بازرسی شده و ۳۲ نمونه گرفته شد و ۳ نمونه فاقد عیار مربوطه بود و ۳۲ مورد طلای فاقد کد شناسایی معتبر نیز توقیف شد. کد شناسایی استان مرکزی M است.

وی با اشاره به اینکه امسال ۶ جایگاه سی ان جی و ۶ جایگاه سوخت مایع امسال مورد بازدید و بازرسی قرار گرفتند، گفت: در حوزه اندازه شناسی، مهمترین وظیفه مربوط به کمیت فرآورده های بسته بندی و نشانه گذاری بسته بندی هاست که در مورد پایش کم فروشی محصولات بسته بندی و پیش بسته بندی، خالص فروش شیرینی فروشی ها، نازل های سوخت و ترازوهای اصناف اقداماتی انجام شد.

میرنظامی گفت: در حوزه کم فروشی محصولات بسته بندی و پیش بسته بندی از ۲۰ اسفندماه تا ۲۰ فروردین ماه ۱۸۰ نمونه بررسی شد که ۱۴۶ برند مقبول و ۳۴ مورد مردود شدند و در پایش دوم از ۲۰ فروردین ماه تا ۲۰ اردیبهشت ماه ۲ درصد کاهش کم فروشی رقم خورد و از ۳۴ درصد کم فروشی به ۱۸ درصد کم فروشی دست یافته ایم.

وی با بیان اینکه در بحث کنترل نازل های سوخت موارد کم فروشی پلمب و از چرخه خدمت خارج شدند و پایش ها در این حوزه به سه مرتبه در سال افزایش یافته است، افزود: ۱۵۵۰ ترازوی اصناف سال گذشته رصد شد و امسال این هدفگذاری بیشتر خواهد شد.

انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید